پسماند و بازیافتکشاورزی و محیط‌زیست

استفاده از پساب در بخش کشاورزی با چه شرایطی امکان‌پذیر است؟

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: برای اینکه بخواهیم از فاضلاب تصفیه شده در بخش کشاورزی استفاده کنیم باید پارامترهای کمی و کیفی اندازه‌گیری و در صورتی که استانداردهای لازم را دارا باشند می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند، در غیر این‌صورت ضررهای جبران ناپذیری بر جای می‌گذارند.

محمود محمدی با اشاره به اثرات آلودگی آب بر محیط زیست، منابع آب و خاک، اظهار کرد: باتوجه به محدودیت منابع آبی و رشد بی رویه جمعیت نیاز بیشتری به تامین غذا و محصولات کشاورزی وجود دارد، اما امروزه بخش کشاورزی و محیط زیست با چالش‌هایی از جمله خشکسالی، آلودگی منابع آب و هوا، فرسایش خاک، گرمای زمین، شور شدن خاک‌ها، کاهش کیفیت اراضی و کاهش و تغییر نوع بارندگی‌ها مواجه است که ناچار باید از پساب تصفیه‌خانه‌ها در راستای تولید محصولات کشاورزی استفاده کرد.

وی افزود: رشد جمعیت و افزایش مصرف آب در بخش شهری، صنعتی و بهداشتی منجر به افزایش تولید فاضلاب‌های شهری و صنعتی شده است، بنابراین تصفیه و استفاده مجدد از پساب پتانسیل خوبی برای تامین بخشی از آب موردنیاز بخش صنایع و کشاورزی است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری بر ضرورت استفاده از پساب تصفیه شده در بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: شرط استفاده موفق از فاضلاب و پساب در بخش کشاورزی در نظر گرفتن اثرات آن بر محیط زیست، محصولات کشاورزی و بهداشت انسانهاست در غیر این صورت آسیب‌های جدی بر جوامع انسانی وارد می‌شود، بنابراین می‌توان گفت مهم‌ترین راه حل منطقی توسعه منابع آب در آینده استفاده مجدد از فاضلاب‌های تصفیه شده به عنوان یک منبع جدید است.

وی بیان کرد: البته کاربرد استفاده از فاضلاب در گذشته با هدف حاصلخیزی اراضی و اکنون با هدف کمبود منابع آب مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین اگر فاضلاب‌ها تصفیه نشوند قطعا منابع آب زیرزمینی و سطحی با تهدید مواجه خواهند شد.

محمدی اضافه کرد: برای اینکه بخواهیم از فاضلاب تصفیه شده در بخش کشاورزی استفاده کنیم باید پارامترهای کمی و کیفی اندازه‌گیری و در صورتی که استانداردهای لازم را دارا باشند می‌توان مورد استفاده قرار گیرند، در غیر این صورت ضررهای جبران ناپذیری بر جای می‌گذارند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری تاکید کرددر در فاضلاب‌های صنعتی عناصر سنگینی همچون قلع، کلر، کبالت، سرب، مس و جیوه وجود دارد که برای سلامت محیط زیست خطرآفرین بوده و موجب آلوده شدن و کاهش کیفیت خاک می‌شود، از طرفی اگر برای آبیاری گونه‌های علوفه‌ای آلودگی میکروبی پساب‌ها بالا باشد موجب آلودگی احشام و دام‌ها می‌شود، همچنین اگر مستقیما در اراضی کشاورزی ریخته شوند وارد محصول می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود از پساب برای محصولاتی که مستقیما مورد مصرف انسان و دام می‌رسد استفاده نشود، بنابراین بهتر است محصولات آبیاری شده با پساب به آن دسته از مواردی تعلق بگیرد که مستقیما مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، گرچه لازم است استفاده از پساب در بخش کشاورزی با رعایت ملاحظات زیست محیطی صورت گیرد.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا