آبمحیط زیست

نابودی زیست‌بوم‌های چهارمحال و بختیاری با اجرای طرح انتقال آب “بهشت‌آباد”

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد با اشاره به اینکه اجرای تونل انتقال آب بهشت‌آباد غیرقانونی است، گفت: اجرای تونل بهشت‌آباد به سه زیست‌بوم هلن، سبزکوه و تنگ صیاد در چهارمحال و بختیاری آسیب می‌زند، بنابراین اجرای این طرح هیچ توجیهی ندارد.

مهدی پژوهش ششم آذرماه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه سازمان محیط‌زیست کشور استان‌های را از نظر مباحث و مشکلات زیست‌محیطی ارزش‌گذاری کرده است، اظهار کرد: محیط‌زیست این استان در معرض خطر است، اما امتیاز کمی از بابت خطرپذیری به خود اختصاص داده است.

عضو هیات علمی گروه منابع طبیعی دانشگاه شهرکرد افزود: اطلاعات ارائه شده در سند تدوین شده برای سیاست‌های کلی سازمان محیط‌زیست کشور در مورد وضعیت منابع آبی چهارمحال و بختیاری صحیح نیست، در تابستان سال‌جاری این استان و به‌ویژه شهر شهرکرد با بحران آب مواجه شد.

وی با اشاره به اینکه نرخ فرونشست زمین در چهارمحال و بختیاری بین ۱۵ تا ۳۷ سانتی‌متر است، گفت: فرونشست در چهارمحال و بختیاری بسیار مهم‌تر از استان اصفهان است، زیرا ضخامت آبخوان‌ها در دشت‌های استان کم است و فرونشست زمین تاثیرات مخرب بیش‌تری دارد، در آمارهای ارائه شده در سیاست‌های کلی محیط‌زیست کشور اشاره‌ای به فرونشست در این استان نشده است.

پژوهش با بیان اینکه سه کانون ریزگرد در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، عنوان کرد: دشت‌های خانمیرزا، بروجن و شهرکرد اکنون در استان کانون ریزگرد هستند، مردم در تابستان به سختی نفس می‌کشند که یکی از علت‌های اصلی آن این است که سیاست‌گذاری بر اساس برداشت از آب‌های زیرزمینی بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد ادامه داد: سفره‌های آب زیرزمینی در چهارمحال و بختیاری فاقد کیفیت هستند، اکنون باید سیاست‌ها به سمت مصرف از منابع آب سطحی برود، استانی که اکنون سرچشمه سه رود بزرگ است، اجازه برداشت از زاینده‌رود را ندارد و در برداشت از کارون با محدودیت مواجه شده است.

وی بیان کرد: آیا سیاست‌های سازمان محیط‌زیست بر این است که برای حل مشکل آب فلات مرکزی، تونل در این استان برای انتقال آب حفر شود، نظر سازمان محیط‌زیست در خصوص تونل بهشت‌آباد که فاقد مجوزات زیست‌محیطی است، برای اجرا چیست؟

پژوهش با تاکید بر اینکه جنگل‌های بلوط زاگرس در حال خشک شدن هستند، یادآور شد: احداث سدهای متعدد که دریاچه آن‌ها باعث تعدیل هوا شده، ابرهای باران‌زا را از چهارمحال و بختیاری دور کرده است و تعدیل هوا باعث افزایش باکتری در جنگل‌های بلوط شده و این جنگل‌ها در حال نابودی هستند.

این محقق دانشگاه در حوزه آب و خاک با بیان اینکه تونل انتقال آب بهشت‌آباد فاقد هرگونه مجوز زیست‌محیطی است، عنوان کرد: باتوجه به تصمیمات شورای امنیت ملی اجرای این طرح باعث ایجاد آسیب‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی می‌شود.

وی بیان کرد: اجرای تونل بهشت‌آباد به سه زیست‌بوم هلن، سبزکوه و تنگ صیاد در چهارمحال و بختیاری آسیب می‌زند، بنابراین اجرای این طرح هیچ توجیهی ندارد.

پژوهش با اشاره به اجرای سد خرسان ۳ در چهارمحال و بختیاری، توضیح داد: استان اصفهان ۵۷۰ میلیون متر مکعب از این سد آب مصرف می‌کند، برای نیازهایی که در نظر گرفته است، این میزان کافی خواهد بود و باید برای آب بهشت‌آباد توجیه بیاورد که این آب را کجا مصرف کند.

وی تاکید کرد: اجرای تونل انتقال آب بهشت‌آباد غیرقانونی است، این مسئله را باید از مراجع بالا دست پیگیری کنیم، صحبت از اجرای بهشت‌آباد تنش‌زا است و هیچ توافقی بین استان‌ها مبنی بر اجرای پروژه صورت نگرفته است.

پژوهش با تاکید بر اینکه اجرای بهشت‌آباد باعث نابودی ۷۰ درصد جمعیت چهارمحال و بختیاری می‌شود، گفت: بهشت‌آباد قلب این استان است و ۶ شهرستان استان را درگیر می‌کند، بنابراین مسئولان این استان بر روی اجرای بهشت‌آباد نباید توافق کنند، مردم این استان اجازه این کار را نخواهند داد./منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا