پسماند و بازیافت

لیوبلیانا میزبان مدرن‌ترین مرکز مدیریت پسماند در اروپا

لیوبلیانا، پایتخت اسلوونی، میزبان مدرن‌ترین و بزرگ‌ترین مرکز مدیریت پسماندهای شهری در اروپا است که پتانسیل حل مشکل ضایعات اغلب شهرهای سراسر کشور را دارد.

هر ساله مقدار بسیار زیادی از مواد پسماند سراسر اسلوونی در مرکز جدید مدیریت پسماند لیوبلیانا برای موارد مختلف مورد بازیافت قرار می‌گیرد که حدود ۹۸ درصد آن به اشیا تبدیل می‌شود یا به لطف زیست‌سوخت تولیدشده به وسیله تخمیر کمپوست، از آن‌ها سوخت تجدیدپذیر به وجود می‌آید. نکته جالب‌توجه این است که از انرژی تجدیدپذیر برای تأمین نیروی لازم به منظور انجام تمام فرآیندها در این مرکز بهره گرفته می‌شود و به همین دلیل، این مرکز در لیست محدود مراکز مدیریت پسماند خودکار آمد اروپا قرار دارد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که هر ساله ۱۵۰ هزار تن ضایعات مخلوط و بیش از ۲۰ هزار تن پسماند زیستی به این مرکز منتقل می‌شود که از آن‌ها حدود ۳۰ هزار تن مواد قابل بازیافت، بیش از ۶۰ هزار تن سوخت و هفت هزار تن کمپوست تولید می‌شود. جالب است بدانید که نتیجه این فرآیندها، انتقال تنها پنج درصد از کل پسماندها را به دفن‌گاه‌های زباله به دنبال دارد و همین امر به بهبود قابل‌توجه کیفیت هوا و پاکی شهرهای اسلوونی منجر شده است.

لیوبلیانا میزبان مدرن‌ترین مرکز مدیریت پسماند در اروپا

عملکرد مرکز مدیریت پسماند لیوبلیانا طی تنها دو سال، یعنی از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ تغییرات قابل‌توجهی را تجربه کرد و به دنبال آن، فرآیندهای بازیافت ضایعات به طور مثبت به تولید محصولاتی با کارایی بیشتر منجر شده است. علاوه بر این، کارکنان این مرکز به روش‌هایی مدرن به تفکیک ضایعات پرداخته‌اند و این رویکرد را بخشی ضروری برای حفظ هرچه بیشتر محیط زیست تصور کرده‌اند. مهم‌تر از همه این است که تغییرات جدید شامل ارائه کمپوست رایگان برای حفظ فضاهای سبز شهری به مدیران و شهروندان است، ضمن این‌که بر اساس آن دستورالعمل‌هایی در اختیار مردم قرار می‌گیرد که آن‌ها را از اهمیت بازیافت و تفکیک پسماندها در محل زندگی خود آگاه می‌کند.

مدیران لیوبلیانا ادعا کرده‌اند که خدمات خود در این مرکز را توسعه خواهند داد تا افراد بیشتری را از سراسر کشور از مزایای آن بهره‌مند کنند.

منبع: ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا