توسعه پایدارمحیط زیست

حفظ محیط‌زیست شرط دستیابی به توسعه پایدار

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: مسائل اقتصادی و توجه نداشتن به برنامه‌ریزی‌های کلان آمایش‌ سرزمین و آینده‌پژوهی دو چالش اساسی محیط‌زیست است.

 سعید یوسف‌پور در دومین پویش داوطلبانه دوستداران طبیعت، اظهار کرد: این پویش به همت بنیاد حامیان منابع طبیعی زاگرس و انجمن علمی مهندسی طبیعت و همراهی حفاظت محیط‌زیست و منابع‌طبیعی استان برگزار شد.

وی دو چالش اساسی آسیب‌های محیط‌زیست را مسائل اقتصادی و توجه نداشتن به برنامه‌ریزی‌های کلان آمایش سرزمین و آینده‌پژوهی دانست و گفت: بینش محیط‌زیستی دانشجویان مقدم بر دانش محیط‌زیستی آنان است و می‌تواند راهکار چالش‌های محیط‌زیستی باشد و به تصمیم‌گیری‌های درست کمک کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان چهارمحال و بختیاری با تقدیر از فعالیت حامیان منابع‌طبیعی زاگرس و انجمن علمی مهندسی طبیعت در اجرای پویش‌های داوطلبانه، گفت: این پویش‌ها تأثیر بسزایی در افزایش مسئولیت اجتماعی و آگاهی مردم دارند.

وی افزود: نتیجه این حرکت‌های هوشمندانه، عمل به اصل ۵۰ قانون اساسی است و در نتیجه آن تک تک افراد جامعه خود را حافظ و سفیر محیط زیست خواهند دانست.

یوسف‌پور گفت: در پی افزایش جمعیت و به دنبال آن افزایش نیازهای اولیه و در نتیجه آن تخریب و دگرگونی هر چه بیشتر تنوع زیستی و گسترش روز افزون آلودگی‌ها زمینه‌ساز تخریب و تهدید محیط زیست شده است که توجه لازم و مبرم را می‌طلبد. با توجه به اینکه نسبت به گذشته در حال حاضر علم و آگاهی انسان بیشتر شده است، لذا باید ارزش واقعی طبیعت و محیط زیست بیش از پیش مشخص شود و ضرورت حفاظت جدی از آن افزایش یابد.

وی اظهار کرد: نقش حیاتی محیط‌زیست در توسعه و پیشبرد کشورها و به ویژه کشورهای در حال توسعه، امری انکارناپذیر است، لذا توجه به حفظ محیط زیست پیش شرط ضروری برای دستیابی به توسعه پایدار است، می‌توان گفت که توسعه پایدار زمانی امکان‌پذیر خواهد بود که مردم با دخالت و مشارکت خود در امور و تمام ابعاد توسعه روستایی سهیم باشند. در حال حاضر کره زمین با چالش‌های متعددی روبه‌رو است، با باور این حقیقت که حفاظت کره زمین از من شروع می‌شود، می‌توان بر بسیاری از این چالش‌ها غلبه کرد./منبع: ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا