شهرو محیط‌زیست

طرح‌های پیاده‌راه‌سازی به منظور کاهش ازدحام خودرو در مرکز شهرها است

یک کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری گفت: بیشتر طرح‌های احداث پیاده‌راه به منظور کاهش ازدحام خودروها در مرکز شهر اجرایی می‌شود.

سعیده بهداشت اظهار کرد: ایجاد مناطق ویژه پیاده در بسیاری از شهرهای اروپایی یک وسیله حفاظت شهری برای احیای مجدد محدوده تاریخی شهر، ارتقای کیفیت زندگی عمومی و حیات اجتماعی، ایجاد محدودیت‌های تدریجی در استفاده از اتومبیل، ایجاد شبکه حمل‌ونقل شهری کارآمد و توسعه شبکه دوچرخه سواری، کاهش آلودگی صوتی و آلودگی هوا و ارزش دادن به مقیاس‌های انسانی است.

وی افزود: به طور کلی سابقه طرح پیاده‌راه‌ها در ایران، به زمان احداث نخستین خیابان‌های کالسکه رو و پس از آن مسیرهای عبور واگن اسبی و ماشین دودی در تهران و بعضی شهرهای بزرگ کشور باز می‌گردد.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری با اشاره به تجربه‌های عملی در خصوص احداث پیاده‌راه در ایران، خاطرنشان کرد: تفکیک مسیر پیاده از سواره در خیابان تربیت، خیابان استاد شهریار و محور قلعه سنگک در تبریز، خیابان جنت در بافت مرکزی شهر مشهد و خیابان صف، سپهسالار، خیابان مروی در تهران و بازار این شهر انجام شده است.

بهداشت ادامه داد: بیشتر این طرح‌ها به منظور کاهش ازدحام خودرو در مرکز شهر، پایداری فعالیت‌های تجاری مرکز شهر، افزایش ایمنی، بهبود تعادل اکولوژیکی، خلق مرکز شهر سرزنده و زیست‌پذیر انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: ارتقای کیفیت محیط و افزایش جاذبه‌های خیابان، افزایش ارزش املاک، کاهش اثرات منفی وسایل نقلیه بر محیط زیست، خلق خیابان‌های بسیار زیبا، کاهش سرعت وسایل نقلیه موتوری در خیابان‌ها و افزایش ایمنی افراد پیاده یا دوچرخه از مهمترین اهداف اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی است.

این کارشناس شهرسازی گفت: طرح هندسی، عرض معبر، شیب‌های طولی و عرضی، شیب‌راهه و پلکان، روگذر و زیرگذر، اختلاف ارتفاع، وضعیت نامناسب کف‌سازی و آسفالت، نامناسب بودن معابر پیاده برای افراد کم توان کودکان، سالمندان، معلولان، استفاده از پیاده‌راه برای انبار موقت کالاها و اجناس کسبه و سد معبر تابلوها، کمبود پارکینگ‌های عمومی و طبقاتی در طول پیاده‌راه از جمله معضلات است.

بهداشت افزود: کمبود فضاهای سبز و استفاده نامناسب از پوشش گیاهی، نبود سازمان متولی مدیریت سیستم پیاده‌محوری، نداشتن کفایت مدیریت بهره‌برداری و نگهداری معابر، کمبود ایمنی عابران در معابر پیاده‌روی به ویژه هنگام عبور از عرض خیابان‌ها و تقاطع‌ها و کمبود علائم پیاده‌روی (تابلو و خط کشی) از دیگر مشکلات است./منبع: ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا