انرژی‌های پاک

ساخت بزرگترین پروژه برق آبی هند در مرز چین

هند در راستای توسعه تولید تجدیدپذیر، بزرگترین پروژه برق آبی خود در منطقه کوهستانی شمال شرقی این کشور در نزدیکی مرز چین را تصویب کرد.

شرکت نیروی دولتی “ان‌اچ‌پی‌سی” اعلام کرد دولت هند، سرمایه‌گذاری ۳۱۹ میلیارد روپیه (۳.۹ میلیارد دلار) را برای پروژه دیبانگ به ظرفیت ۲۸۸۰ مگاوات در ایالت آروناچال پرادش تصویب کرد. برآورد شده است که ساخت این پروژه، ۹ سال طول خواهد کشید.

هند، برق آبی را به عنوان انرژی تجدیدپذیر طبقه‌بندی کرده و برق آبی را که به کنترل نوسانات مربوط به عرضه نامتناوب نیروی خورشیدی و بادی کمک خواهد کرد، در مسیر گذار از زغال سنگ، حائز اهمیت می‌داند. با این حال، آسیب زیست محیطی گسترده و کوچاندن مردم روستایی برای ساخت این سدها، مانع اجرای طرح‌های مذکور شده و اعتراضات بومی، پروژه‌ها را به تاخیر انداخته و به هزینه‌های ساخت، افزوده است.

به گفته هیمانشو تاکار، هماهنگ کننده نهاد غیرانتفاعی “شبکه جنوب آسیا در زمینه سدها، رودخانه‌ها و مردم”، پروژه دیبانگ که در زمین جنگلی به مساحت بیش از ۵۰۰۰ هکتار ساخته خواهد شد، با ریسک‌های مشابهی روبروست. با در نظر گرفتن تاخیرهای احتمالی به دلیل اعتراضات محلی و مشکلات جغرافیایی، تعیین ۹ سال زمان ساخت، خوش‌بینانه بوده است. هزینه چنین پروژه‌ای، بالاتر و مزایای، آن بسیار کمتر خواهد بود. برای چنین پروژه‌هایی، قابلیت حیات واقعا وجود ندارد.

سرمایه‌گذاری تصویب شده شامل ۶۷.۲ میلیارد روپیه حمایت دولت برای کنترل سیل و تقویت زیرساخت نظیر جاده‌ها و پلهای منتهی به محل ساخت پروژه است.

چندین پروژه در منطقه هیمالیا چند سال عقب‌تر از برنامه اولیه هستند و بعضی از آنها عامل سستی زمین و تخلیه اجباری مردم محلی شناخته می‌شوند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تاکار هشدار داد منطقه هیمالیا یک منطقه مستعد فاجعه بوده و پروژه این چنینی، فاجعه‌های احتمالی را تقویت خواهد کرد.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا