آبکشاورزی و محیط‌زیست

نوری قزلجه: حل بحران آب زمان‌بر است/ موضوع «آب‌های زیر زمینی» باید در اولویت قرار بگیرد

یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «باید موضوع آب در ایران اولویت پیدا کند»، تصریح کرد: درست است که الان مساله آب در کشور خیلی مطرح می‌شود و اولویت هم دارد اما این اولویت برای آب شرب است و کسی درباره آب‌های زیرزمینی اعتراضی نمی‌کند و صدایی در این زمینه شنیده نمی‌شود که آب‌های زیرزمینی در حال تمام شدن است و فرونشست‌ها در حال وقوع است؛ موضوع آب‌های زیرزمینی باید در اولویت قرار بگیرد و به آن منابع تخصیص داده شود.

غلامرضا نوری قزلجه درباره وضعیت منابع آبی در کشور و هشدار کارشناسان در خصوص وضعیت بحرانی آب با بیان اینکه «موضوع بحران آب آن‌قدر عمیق شده است که حتی با بارندگی یک سال، دو سال یا چند سال و خشک‌سالی و ترسالی، به این زودی حل نمی‌شود»، اظهار کرد: علت طولانی بودن حل بحران آب موجود این است که بخش قابل توجهی از ذخایر استراتژیکی آب کشور در داخل زمین را استفاده کردیم و ترمیم آنها زمان‌بر است.

حل بحران آب زمان‌بر است

وی افزود: همچنین امروز در حال استفاده از حدود ۸۰ درصد آب‌های تجدید شونده هستیم و کاهش این میزان به شرایط استاندارد که ۴۰ تا ۴۵ درصد است، خیلی زمان‌بر است و به خاطر همین مساله است که گفته می‌شود نباید بحران آب را ابتدا به بارندگی سالانه ارتباط دهیم.

این نماینده مجلس گفت: حتی اگر الان کشور در ترسالی هم باشد و این شرایط به مدت ۵ سال ادامه داشته باشد، کماکان در کشور با مشکل آب مواجه خواهیم بود چراکه این بحران طی سال‌های متمادی و به تدریج در حال وقوع است؛ از زمانی که چاه‌ها آب حفاری شد و موتور پمپ‌ها فعال شدند و توسعه افقی کشاورزی اتفاق افتاد، بحران آب در کشور آغاز شده است و طی چند دهه به نقطه امروز رسیده که جبران آن نیز زمان‌بر است.

توسعه کل کشور باید بر مبنای منابع آب صورت بگیرد

نوری قزلجه با تاکید بر اینکه از همین امروز باید به فکر جبران و رفع بحران آب باشیم و نگوییم چون مشکل بزرگ و بحران عمیق است، آن را رها کنیم، عنوان کرد: توسعه کل کشور باید بر مبنای منابع آب صورت بگیرد؛ اگر می‌خواهیم نرخ جمعیت را تغییر دهیم یا اینکه موضوع خودکفایی در محصولات کشاورزی و امنیت غذایی را مطرح می‌کنیم حتماً باید به وضعیت منابع آب در کشور نیز توجه داشته باشیم.

موضوع «آب‌های زیر زمینی» باید در اولویت قرار بگیرد

وی با بیان اینکه «باید موضوع آب در ایران اولویت پیدا کند»، تصریح کرد: درست است که الان مساله آب در کشور خیلی مطرح می‌شود و اولویت هم دارد اما این اولویت برای آب شرب است و کسی درباره آب‌های زیرزمینی اعتراضی نمی‌کند و صدایی در این زمینه شنیده نمی‌شود که آب‌های زیرزمینی در حال تمام شدن است و فرونشست‌ها در حال وقوع است؛ موضوع آب‌های زیر زمینی باید در اولویت قرار بگیرد و به آن منابع تخصیص داده شود.

با افزایش بهره‌وری کشاورزی می‌توان بحران آب را برطرف کرد

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس همچنین با اشاره به سهم ۸۰ درصدی بخش کشاورزی در مصرف آب در کشور تاکید کرد: در بخش کشاورزی مصرف بهینه آب مهمترین مسیر برای غلبه بر بحران آب در کشور است؛ امروز نزدیک به ۸۰ درصد آب در این بخش با بهره‌وری پائین مصرف می‌شود درحالی که اگر بتوانیم ۱۵ تا ۲۰ درصد این بهره‌وری را ارتقاء دهیم، می‌توان گفت که بر بحران آب فائق آمده‌ایم که این موضوع نیز نیازمند سرمایه گذاری است و باید منابع خوبی در این زمینه اختصاص یابد.

نوری قزلجه با تاکید بر اینکه آنچه که الان در بودجه‌های سنواتی برای برون رفت از بحران آب اختصاص پیدا می‌کند، هیچ وقت کافی نیست، گفت: بر اساس محاسباتی که انجام داده‌ام، اصلاح روش‌های آبیاری به روش‌های نوین با روند تخصیص منابعی که طی ۵ سال قبل وجود داشته است حدود ۵۰ تا ۶۰ سال طول می‌کشد تا بتوانیم موضوع مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی را به طور کامل اجرایی کنیم و تا آن زمان فرصت زیادی را از دست خواهیم داد.

اجرای طرح اصلاح الگوی کشت در تامین منابع آب کشور موثر است

وی درباره تاثیر اجرای طرح‌هایی نظیر اصلاح الگوی کشت و جمع‌آوری آب‌های سطحی در تامین منابع آب کشور، اظهار کرد: اجرای طرح اصلاح الگوی کشت کاملاً موثر است و می‌توان گفت که بعد از بهینه سازی مصرف آب، اصلاح الگوی کشت مهمترین اقدامی در حل بحران آب است. درباره آب‌های سطحی معتقدم می‌توان آب‌های سطحی مرزی و آب‌هایی که به دریاها می‌ریزند را با اجرای طرح‌هایی مهار کنیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه «نمی‌توان گفت که همه آب‌های‌ سطحی در حال هدر رفتن هستند و جمع‌آوری آن‌ها به منجر به تامین منابع آب می‌شود»، ادامه داد: در یک نگاه اولیه می‌گوییم آب‌های سطحی هدر می‌روند اما واقعاً این آب‌ها هدر نمی‌روند و برای محیط زیست و تغدیه آب‌های زیرزمینی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نوری قزلجه در پایان با تاکید بر لزوم بهینه سازی مصرف آب شرب در کشور گفت: درست است که میزان مصرف آب شرب نسبت به بخش‌های کشاورزی و صنعت کم است اما این آب گران‌ترین آب است و مانند بخش‌های صنعت و کشاورزی در این بخش نیز باید به سمت بهینه کردن مصرف حرکت کنیم./منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا