شهرو محیط‌زیستمحیط زیست

عزم شهرهای ویتنام در افزایش فضاهای سبز

بسیاری از شهرهای ویتنام قصد دارند با اجرای پروژه‌های طولانی‌مدت سرانه فضای سبز شهری را افزایش دهند و به این ترتیب کیفیت زندگی شهری را بالاتر ببرند.

مسئولان شهری بسیاری از استان‌ها و شهرهای سراسر کشور ویتنام در نظر دارند مناطق سبز شهری را در محلات خود گسترش دهند و با هدف ایجاد فضاهای سبز، بهبود محیط زیست و ارتقای کیفیت زندگی را برای مردم محلی فراهم کنند.

طبق گزارش آژانس زیرساخت فنی وزارت ساخت و ساز ویتنام، نسبت درختان در مناطق شهری ویتنام تنها حدود دو تا سه متر مربع برای هر نفر است، در حالی که نرخ هدف در شهرهای مدرن جهان ۲۰ تا ۲۵ متر مربع برای هر نفر است.

بر اساس استاندارد ملی برنامه‌ریزی سبز برای خدمات عمومی در مناطق شهری، تراکم درختان عمومی برای مناطق ویژه شهری مانند شهر هوشی‌مین ۱۵ متر مربع برای هر نفر است. با این حال، تراکم سرانه درختان عمومی در بخش جنوبی بسیار کمتر است و رقمی حدود کمتر از یک متر مربع گزارش شده است.

محققان فضای سبز این کشور بر این باور هستند که هوشی‌مین نیاز به سرمایه‌گذاری در ساخت کمربندهای سبز اطراف شهر دارد و این در حالی است که صندوق زمین برای توسعه فضای سبز در مناطق مرکزی شهری دیگر در دسترس نیست.

شهر هوشی‌مین یک برنامه ۱۰ ساله (۲۰۳۰-۲۰۲۱) برای افزایش پارک‌های عمومی و پوشش سبز دارد که بر اساس آن تا سال ۲۰۲۵ حداقل ۱۵۰ هکتار پارک عمومی و ۱۰ هکتار فضای سبز عمومی به فضای شهر اضافه می‌شود. تا سال ۲۰۳۰ سرانه یک متر مربع پارک و سه تا چهار متر مربع فضای سبز کلی وجود خواهد داشت. در گزارش اخیر اداره کل محیط زیست این کشور آمده است که هدف هوشی‌مین تبدیل ۱۰ هزار و ۳۰۰ هکتار زمین به فضای سبز است.

عزم شهرهای ویتنام در افزایش فضاهای سبز شهری

در شهر بین هوآ در استان دونگ نای، صندوق زمین برای کارهای عمومی به طور فزاینده‌ای محدود شده است و طبق گزارش کمیته مردمی این شهر، سرانه فضای سبز متمرکز در این شهر تنها حدود یک متر مربع برای هر نفر است و به همین دلیل تمرکز شهرداری بر تکمیل تعدیل طرح جامع شهر تا سال ۲۰۳۰ با چشم‌انداز ۲۰۵۰ است.

مقامات در سایگون نیز قصد دارند بر اساس یک پروژه ۱۰ ساله تا سال ۲۰۲۵، پوشش پارک‌های عمومی را تا ۱۵۰ هکتار با هدف افزایش سرانه پوشش به ۰.۶۵ متر مربع افزایش بدهند.

به گفته مسئولان شهری برای مدیریت و توسعه مناطق سبز، شهرها نیاز به تشدید مدیریت مناطق سبزی دارند که مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند تا فضای عمومی در پارک‌ها به مردم بازگردانده شود. در این میان نیز سرمایه‌گذاران پروژه‌های مسکونی و شهری باید به تعهدات خود در خصوص احداث پارک‌های سبز بر اساس مقررات عمل کنند.

برای دستیابی به هدف توسعه فضای سبز تا سال ۲۰۳۰، شهر هوشی‌مین جنبشی را برای تشویق مردم به کاشت درخت همچنین بسیج سازمان‌ها و خانواده‌ها برای کاشت و حفاظت از درختان راه‌اندازی کرده است؛ در همین راستا، مقامات شهرداری مکانیسم‌ها و سیاست‌هایی را برای جذب سرمایه‌گذاران در توسعه فضاهای سبز ایجاد کرده‌اند.

عزم شهرهای ویتنام در افزایش فضاهای سبز شهری

منبع: ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا