تغییرات اقلیمیمحیط زیست

فرهنگ سازی نخستین گام در جهت مقابله با مخاطرات تغییرات اقلیمی

معاون توسعه و منابع استانداری قم با اشاره به اینکه عدم استفاده بهینه از منابع طبیعی بزرگترین مشکل بشریت و ایران است گفت: فرهنگ سازی و اصلاح الگوی مصرف نخستین گام در جهت مقابله با مخاطرات تغییرات اقلیمی است.

 دکتر قریشی معاون توسعه و منابع استانداری قم شب گذشته در نشست علمی تغییر اقلیم و اثرات آن بر رخداد مخاطرات طبیعی که در تالار شهید احمدی روشن دانشگاه قم برگزار شد گفت: عدم استفاده بهینه از منابع طبیعی بزرگترین مشکل بشریت و کشور ما است به گونه ای که در حال حاضر حدود شش و نیم برابر مصرف جهان و سه برابر اتحادیه اروپا گاز مصرف می کنیم، در بخش آب نیز با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم بخش کشاورزی ما ۷ برابر میزان حجم سد دز مصرف آب دارد که این واقعاً مسئله‌ای نگران کننده است.

وی افزود: برای جلوگیری از مخاطرات طبیعی در آینده و حفظ منابع خدادادی اولین گام را باید در حوزه فرهنگی برداریم به گونه ای که نحوه صحیح استفاده از منابع را به مردم آموزش دهیم و در نحوه مصرف این منابع تجدید نظر کنیم و اولین گام نیز در این فرهنگ سازی باید از مدارس شروع شود.

دکتر قریشی تصریح کرد: رمز پیشرفت کشورها در گرو استفاده بهینه از منابع است و می بایست در نگرش و فرهنگ خود در این زمینه تغییر ایجاد کنیم.

لازم به ذکر است در این همایش دکتر حیدری رییس سازمان هواشناسی استان قم و دکتر موسوی رییس سازمان حفاظت محیط زیست استان نیز در سخنانی کاهش تنوع زیستی و منابع پایه، خشکسالی شدید در استان قم که تقریبا ۱۰۰ درصد استان با خشکسالی مواجه است، کاهش بارش نزولات آسمانی و کند بودن برنامه های راهبردی کشور در قبال تغییرات اقلیمی را بزرگترین معضلات زیست محیطی و اقلیمی کشور و استان قم بیان کردند.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا