آببهینه سازی مصرف آبمحیط‌زیست و فناوری

تصفیه آب با ماده‌ سازگار با محیط‌ زیست

در حال حاضر آلودگی آب ناشی از توسعه سریع صنایع شیمیایی مشکلی بزرگ در سراسر جهان است و دانشمندان را برای توسعه مواد و فناوری‌های مختلف تصفیه آب به چالش می‌کشاند.

به نقل از ارث، مواد متخلخل مبتنی بر کربن با استفاده از مکانیسم‌های جذب موجود، محدودیت‌های قابل توجهی دارد زیرا سرعت جذب آن کند است و برای بازیافت انرژی حرارتی بالایی نیاز دارد.

اگرچه کارشناسان مواد مختلفی را برای بهبود راندمان حذف آلاینده‌ها توسعه داده‌اند، ساخت موادی که به‌ طور همزمان قابلیت بازیافت عالی، راندمان بالا، کارایی اقتصادی مواد خام و پتانسیل صنعتی شدن را داشته باشد، بسیار دشوار بوده است.

اکنون گروهی از محققان به سرپرستی موسسه علم و فناوری دایگو گیونگبوک (DGIST) در کره جنوبی با موفقیت یک «ماده پلیمری متخلخل غیر معمول» را توسعه داده‌اند که می‌تواند آلاینده‌های آلی فنلی را در آب با سرعت بسیار بالا به‌ طور کامل حذف کند. این ماده نه‌تنها می‌تواند میکروپلاستیک‌ها بلکه ترکیبات آلی فرار کوچک (VOCs) را نیز به‌ طور موثر حذف کند. علاوه بر این دانشمندان انتظار دارند که از آن به‌عنوان یک ماده جذب با راندمان بالا استفاده شود و به‌دلیل هزینه کم مواد اولیه و استفاده از انرژی خورشیدی در فرآیند تصفیه آب می‌تواند به‌ طور گسترده تجاری شود.

چندین آزمایش تایید کرد که این پلیمر به انرژی حرارتی بالایی برای بازیافت نیاز ندارد و می‌تواند چندین بار بدون از دست دادن عملکرد استفاده شود. از آنجایی که این ماده ظرفیت جذب گسترده نور و تبدیل آن به گرما را دارد، محققان توانستند یک غشاء تصفیه آب تولید کنند که می‌تواند آب را با استفاده از انرژی خورشیدی تبخیر کند.

چیونگ پارک، محقق ارشد این تحقیق و متخصص علوم انرژی و مهندسی در دایگو گیونگبوک، گفت: فناوری که ما در اینجا توسعه دادیم، یک فناوری بی‌رقیب برای تصفیه آب با بالاترین راندمان تصفیه در جهان است که بیش از ۹۹.۹ درصد از میکروپلاستیک‌های فنلی و آلاینده‌های ترکیبات آلی فرار کوچک موجود در آب را با سرعت بسیار بالا حذف می‌کند.

ما انتظار داشتیم این یک فناوری جهانی با بازده اقتصادی بالا باشد که بتواند آب آلوده را تصفیه و آب آشامیدنی را حتی در مناطقی که منبع برق وجود ندارد، تامین کند.

نتایج این تحقیق در مجله Advanced Materials منتشر شده است.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا