خاک و فرسایشکشاورزی و محیط‌زیست

حفظ خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک با مصرف بهینه و متعادل کود امکان‌پذیر است

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم با تأکید بر اینکه حفظ خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک با مصرف بهینه و متعادل کود امکان‌پذیر است، تصریح کرد: مصرف بهینه‌ی کود علاوه‌ بر افزایش کمّی و کیفی محصول سبب ایجاد سلامت در انسان و دیگر موجودات زنده و محیط زیست می‌شود.

مهندس حسین زند مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم  عنوان کرد: مصرف متعادل کود یکی از عوامل مهم در افزایش عملکرد و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی است و میزان عناصر غذایی موجود در خاک بستگی به ساختمان و بافت خاک، سوابق کشت و کار و عملیات انجام شده بر روی آن دارد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم با تأکید بر اینکه حفظ خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک با مصرف بهینه و متعادل کود امکان‌پذیر است، تصریح کرد: شرایط آب و خاک در استفاده متعادل از کودهای شیمیایی، آلی و بیولوژیکی به روشی صحیح و مطابق با نیازهای واقعی محصول تأثیرگذار است.

زند درباره‌ی حاصل شدن سلامت برای انسان با استفاده‌ی صحیح از کود برای انسان بیان کرد: مصرف بهینه‌ی کود علاوه‌ بر افزایش کمّی و کیفی محصول سبب ایجاد سلامت در انسان و دیگر موجودات زنده و محیط زیست می‌شود.

وی ادامه داد: امکان بهره‌برداری از خاک برای سال‌های متمادی با مصرف بهینه از این نهاده امکان پذیر است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم یادآور شد: همچنین مصرف بهینه از کود های شیمیایی سبب کاهش هزینه‌ی تأمین کود و کوددهی می‌شود.

زند در ادامه ابراز کرد: تغذیه‌ی متعادل محصولات با کود ها، افزایش خاصیت انبارداری محصول و تا حدودی حفظ شدن محصولات در مقابل تغییرات فیزیکی و شیمیایی را در پی دارد.

وی یادآور شد: در حالت عدم توازن و تعادل تغذیه‌ای، مصرف کودها نه تنها موثر واقع نمی‌شود، حتی در بعضی مواقع در جهت عکس عمل کرده و کشاورزان را متحمل ضرر های اقتصادی فراوانی می‌کنند، بعنوان مثال در سطح ثابت پتاسیم، افزایش کود ازتی نه تنها افزایش عملکردی را بدنبال نداشته بلکه در بعضی مواقع به کاهش آن نیز منجر شده است …

زند با تاکید بر جلوگیری از تاثیر سرمازدگی و خشکسالی بر عملکرد محصولات کشاورزی اضافه کرد: از کشاورزان می خواهیم که با تغذیه درست و به موقع باعث افزایش تولید و جلوگیری از خسارت احتمالی شوند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم در پایان تأکید کرد: در سال جاری استان قم درمصرف متعادل و بهینه کودهای شیمیایی در سطح کشور رتبه‌ی اول را کسب نموده است.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا