محیط‌زیست و فناوری

تمیزکاری سطوح خانگی و صنعتی با کمک دوده

یکی از شرکت‌های فناور بدون بهره‌گیری از آب و مواد شوینده، سامانه‌ای را برای تمیزکاری سطوح از مقیاس خانگی تا صنعتی عرضه کردند.

فرهاد افشار، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان ، تولید دستگاه “آیس پلاس” را از دستاوردهای فناورانه این شرکت نام برد و گفت: این دستگاه برای فرآیند تمیزکاری سطوح به کار می‌رود و برای این منظور ابتدا گاز CO۲ را به حالت مایع و در دمای منهای ۱۷۲ درجه سیلسیوس تبدیل ‌می‌کنیم و سپس وارد دستگاه می‌شود.

وی با بیان اینکه این سامانه قادر به تمیزکاری همه سطوح از خانگی تا صنعتی بدون استفاده از آب و مواد شوینده است، اظهار کرد: به دلیل فرآیند تمیزکاری این نوع سامانه‌ها، در دنیا از آن‌ها به عنوان «صنعت سبز» یاد می‌شود و دارای استانداردهای بین‌المللی است.

افشار با بیان اینکه این دستگاه فناورانه را در کشور نیز به تولید رساندیم، خاطر نشان کرد: ما مجبور به تمیزکاری از محل زندگی تا بخش‌های صنعتی هستیم که برای این منظور از آب و یا مواد نفتی استفاده می‌شود.

مدیر عامل این شرکت، نمونه فرآیند تمیزکاری با مواد نفتی را تعمیرگاه‌های خودرو ذکر کرد و یادآور شد: در شهر تهران بیش از ۱۰ هزار تعمیرگاه خودرو وجود دارد و همگی آنها قطعات صنعتی را با استفاده از مواد نفتی، شست‌و شو می‌کنند و پسماند آن‌ها نیز رهاسازی می‌شوند.

افشار اضافه کرد: مواد نفتی رهاسازی شده به لایه‌های زیرین خاک وارد می‌شود که ضمن آلودگی خاک، موجب آلودگی آب‌های زیر زمینی خواهند شد و بهره‌گیری از این فناوری می‌تواند تحول عظیمی در این زمینه ایجاد کند.

این محقق، ماده اولیه این دستگاه را دوده دانست که روزانه میلیون‌ها تن تولید می‌شود و خاطر نشان کرد: در صورتی که موافقت شود دوده یکی از مجموعه‌های نفتی به صورت ریکاوری شده در اختیار ما قرار گیرد، قادر هستیم به جنگ آلودگی‌ها و کمبود آب برویم.

مجری طرح با تاکید بر اینکه در فرآیند شست‌وشو با این دستگاه از هیچ مواد شوینده استفاده نمی‌شود، گفت: از این رو این دستگاه در فرآیند شست و شو، هیچ مواد دیگری به محیط زیست وارد نمی‌کند.

افشار افزود: ما برای ارائه خدمات اقدام به راه‌اندازی کارخانه‌های سیار کردیم، از این رو مشکل دریافت زمین برای راه‌اندازی کارخانه را مرتفع کردیم.

وی ادامه داد: این کارخانه‌های سیار به این صورت است که کلیه تجهیزات مورد نیاز، در تریلی قرار می‌گیرد و در محل، ماده اولیه برای شست‌وشو تولید می‌شود. این امر در کاهش هزینه‌های فرآیند شست‌وشو تاثیرگذار است./منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا