تغییرات اقلیمیمحیط زیست

آلپ و بحران اقلیم

کوه‌های آلپ با مناظر زیبا و طیف متنوعی از تفریحات فضای باز، یکی از مقاصد اصلی گردشگران سراسر جهان است. هر ساله حدود ۱۲۰ میلیون نفر از این منطقه دیدن می‌کنند تا زیبایی‌های طبیعی آن را تجربه کنند و در تفریحاتی مانند اسکی، اسنوبورد، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری شرکت کنند. اما این سطح از گردشگری تاثیر بسزایی بر محیط و اقلیم منطقه دارد.

به نقل از گاردین، ‌ ساکنان آلپ برای امرار معاش خود به شدت به گردشگران وابسته هستند و حالا رعایت تعادل ظریف بین اهمیت دادن به نگرانی‌های زیست‌محیطی و حفظ منافع صنعت گردشگری کار دشواری  است. محوطه‌های اسکی نیز میلیون‌ها یورو با هدف ادامه فعالیت‌ها در این مکان و مقابله با تاثیرات مخرب ناشی از بحران اقلیمی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

گوسفندان در زمستان در پیست اسکی می‌چرند. دلایل متعددی برای این کار وجود دارد، اما از جمله آن‌ها به مدیریت زمین می‌توان اشاره کرد؛ چراکه چرای گوسفند می‌تواند به حفظ علف در دامنه‌ها، جلوگیری از فرسایش خاک و بهبود سلامت پوشش گیاهی کمک کند. دیگر دلیل چرای گوسفند در این مکان به مصارف کشاورزی مربوط است؛ چراکه پیست‌های اسکی را می‌توان برای مقاصد کشاورزی، مانند چراگاه گوسفندان، در فصل خارج از فعالیت پیست‌های اسکی استفاده کرد.

با این حال گرمایش زمین و فقدان بارش برفِ باثبات به یک نگرانی بزرگ برای صنعت گردشگری این مکان تبدیل شده است؛ چراکه محوطه‌های اسکی با کاهش گردشگری زمستانی با خطر ناپایدار شدن مواجه هستند. محوطه‌های اسکی زیر ۱۵۰۰ متر در آینده نزدیک کمابیش بدون برف خواهند بود. این اتفاق عواقب جدی را برای یک چهارم از تفرجگاه‌های آلپ خواهد داشت؛ چراکه بسیاری از محوطه‌های کوچک اسکی در ارتفاعات پایین‌تر دوام نخواهند داشت.

کمبود برف فقط برای محوطه‌های اسکی مشکل‌آفرین نیست، ‌ بلکه در مجموع برای اقتصاد این منطقه که به شدت به گردشگری زمستانی متکی است نیز یک معضل محسوب می‌شود. محوطه‌های اسکی برای سامان‌دهی به این مشکل به دنبال فناوری‌های جدید و ایجاد زیربناهای کافی برای بهبود ماندگاری برف و ایجاد تنوع در گزینه‌های گردشگری با جذب بیشتر گردشگران فصل تابستان هستند. کوه‌های آلپ گزینه‌های متنوعی از فعالیت‌های فضای باز را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد که از جمله آن‌ها به صخره‌نوردی، ‌ دوچرخه‌سواری کوهستانی و پاراگلایدر می‌توان اشاره کرد.

با این‌که گردشگری می‌تواند با ایجاد فرصت‌های شغلی و درآمد برای کسب‌وکارهای محلی، یک عامل سودمند برای این منطقه باشد، ‌ اما همزمان چالش‌هایی را به دنبال دارد و می‌تواند تاثیرات منفی را بر محیط زیست به جای بگذارد.

درست است که ازدحام گردشگران فواید اقتصادی چشمگیری برای تفرجگاه‌های اسکی و جوامع اطراف آن دارد و همانطور که پیش‌تر اشاره شد می‌تواند علاوه‌بر ایجاد فرصت‌های شغلی و درآمدهای حاصل از گردشگری به کسب و کارهای محلی رونق دهد، ‌ اما نمی‌توان تاثیرات منفی ازدحام گردشگران برای تفریحات زمستانی را نادیده گرفت. از جمله این تاثیرات منفی، افزایش حمل و نقل (بزرگترین منبع تولید گازهای گلخانه‌ای در اروپا)، ‌ تحت فشار قرار گرفتن منابع محلی و زیرساخت‌ها و فرسایس محیط زیست را می‌توان نام برد.

درحالی که محوطه‌های اسکی برای وفق پیدا کردن با تاثیرات تغییرات اقلیمی تلاش می‌کنند، ساخت تله اسکی‌ها در ارتفاعات بالاتر بسیار رایج شده است. با انتقال تشکیلات اسکی به ارتفاعات بالاتر، تفرجگاه‌های اسکی امیدوارند پوشش برفی مناسب‌تر و شرایط بهتری را در اختیار داشته باشند. با این حال ساخت تله اسکی‌های جدید در ارتفاعات بالاتر می‌تواند تاثیرات قابل‌توجهی بر چشم‌انداز و طبعیت اطراف آن ایجاد کند. ساخت تله اسکی‌ معمولا نیازمند از بین بردن درختان و پوشش‌گیاهی، حفاری در سراشیبی کوه و ساخت زیرساخت‌های جدید، از جمله معابر و کابل‌های برقی است. نتیجه این فعالیت‌ها می‌تواند فرسایش خاک، جنگل‌زدایی و تکه‌تکه شدن فروپاشی زیستگاه‌های حیات‌وحش باشد.

دو مسأله عمده، دخالت انسان در طبیعت و صنعتی شدن روزافزون گردشگری است. تعداد زیادی از گردشگرانی که هر ساله از این منطقه بازدید می‌کنند فشار قابل‌توجهی بر محیط زیست و زیرساخت‌های محلی وارد می‌کند. این می‌تواند به ازدحام بیش از حد، آلودگی و آسیب به زیستگاه‌های طبیعی منجر شود. تحت فشار قرار دادن منابع محلی مانند آب و انرژی نیز می‌تواند پایداری منطقه را تحت تاثیر قرار دهد. حمل و نقل و اسکان گردشگران نیز مقدار زیادی از گازهای گلخانه‌ای را تولید می‌کند که در شکل‌گیری بحران اقلیمی بی‌تاثیر نیست.

ایجاد تعادل بین منافع اقتصادی گردشگری و حفظ محیط زیست و فرهنگ منطقه بسیار مهم است. این مسأله به صنعت گردشگری، دولت‌ها و خود گردشگران بستگی دارد که با یکدیگر همکاری کنند تا توسعه پایدار و حفظ این مناطق را برای نسل‌های آینده تضمین کنند. برخی از محوطه‌های اسکی به سراغ رویکردهای پایدار مانند انرژی‌های تجدیدپذیر و زیرساخت‌های سازگار با محیط‌زیست و ترویج گردشگری پایدار برای جذب گردشگران رفته‌اند. با این حال، باید دید که آیا این تلاش‌ها برای تضمین پایداری صنعت گردشگری در بلندمدت کافی خواهد بود یا خیر.

بحران اقلیمی یک مشکل جهانی است که نیاز به راه حل جهانی دارد، اما مشکلی است که معیشت مردم ساکن در این مناطق را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. آینده گردشگری صنعتی در آلپ نامشخص است، اما واضح است که این صنعت برای بقا نیاز به سازگاری دارد.

کوه‌های آلپ یک مقصد محبوب برای گردشگران از سراسر جهان است. با این حال، تعداد زیاد بازدیدکنندگان از این منطقه تأثیر بسزایی بر محیط زیست و اقلیم دارد. مناطق اسکی با مسؤولیت دشوار جذب گردشگر و در عین حال حفاظت از محیط زیست مواجه هستند.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا