تغییرات اقلیمیمحیط زیست

از شرق تا غربِ جهان زیرِ تازیانه بلایای اقلیمی

گزارشی تازه از پیامدهای تغییرات اقلیمی در سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) نشان می‌دهد که ۱۰ مورد از زیان‌بارترین حوادث طبیعی نظیر توفان، سیل و خشکسالی در جهان که بیشترین خسارات را به بار آورده‌اند، هر کدام دست‌کم ۲.۵ میلیارد پوند بار مالی برای مردم و دولت‌ها در پی داشته‌اند.

در حالی که جهان برای سیل‌های ویرانگر، خشکسالی و آتش‌سوزی‌های جنگلی آماده می‌شود، موسسه کریسچن اید (Christian Aid) بدترین بلایای اقلیمی در سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) را برجسته کرده است.

توفان یان (Ian) که در ماه سپتامبر، ایالات متحده و کوبا را درنوردید با ۸۲.۴ میلیارد پوند خسارت، بیشترین ضربه مالی را وارد کرد. بنا به گزارش این مرکز امدادرسانی، ۱۳۰ نفر بر اثر این توفان جان باختند و بیش از ۴۰ هزار نفر آواره شدند.

از نظر تلفات انسانی نیز سیل‌های پاکستان که دانشمندان دریافتند احتمالا به‌ویژه به ‌دلیل تغییرات اقلیمی رخ دادند، در ماه‌های ژوئن تا سپتامبر بیشترین تاثیر را به جا گذاشتند و به مرگ یک هزار و ۷۳۹ نفر و آواره شدن هفت میلیون نفر منجر شدند.

موسسه کریسچن اید اعلام کرد که این سیل‌ها ۴.۶ میلیارد پوند خسارت زدند که البته این فقط خسارات بیمه ‌شده است و خسارت واقعی این سیل‌های ویرانگر بیش از ۲۴.۷ میلیارد پوند تخمین زده می‌شود.

این ۱۰ حادثه زیان‌بار طبیعی که هر کدام دست‌کم ۲.۵ میلیارد پوند خسارت زدند؛ از جمله توفان یونیس (Eunice) در ماه فوریه که بریتانیا و ایرلند و نیز سایر نقاط اروپا را درگیر کرد و به مرگ ۱۶ نفر منجر شد و ۳.۵ میلیارد پوند خسارت بر جا گذاشت.

خشکسالی اروپا در تابستان- که به دلیل تغییرات اقلیمی چندین برابر بیشتر شد- خسارات را به  ۱۶.۵ میلیارد پوند افزایش داد، به محصولات خسارت زد، قیمت‌ها را بالا برد، بر نیروگاه‌های انرژی تاثیر گذاشت و حمل‌ونقل را مختل کرد.

خشکسالی امسال در چین ۶.۹ میلیارد پوند و در برزیل ۳.۳ میلیارد پوند خسارت زد.

سیل در استرالیا در ماه‌های فوریه تا مارس به مرگ ۲۷ نفر منجر شد و ماه آوریل در آفریقای جنوبی هم ۴۵۹ نفر بر اثر سیل جان خود را از دست دادند؛ در حالی که هر دو رویداد ده‌ها هزار نفر را آواره کردند و میلیاردها پوند خسارت به بار آوردند. سیل‌های بسیار زیان‌باری هم امسال چین را درنوردیدند.

“پاتریک وات”، مدیرعامل  کریسچن اید، گفت: بروز ۱۰ فاجعه اقلیمی جداگانه در سال گذشته که هر کدام بیش از سه میلیارد دلار خسارت زدند، نشان‌دهنده هزینه مالی اقدام نکردن در مورد بحران تغییرات اقلیمی است. اما پشت ارقام دلاری، میلیون‌ها داستان از رنج‌ها و تلفات انسانی نهفته است.

او همچنین افزود: بدون کاهش جدی انتشار گازهای گلخانه‌ای، این تلفات انسانی و مالی صرفا افزایش خواهد یافت. تلفات انسانی تغییرات اقلیمی را می‌توان از روی خانه‌هایی دید که سیل‌ آن‌ها را با خود برد، عزیزانی که بر اثر توفان کشته شدند و وسایل امرار معاشی که بر اثر خشکسالی از بین رفتند. برای کسانی که احتمالا در خط مقدم بحران اقلیمی زندگی می‌کنند، سال ویرانگری بود.

او گفت: بریتانیا با توفان یونیس و موج گرمای تابستان، از ویرانگری‌های تغییرات اقلیمی سال ۲۰۲۲ در امان نماند. این امر بر نیاز به سیاست‌هایی برای تسریع انتقال به کربن صفر خالص و بی‌خردانه بودن تصمیم‌گیری برای افتتاح یک معدن زغال‌سنگ جدید در “کامبریا” (شهرستانی در غرب انگلیس) تاکید می‌کند.

کریسچن اید همچنین اعلام کرد که این گزارش اهمیت صندوق ایجادشده در مذاکرات بین‌المللی کوپ ۲۷ (Cop۲۷) در سال گذشته را نشان می‌دهد که هدفش جبران تلفات و خساراتی است که بر اثر بحران اقلیمی به مردم کشورهای فقیرتر- که در به‌وجود آوردن آن کمترین نقش را داشتند- وارد شد و نشان‌دهنده فوریت راه‌اندازی و به کار گرفتن آن است.

۱۰ مورد از زیان‌بارترین بلایای اقلیمی از نظر خسارات بیمه‌شده در سال ۲۰۲۲:

– فوریه: توفان یونیس در بلژیک، آلمان، ایرلند، هلند، لهستان و بریتانیا، ۴.۳ میلیارد دلار
– فوریه تا مارس: سیل شرق استرالیا، ۷.۵ میلیارد دلار
– آوریل: سیل در کوازولو ناتال و کیپ شرقی، آفریقای جنوبی، ۳ میلیارد دلار
– ژوئن تا سپتامبر: سیل پاکستان، ۵.۶ میلیارد دلار
– ژوئن تا سپتامبر: سیل چین، ۱۲.۳ میلیارد دلار
– ژوئن تا سپتامبر: خشکسالی اروپا، ۲۰ میلیارد دلار
– سپتامبر: طوفان فیونا، کاراییب و کانادا، ۳ میلیارد دلار
– سپتامبر تا اکتبر: توفان یان در کوبا و ایالات متحده، ۱۰۰ میلیارد دلار
– تمام سال: خشکسالی برزیل، ۴ میلیارد دلار
– تمام سال: خشکسالی چین، ۸.۴ میلیارد دلار

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، همچنین مطالعات انجام شده در این موسسه خیریه در کنار ۱۰ رویداد زیان‌بار فوق، سایر حوادث اقلیمی قابل‌توجه که مرگ، آوارگی، ویرانی و آسیب‌های زیست‌محیطی را در پی داشتند، نشان می‌دهد که عبارتند از سیل در مالزی، برزیل و غرب آفریقا، خشکسالی طولانی در شاخ آفریقا، موج گرما در هند و پاکستان، قطب شمال و قطب جنوب، آتش‌سوزی‌های گسترده در شیلی، توفان در جنوب شرق آفریقا و فیلیپین و توفان گرمسیری در بنگلادش.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا