پسماند و بازیافت

بیابانِ منحصربفردِ شیلی، گورستان زباله‌های جهان

بیابانی منحصربفرد در شیلی به نام “صحرای آتاکاما” اکنون به گورستان زباله‌های جهان تبدیل شده است.

 صحرای آتاکامای شیلی، زیستگاه بسیاری از گونه‌های گیاهی و باکتریایی کمیاب است با این حال، انبوه زباله‌هایی که از نقاط مختلف جهان به این منطقه آورده می‌شود، اکوسیستم آن را به خطر انداخته است.

این منطقه یکی از خشک‌ترین بیابان‌های دنیا است. مکانی که در نگاه اول، زندگی در آن غیرممکن به نظر می‌رسد.

صحرای عظیم آتاکاما در شیلی به‌ گفته کارشناسان اکنون در معرض تهدیدی جدی قرار دارد.

این بیابان یکی از اکوسیستم‌های منحصر بفرد دنیاست که به محل دفن انبوهی از زباله‌ها از سراسر جهان تبدیل شده است. کوهی از کفش و لباس گرفته تا لاستیک و ماشین آلات قراضه در اینجا به چشم می‌خورد.

بنابر گزارش یورونیوز، در این میان لباس‌های نو که برچسب قیمت روی آنها نمایان است نیز یافت می‌شود. گفته می‌شود هزاران تُن لباس که در اروپا، آسیا و آمریکا قابل فروش نیست به شیلی فرستاده می‌شود.

آتاکاما با زیباییِ خارق‌العاده و نمک‌زارهای گسترده‌اش، به دلیل استخراج شدید مس و لیتیوم نیز تخریب و اکوسیستم آن دگرگون شده است.

کارمن سرانو، مدیر یک سازمان غیردولتی زیست‌محیطی در این باره می‌گوید: اکثر مردم آتاکاما را چیزی جز تپه‌های لم‌یزرع نمی‌دانند که در آن می‌توانند منابع را استخراج یا جیب خود را پر کنند.

بنابر گزارش “فرانس ۲۴”، این صحرا با اشتهای سیری‌ناپذیر جهان برای پیشرفت صنعت “مُد”، سال گذشته شاهد تلنبار شدن بیش از ۴۶ هزار تن لباس مستعمل بود که به منطقه آزاد تجاری “ایگیگه” در شمال شیلی وارد شد.

لباس‌هایی که دست کم باید ۲۰۰ سال برای تجزیه و بازگشت آنها به طبیعت صبر کرد. همچنین از مواد شیمیایی درست شده‌اند که باعث آلودگی هوا و خاک می‌شوند.

پاتریسیو فریرا، شهردار شهر بیابانی “آلتو هوسپیچیو” در این باره گفت: ما دیگر فقط حیاط خلوت محلی نیستیم بلکه حیاط خلوت جهان هستیم که بدتر است.

صحرای آتاکاما، یکی از خشک‌ترین مناطق زمین است اما دانشمندان میکروارگانیسم‌هایی را در آن یافته‌اند که بسیار منحصربفردند و می‌توانند سرنخ‌هایی در مورد چگونگی یافتن حیات در سیارات مشابه، به‌ویژه مریخ ارائه دهند. با این حال در شرایط فعلی و تبدیل شدن این صحرا به گورستان زباله، تحقیقات این چنینی در خطر انقراض است.

بارش باران در این صحرا بسیار نادر است و در برخی نقاط اصلا وجود ندارد.

خشک ترین قسمت آتاکاما، منطقه یونگای در شهر آنتوفاگاستا است. میکروارگانیسم‌های این منطقه با دنیای تقریبا بدون آب و سطوح بالای تابش خورشیدی سازگار شده‌اند و تقریبا هیچ ماده مغذی برای آنها وجود ندارد.

دانشمندان بر این باورند که این میکروارگانیسم ها ممکن است اسرار تکامل و بقا در زمین و سایر سیارات را در خود داشته باشند. ناسا منطقه یونگای را شبیه ترین چشم انداز زمین به مریخ می داند و از آن برای آزمایش وسایل نقلیه روباتیک خود استفاده می کند.

با این وجود اگرچه در آتاکاما باران زیادی نمی‌بارد اما جریان‌های بزرگ مه در سراسر صحرا می‌چرخد و به برخی از گیاهان و برخی از مقاوم‌ترین گلسنگ‌ها، قارچ‌ها و جلبک‌های جهان، اجازه رشد می‌دهد.

زمانی که باران بالاتر از حد متوسط ببارد در نمایشی دیدنی که هر پنج تا هفت سال یک بار اتفاق می‌افتد و آخرین بار نیز در سال ۲۰۲۱ رخ داد، تعداد زیادی از گونه‌های گل‌های وحشی با رنگ‌های روشن در مناطقی از این صحرا شکوفا می‌شوند؛ مانند آنچه که در تصویر زیر شاهد آن هستیم و عکس آن در سال ۲۰۱۷ گرفته شده‌ است:

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا