پسماند و بازیافتمحیط زیست

جوانان مصری با طاعون پلاستیکی مبارزه می‌کنند

جوانان کارآفرین مصری با بازیافت بسته‌بندی‌های مواد غذایی ناسالم، بطری‌های آب و زباله‌های مشابه که به‌طور معمول به محل‌های دفن زباله یا رود نیل ختم می‌شوند، به مبارزه با مشکل عظیم زباله‌های پلاستیکی کشورشان کمک می‌کنند.

به گزارش یاهونیوز، در کارخانه‌ای در حومه قاهره که توسط شرکت نوپای تایل‌گرین ( TileGreen) اداره می‌شود، ماشین‌های پر سر و صدا مقادیر زیادی از ضایعات پلاستیکی در رنگ‌های مختلف را می‌بلعند، آن‌ها را خرد کرده و به مایع غلیظی تبدیل می‌کنند. لجن ساخته شده از انواع پلاستیک حتی کیسه‌های خرید یکبار مصرف به آجرهای تیره و فشرده تبدیل می‌شوند که به‌عنوان سنگفرش در فضای باز برای پیاده‌روها و گاراژها استفاده می‌شود.

خالد رأفت ۲۴ ساله، یکی از بنیان‌گذاران این شرکت نوپا، در حالی که برای تأکید یکی از این کاشی‌ها را به زمین می‌زند، می‌گوید:  آنها دو برابر قوی‌تر از بتن هستند.

شریک تجاری وی، عمرو شالان ۲۶ ساله که صدایش را در میان هیاهوی ماشین‌ها بلند می‌کند نیز گفت: هر کاشی حدود ۱۲۵ کیسه پلاستیکی را از محیط خارج می‌کند.

رافت بیان کرد: این شرکت حتی از پلاستیک‌ها و محصولات بی‌کیفیت ساخته شده از لایه‌های مختلف پلاستیک و آلومینیوم که جداسازی و بازیافت پایدار آنها تاحدی غیرممکن است استفاده می‌کند.

بر اساس تحقیق چند ملیتی که توسط مجله ساینس گزارش شده است، مصر، پرجمعیت‌ترین کشور جهان عرب همچنین بزرگترین آلوده‌کننده پلاستیکی در خاورمیانه و آفریقاست. این کشور سالانه بیش از سه میلیون تن زباله پلاستیکی تولید می‌کند که بیشتر آن در خیابان‌ها و محل‌های دفن زباله غیرقانونی انباشته می‌شود یا به رود نیل و دریای مدیترانه راه پیدا می‌کند.

میکروپلاستیک‌های موجود در آب در حیات دریایی جمع می‌شوند و سلامت افرادی که مصرف‌کننده غذاهای دریایی و ماهی‌های صید شده در آبراه بزرگ آفریقا هستند را تهدید می‌کنند، چیزی که به یک بلای زیست‌محیطی جهانی تبدیل شده است.

شالان گفت: شرکت نوپای تایل‌گرین که در سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد، قصد دارد ۳میلیارد تا ۵میلیارد کیسه پلاستیکی را تا سال ۲۰۲۵ بازیافت کند.

این شرکت نوپا سال گذشته فروش کاشی‌های فضای باز خود را آغاز کرد که تاکنون حدود ۴۰ هزار عدد از آن را تولید کرده است و قصد دارد آن را به محصولات دیگری که به‌طور معمول از سیمان ساخته می‌شوند، گسترش دهد.

عدم مدیریت بیش از دو سوم زباله‌های مصر

مصر، کشوری ۱۰۴ میلیونی، متعهد شده است که مصرف سالانه پلاستیک‌های یکبار مصرف خود را تا سال ۲۰۳۰ به بیش از نصف کاهش دهد و چندین کارخانه جدید مدیریت زباله بسازد.

با این حال، در حال حاضر، به گفته بانک جهانی، بیش از دو سوم زباله‌های مصر به‌طور ناکافی مدیریت می‌شوند و باعث ایجاد یک خطر زیست‌بومی شده است که گروه‌های زیست‌محیطی در تلاش برای مقابله با آن هستند.

در سواحل جزیره قرسایا نیل، برخی از ماهیگیران به‌عنوان بخشی از ابتکار گروه وری نیل (VeryNile)، زباله‌های پلاستیکی را که از رودخانه صید می‌کنند، جمع‌آوری و دسته‌بندی می‌کنند.

مدیر پروژه، هانی فاوزی ۴۷ ساله ابراز کرد: هرچه رود نیل آلوده‌تر شود، ماهیگیران می‌توانند شاهد کاهش صید خود باشند.

در تحقیق سال ۲۰۲۰ که توسط گروهی از دانشمندان دانمارکی و بریتانیایی در مجله Toxics منتشر شد، بیش از سه چهارم ماهی‌های قاهره حاوی میکروپلاستیک بودند.

مطالعه سال گذشته توسط محققان مؤسسه ملی اقیانوس‌شناسی و شیلات مصر نشان می‌دهد که در خارج از شهر بندری اسکندریه در شمال، در ۹۲ درصد از ماهی‌های صید شده میکروپلاستیک شناسایی شده است.

فاوزی گفت: گروه وری‌نیل که پنج سال پیش با مجموعه‌ای از رویدادهای پاکسازی داوطلبانه آغاز شد، بین ۱۰ تا ۱۲ تن پلاستیک در ماه از ۶۵ ماهیگیر خریداری می‌کند و به ازای هر کیلوگرم ۱۴ پوند مصری (حدود ۵۰ سنت آمریکا) به آنان می‌پردازد.

 گام خوب رو به جلو

 گروه وری‌نیل پلاستیک‌های با ارزش بالا مانند بطری‌های آب را فشرده می‌کند و آن را به کارخانه بازیافت می‌فرستد تا به توپ تبدیل شود.

پلاستیک‌های کم‌کیفیت مانند بسته‌بندی‌های مواد غذایی سوزانده می‌شوند تا انرژی یک کارخانه سیمان را تامین کنند که به گفته فوزی، با فیلترهای هوا و سیستم نظارت حساس، محیط را تمیز نگه می‌دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم محیط‌زیست را در یک نقطه پاکسازی کنیم تا در جاهای دیگر آلودگی ایجاد کنیم.

برنامه‌های مصر بخشی از نبرد علیه بلای جهانی

بر طبق سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، کمتر از ۱۰ درصد از پلاستیک جهان بازیافت می‌شود. این سازمان سال گذشته اعلام کرد که تولید سالانه پلاستیک‌های مبتنی بر سوخت فسیلی تا سال ۲۰۶۰ به ۱.۲ میلیارد تن خواهد رسید و زباله‌ها فراتر از یک میلیارد تن است.

در مصر، فعالان از آنچه به‌عنوان تلاش جوانان برای پایداری که تقاضا برای راه‌حل‌ها و محصولات سازگار با محیط‌زیست را ایجاد کرده است، استقبال کرده‌اند اما در حالی که از این تغییر استقبال می‌شود، آنان می‌گویند که ناکافی است.

محمد کمال، یکی از مدیران گروه محیط‌زیست گرینیش اظهار کرد: آنچه که این نوآوری‌ها انجام داده‌اند، یافتن راهی برای ایجاد یک زنجیره ارزشی است که برای آن به‌وضوح تقاضا وجود دارد. در مصر هر چیزی که از زباله کسب ارزش کند، گام خوب رو به جلو است اما مشکل را حل نمی‌کند. تنها می‌تواند به بخش کوچکی از مسئله بپردازد.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا