محیط زیستهوا

۲۰۲۲ سال “پاک ترین هوا” برای چین/ بهبود کیفیت هوا در ۲۰۲۳

 آمارهای منتشر شده از سوی وزارت اکولوژی و محیط زیست چین نشان می دهد در سال ۲۰۲۲ آب و هوا در این کشور در سالم ترین و پاک ترین وضعیت خود قرار داشت؛ کشوری که تا همین چند سال پیش از شدت الودگی هوا رنج می برد اما با برنامه ای منسجم، توانست در کوتاه ترین زمان ممکن(ظرف ۴ سال) بر این فاجعه غلبه کند.

به نقل از شین هوا، جیانگ هوهوآ یکی از مقامات وزارت اکولوژی و محیط زیست چین می گوید کیفیت سلامت هوا در بیشتر شهرهای چین در سال گذشته میلادی ۸۶.۵ درصد ثبت شده است که بالاترین کیفیت از نظر میزان آلاینده ها به شمار می آید.

جیانگ گفت: نسبت روزهایی که شهرهای مختلف چین آلودگی هوای شدید را در سال گذشته تجربه کرد؛ تنها ۰.۹ درصد بود که برای نخستین بار به کمتر از یک درصد کاهش یافته است.

همچنین شاخص آلودگی هوا در ۲۰۲۲ با کاهش سالانه ۳.۳ درصد روبرو شده است.

بنابر اعلام این وزارت، چین در سال ۲۰۲۳ تلاش های خود را در زمینه پیشگیری و کنترل آلودگی افزایش خواهد داد و اقداماتی را در زمینه های مختلف برای مبارزه با آلودگی هوا، آب و خاک انجام می دهد.

چین که تا دهه گذشته به دلیل استفاده از حجم انبوه سوخت های فسیلی از جمله ذغال سنگ ، از نظر کیفیت هوا از جمله آلوده ترین کشورهای جهان به شمار می رفت، با تهیه یک برنامه مدون، حساب شده و علمی، توانست با روی آوردن به سمت انرژی های پاک و تجدید پذیر از جمله انرژی خورشیدی، در کوتاه ترین زمان ممکن و با سرعتی برق آسا، بر بحران آلودگی هوا غلبه کند.

سال ۲۰۱۴ نخست وزیر چین گفته بود ما قاطعانه علیه آلودگی هوا اعلان جنگ می کنیم همان طور که علیه فقر اعلان جنگ کردیم. او همچنین قول داد آسمان های چین مجددا آبی شوند.

تنها چهار سال پس از شروع جنگ چین علیه آلودگی هوا، به طور متوسط شهرهای چین با کاهش ۳۲ درصدی آلودگی هوا مواجه شدند.

۱۲۰ میلیارد دلار برای رفع آلودگی پکن در نظر گرفته شد و فقط در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۰۰ نیروگاه برق که با زغال سنگ کار می کردند تعطیل شدند.

اصرار دولت چین برای کاهش یا ممنوعیت مصرف سوخت ذغال سنگ در نیروگاه ها و تاسیسات به حدی بود که چندین مرکز عمومی وحتی برخی مدارس بطور کلی سیستم گرمایش خود را برای مدتی از دست دادند.

در کنار این اقدامات سلبی، دولت چین درحال سرمایه گذاری های گسترده در زمینه تولید انرژی های تجدید پذیر است. چین سالیانه ۱۰۰ میلیارد دلار یعنی بیشتر از عددی که آمریکا و اروپا مشترکان سرمایه گذاری می کنند، در حال سرمایه گذاری برای مبارزه با آلودی هوا از شیوه های مختلف است.

در سال ۲۰۱۹ بیشتر از ۶۰ صدر کل صفحات خورشیدی جهان در چین تولید شد. تولید برق خورشیدی در چین بیش از سه برابر آمریکا است. چین در سال ۲۰۲۰ رکورد تولید برق بادی در جهان را شکست در صدر تولید کنندگان این نوع انرژی در جهان قرار گرفت.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا