انرژی‌های پاکمحیط زیست در صنعت و معدنمحیط‌زیست و فناوری

قطار هیدروژنی چینی؛ پرسرعت و با آلایندگی صفر

 چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده وسایل نقلیه ریلی جهان، یک قطار با آلایندگی صفر راه‌اندازی کرده است که با پیل‌های سوختی هیدروژنی با بافر ابرخازن کار می‌کند.

به گزارش از وبگاه نیو اطلس، این قطار دارای چهار واگن است و با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند که آن را به پرسرعت‌ترین قطار هیدروژنی تا به امروز تبدیل کرده است.

شرکت دولتی صنعتی یکپارچه سی‌آرآرسی(CRRC) و شرکت حمل‌ونقل ریلی چِنگدو (Chengdu) به صورت مشترک این قطار را ساخته‌اند که اولین قطار مسافربری هیدروژنی چین است. این قطار بردی معادل ۶۰۰ کیلومتر دارد و تا پیمودن این مسافت نیاز به سوختگیری مجدد ندارد و فقط آب منتشر می‌کند. این قطار از قابلیت خودران، شبکه ارتباطی نسل پنجم و آغاز به کار و توقف خودکار برخوردار است.

آلمان که از سال گذشته حدود ۱۴ قطار آلستوم هیدروژنی را به‌کار گرفته است، در این فناوری پیشتاز است. قطار شرکت سی‌آرآرسی چینی در زمینه سرعت از قطارهای آلمانی پیشی گرفته است، اما قطارهای آلمانی در حال حاضر برد بسیار بیشتری (حدود هزار کیلومتر) دارند.

جالب توجه است که ژاپن و کره به‌شدت درصدد دستیابی به هیدروژن سبز به‌عنوان راه‌حل حمل‌ونقل هستند؛ اما براساس آخرین آمار، چین در استفاده از ایستگاه‌های سوخت‌گیری هیدروژنی پیشتاز است. گفته می‌شود فقط کمی بیش از هزار ایستگاه سوخت‌گیری هیدروژنی در جهان وجود دارد که حدود یک سوم آن‌ها در چین هستند.

این پیشرفت نکته مهمی در خود نهفته دارد: چین که اکثریت قریب به اتفاق زنجیره تأمین باتری‌های لیتیومی را کنترل می‌کند، بی‌سروصدا در حال حرکت به سوی استفاده از سوخت هیدروژنی است.

سوخت هیدروژنی سوختی پاک است که آلایندگی سوخت‌های فسیلی را ندارد و فقط آب تولید می‌کند. افزایش شدید قیمت منابع لیتیوم به انقلاب الکتریکی، که در حال سرعت‌گرفتن است، به‌شدت صدمه می‌زند؛ بنابراین، عاقلانه است که هرچه سریع‌تر از جایگزین‌های هیدروژنی استفاده کنیم.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا