پسماند و بازیافت

تفکیک زباله های الکترونیک و دفن آنها روی ریل غفلت

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه گفت: برخلاف توجه به دفن بهداشتی زباله های بیمارستانی، در ایران تفکیک زباله های الکترونیک و دفن این زباله ها مورد غفلت قرار گرفته است.

هادی بصاری با انتقاد از غفلت در تفکیک زباله های الکترونیک و دفن آنها با بیان اینکه زباله های الکترونیکی ارزش ریالی بالایی دارند معمولا مردم بخش عمده ای از زباله‌های الکترونیک را به مراکز بازیافت تحویل می دهند و کمتر پیش می آید که در بین زباله ها، زباله الکترونیکی وجود داشته باشد، گفت: اما زباله هایی مثل باتری کنترل و ریموت ها و زباله‌هایی از این دست، مابین زباله‌های تر جمع آوری و دفن می شود در حالی که این زباله ها به شدت محیط زیست را تخریب می کنند.

تولید روزانه ۸ تا ۹ تن زباله بیمارستانی در ارومیه

وی با بیان اینکه روزانه ۸ تا ۹ تن زباله عفونی و بیمارستانی در ارومیه تولید می شود، گفت: این زباله ها پس از بی خطرسازی، در سایت نازلو دفن می شوند.

توزیع ۲ هزار مخزن فلزی زباله در شهر

بصاری با بیان اینکه اگر شهروندان به موقع و سر ساعت مشخص نسبت به انتقال زباله خود به خارج از منزل و جلو درب خود اقدام کنند، نیاز به مخازن زباله در سطح شهر وجود ندارد، گفت: ۲ هزار مخزن فلزی زباله در سطح شهر نصب شده است که این مخازن نیازمند تعمیرات دوره‌ای هستند.

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده برای نصب هر مخزن زباله گالوانیزه ۵ میلیون تومان است، یادآور شد: متأسفانه به دلیل سرقت ریل های این مخازن، پس از تخلیه مخزن های موجود در شهر، امکان جایگذاری آنها در جایگاه‌هایشان وجود ندارد و با توجه به مشکلات پیش رو، در این زمینه،  نیازی به نصب مخازن گالوانیزه در سطح شهر نمی بینیم.

بصاری با بیان اینکه وجود این مخازن سبب نارضایتی تعدادی از شهروندان می شود، گفت: بوی نامطبوع زباله هایی که در این مخزن ها ریخته می شود سبب شده تا در بسیاری از محلات، شهروندان به وجود مخازن مقابل منزل یا مقابل محل کارشان اعتراض کنند که در صورت وجود چنین شکایت های، پس از بررسی موضوع، مجبور به جمع آوری مخزن زباله هستیم.

استقرار باکس های ۴ تنی جمع آوری نخاله مقابل ساختمان های در دست ساخت

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه با بیان اینکه بخشی از مأموریت این سازمان به جمع آوری نخاله های ساختمانی مربوط می شود، ادامه داد: اپلیکیشن تفکیک از مبدأ نخاله های ساختمانی در دست طراحی است و مقرر شده در صدور پروانه ساخت، از این سازمان نیز استعلامات لازم به عمل آید به طوری که صدور پایان کار برای هر واحد منوط به جمع آوری نخاله‌های ساختمان توسط  مالک آن ساختمان خواهد بود.

بصاری با بیان اینکه مالکان ساختمان های در دست احداث و تعمیر خواهند توانست با تماس با سامانه ۱۳۷ شهرداری ارومیه، درخواست باکس نخاله کنند، خاطرنشان کرد: در این صورت باکس ۴ تنی مقابل این  ساختمان ها مستقر شده و مالک ساختمان می تواند نخاله ها را در حین اجرای عملیات ساخت و ساز در این باکس ها ریخته و سازمان پسماند نسبت به جمع آوری این نخاله‌ها اقدام کند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۵ جعبه نخاله خریداری شده است، گفت: در صورت بالا بودن میزان تقاضا، میزان خرید این جعبه ها نیز افزایش می یابد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه یادآور شد: در حال حاضر ۴ سایت دفن نخاله در شهر ارومیه وجود دارد و شهروندان می توانند نخاله های ساختمانی را به این سایت ها منتقل کنند./منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا