آب

خشکسالی و مسائل زیست‌محیطی، اولویت کشورهای عضو اکو است

معاون دبیرکل اکو با تأکید بر اینکه اولویت مهم این سازمان مسائل زیست محیطی و کم آبی است، گفت: متأسفانه اکنون تمام کشورهای عضو اکو با خشکسالی مواجه هستند و به غیر از ایران، کشورهای ترکیه، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان از مسئله کم آبی رنج می‌برند.

حسین بیچکلی در حاشیه هشتمین نشست گروه کارشناسان معدنی کشورهای عضو درباره نقش کشورهای عضو اکو درخصوص بی‌آبی و خشکسالی به ویژه خشکی زاینده‌رود، اظهار کرد: مسائل زیست محیطی، موضوع خشکسالی و فقدان آب کافی یکی از اولویت‌های کشورهای عضو اکو است.

وی تصریح کرد: متأسفانه اکنون تمام کشورهای عضو اکو با خشکسالی مواجه هستند و به غیر از ایران، کشورهای ترکیه، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان از مسئله کم آبی رنج می‌برند.

معاون دبیرکل اکو افزود: سازمان همکاری‌های اقتصادی عضو اکو همواره این موضوع را مدنظر داده‌ تا در مورد آن تصمیمات و راهکاریی ارائه شود و به همین منظور در کنفرانس‌های متعدد حضور می‌یابد.

وی با بیان اینکه برنامه زیست محیطی سازمان ملل متحد برگزاری جلساتی در خصوص موضوع مهم خشکسالی و کم آبی است و اکنون سه کنوانسیون مهم به شکل بین‌المللی مطرح است و امروز و فردا اعضای اکو در نشست مصر شرکت می‌کنند و دبیر کل اکو نیز بیانیه خود را در مورد مسایل زیست محیطی در این نشست ارائه می‌دهد و امیدواریم یک موافقت بین‌المللی برای بیابان‌زدایی ایجاد شود.

بیچکلی درباره خشکی زاینده‌رود و تحت‌تاثیر قرار گرفتن موضوع گردشگری، گفت: کشورهای عضو اکو باید در کنار یکدیگر همفکری کنند و امروز یکی از اولویت‌های کشورهای عضو اکو کم آبی، خشکسالی و ‌مسایل زیست محیطی است و نشست‌های خود را تا رسیدن به نتیجه اصلی ادامه می‌دهیم و امیدواریم در آینده نزدیک گردهم آمده تا به نتیجه نهایی برسیم.

وی در ادامه درباره خام‌فروشی مواد معدنی توسط ایران به دیگر کشورها، اظهار کرد: در این خصوص از ظرفیت تمام کشورها به خصوص سازمان زمین شناسی جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌شود.

معاون دبیرکل اکو با اشاره به اینکه کشورهای عضو اکو همچون ایران و ترکیه پتانسیل‌های کاری خوبی در حوزه معدن و به ویژه در زمینه موادخام معدنی دارند، گفت: این موضوع یکی از اولویت‌های ما در اکو است، اما متأسفانه اکنون بحث تحریم علیه ایران مطرح است و ما مشکلات زیادی در این زمینه داریم که مواد خام به خصوص در بخش معدن باید به کشورهای دیگر همچون کشورهای عضو اکو صادر شود.

وی به پتانسیل حوزه معدن در کشوری همچون ایران، تصریح کرد: ما به دلیل تحریم باید راهی را برای مقابله با این محدودیت در اکو پیدا کنیم تا حداقل بتوانیم مواد معدنی را به کشورهای مجاور صادر کنیم.

بیچکلی ‌با اشاره به روابط تجاری بین کشورهای اکو و صادرات مواد خام بین این کشورها، تأکید کرد: صادرات موادخام در کشورها ارتباط مستقیمی با مسایل بشر دوستانه دارد و در نهایت مواد خام وارد پروسه تولید می‌شود و مردم از این مواد خام در چرخه تولید استفاده می‌کنند.

وی گفت: به همین منظور ما چنین نشست‌هایی را برگزار می‌کنیم و این هشتمین نشست در ارتباط با مواد معدنی است البته نشست‌ها و جلسات اکو طی پنج سال گذشته به ویژه به دلیل کرونا به تأخیر افتاد.

معاون دبیرکل اکو افزود: سال آینده این نشست در پاکستان و دوره بعد نیز در باکو آذربایجان برگزار خواهد شد و این همکاری بین کشورهای عضو اهمیت دارد.

گفتنی است؛ هشتمین اجلاس کارشناسان معدنی کشورهای عضو اکو (سازمان همکاری اقتصادی) در اصفهان به میزبانی این سازمان و حمایت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با حضور کارشناسان هفت کشور پاکستان، آذربایجان، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران در حال برگزاری است./منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا