شهرو محیط‌زیست

کاهش معضل ترافیک با توسعه مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری

یک کارشناس شهرسازی گفت: به منظور کاهش معضل ترافیک در شهرها برنامه‌ها و طرح‌های متنوعی اجرا می‌شود، یکی از برنامه‌هایی که با اجرای عملی و صحیح آن می‌توان تا حد قابل توجهی آرامش را به سیستم حمل‌ونقل و عبور و مرور شهری بازگرداند، توسعه مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری است.

زینب حسینی، اظهار کرد: رشد روزافزون شهرنشینی، افزایش جمعیت شهری و به تبع آن افزایش رفت و آمد ساکنان شهرها با وسایل نقلیه موتوری در سطح برون و درون‌شهری، مشکلات زیادی در سیستم حمل‌ونقل ایجاد شده است.

وی افزود: به منظور کاهش معضلات ترافیک، حمل‌ونقل و آلودگی هوا برنامه‌ها و طرح‌های متنوعی اجرا می‌شود، یکی از برنامه‌هایی که با اجرای عملی و صحیح آن می‌توان تا حد قابل توجهی آرامش را به سیستم حمل‌ونقل و عبور و مرور شهری بازگرداند و زمینه را برای توسعه حمل‌ونقل انسان‌گرا فراهم کرد، گسترش مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری است.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه عوامل کالبدی، توپوگرافی و اقلیم نقش مؤثری بر انتخاب مسیرهای دوچرخه‌سواری دارد، خاطرنشان کرد: مسیرهای دوچرخه به مسیرهای انحصاری، نیمه‌انحصاری و مختلط تقسیم می‌شود و تنها در تعداد محدودی از خیابان‌های اصلی شهر امکان ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری وجود دارد.

حسینی تاکید کرد: احداث مسیر دوچرخه‌سواری و ارائه راهکارهایی برای تشویق افراد به استفاده از آن ضروری است، به عنوان مثال جزیره کیش سالانه پذیرای بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر است که ورزش‌های آبی و دوچرخه‌سواری مورد توجه بسیاری از آنها است.

وی اضافه کرد: در جزیره کیش در طول شبانه‌روز هزاران نفر از مسافران و گردشگران در پیست دوچرخه‌سواری و در کنار سواحل به این ورزش شاد، مفرح و پرهیجان می‌پردازند؛ لذا رسیدگی به پیست دوچرخه‌سواری ۷۲ کیلومتری کیش ضرورت دارد.

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: استفاده از سیستم دوچرخه به عنوان یکی از راهکارهای مؤثر توسعه سیستم حمل‌ونقل پایدار شهر، کاهش معضلات ترافیکی و زیست‌محیطی است؛ بنابراین به منظور بهبود ترافیک شهر و توسعه سیستم حمل‌ونقل، ابتدا باید عوامل مؤثر بر انتخاب مسیر دوچرخه‌سواری و اولویت‌بندی مسیرها در خیابان‌ها انجام شود.

حسینی ادامه داد: مهمترین عوامل مؤثر بر انتخاب مسیرهای دوچرخه‌سواری در حوزه ایمنی، زیست‌محیطی، ترافیکی و انسانی است.

وی گفت: دوچرخه نقش غیرقابل انکاری بر توسعه فعالیت‌های گردشگری، افزایش ارزش زمین، اشغال کمتر فضای شهر، جذب صنایع، افزایش اشتغال و تجارت محلی ایفا می‌کند. حمل‌ونقل به وسیله دوچرخه‌سواری به طور فزاینده‌ای موجب کاهش مشکلات مربوط به ترافیک، آلودگی هوا، زیرساخت‌های جاده‌ای گران‌قیمت و تراکم حوادث در مقایسه با خودروهای شخصی می‌شود.

منبع: ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا