خاک و فرسایش

اختصاص ردیف بودجه مستقل برای حفاظت از خاک از سال آینده

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ضمن اشاره به اینکه امیدواریم با کمک همه دستگاه‌های مرتبط بتوانیم حکمرانی یکپارچه‌ای در مدیریت خاک داشته باشیم اعلام کرد که در بودجه سال آینده ردیف مستقلی برای حفاظت از خاک در نظر گرفته خواهد شد.

 فریبرز عباسی در مراسمی که به مناسبت روز جهانی خاک برگزار شد با بیان این‌که فرسایش خاک، کمبود مواد آلی، خرد شدن اراضی، تغییر کاربری از جمله چالش‌های اصلی در حوزه خاک است، گفت: شاید بتوان گفت که تمام بحران‌های محیط زیستی مرتبط با تخریب خاک است. در حقیقت موضوعاتی مانند کاهش عملکرد، کاهش کیفیت محصولات، کاهش نفوذ آب در خاک، تغییر اقلیم، سیل و … به تخریب خاک وابسته است.

وی با بیان این‌که با احیا و حفاظت خاک بسیاری از این مسائل قابل مدیریت است، اظهار کرد: اهمیت خاک به عنوان بستری که بیش از ۹۵ درصد امنیت غذایی به آن وابسته است بر هیچ کس پوشیده نیست. خاک میزبان بخش زیادی از تنوع زیستی بر روی زمین است و تشکیل چند سانت از آن حدود ۱۰۰۰ سال زمان نیاز دارد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: قانون حفاظت از خاک از خردادماه ۱۳۹۸ در مجلس شورای اسلامی تصویب و ابلاغ شد. این قانون شامل ۲۷ ماده بوده و سه بخش از آن مرتبط به وزارت جهاد کشاورزی و دو بخش مرتبط به سازمان محیط زیست است و برای حدود ۱۰ دستگاه وظیفه تعیین شده است.

به گفته وی علی رغم اینکه در سال‌های گذشته در تشکیلات معاونت آب و خاک اعتبار و بودجه نداشتیم بعد از ابلاغ قانون حفاظت از خاک این تشکیلات ایجاده شده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی در ادامه صحبت‌هایش به اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در راستای حفاظت از خاک اشاره کرد و گفت: تشکیل و راه‌اندازی شورای راهبردی خاک، تشکیل کمیته‌های تخصصی خاک، تهیه نقشه‌های خاک، تدوین و تصویب سیاست‌های خاک کشور، تدوین آیین‌نامه اجرایی قانونی حفاظت از خاک، بازنگری شرح خدمات مطالعات خاک‌شناسی از جمله اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه است. همچنین نقشه‌های پهنه‌بندی شوری خاک کشور تهیه شده که به زودی از آن رونمایی خواهد شد.

عباسی در ادامه گفت: با همکاری سازمان برنامه و بودجه مجوز اختصاصی ردیف بودجه به خاک داده شده و از سال آینده صاحب ردیف بودجه مستقل برای خاک در کشور خواهیم شد.

وی همچنین از تهیه ضوابط و دستورالعمل‌های حفاظت از خاک و تهیه و تکمیل بانک اطلاعاتی خبر داد.

معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به این‌که هنوز  در کشور حکمرانی یکپارچه برای مدیریت و بهره‌برداری پایدار از خاک اتفاق نیفتاده است، گفت: امیدواریم با کمک همه دستگاه‌های مرتبط بتوانیم حکمرانی یکپارچه‌ای در بحث خاک داشته باشیم.

وی در پایان گفت: ایجاد مزارع نوآوری و حفاظت و صیانت از خاک در دستور کار است. همچنین امیدواریم به زودی صاحب شورای عالی خاک شویم./منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا