محیط زیست

آغاز نشست رهبران اقتصادی اپک در تایلند

هفته اجلاس همکاری‌های اقتصادی آسیا- پاسیفیک (اپک) در بانکوک، پایتخت تایلند آغاز شد.

به نقل از خبرگزاری تاس، مرکز ملی همایش‌های ملکه “سیریکیت” از امروز تا ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان) میزبان نشست‌های مقامات ارشد اپک، نشست‌های در سطح وزرا، جلسات عمومی، نمایشگاه‌ها و تعدادی دیگر از رویدادهای مربوط به این اجلاس خواهد بود. این اجلاس با نشست رهبران اقتصادی اپک در تاریخ ۱۸ و ۱۹ نوامبر که نمایندگانی از ۲۱ اقتصاد جهان در آن حضور خواهند داشت، به کار خود پایان خواهد داد.   

مراسم افتتاحیه سری رویدادهای اپک به ریاست ژنرال پرایوث چان اوچا، نخست وزیر تایلند آغاز می‌شود. مقامات تایلند قصد دارند مدل اقتصاد سبز زیست دایره‌ای را ارائه دهند که به عنوان یک استراتژی ملی برای توسعه پایدار در دوره پس از کرونا ایجاد و اتخاذ شده است. این ابتکارعمل بر رشد اقتصادی بر مبنای استفاده کارآمد از منابع، کاهش ضایعات و کاهش انتشار گاز دی‌اکسید کربن متمرکز است. این ابتکارعمل وظایف اجتماعی-اقتصادی را که تمامی کشورها در حال حل آن هستند و اهداف حفاظت از محیط زیست، مبارزه با تغییرات آب و هوایی، گذار سبز و توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر را ترکیب می‌کند.

اعضای اجلاس

دولت تایلند بارها تاکید کرد که کاملا آماده است تا میزبان نشست اپک باشد. مقامات تایلند از جمله نخست وزیر این کشور اواخر اکتبر گزارش دادند که تمامی اقتصادها دعوت این کشور را پذیرفتند. هر کشوری آزاد است تا خودش بر مبنای شرایط داخلی‌اش درباره سطح هیات اعزامی تصمیم بگیرد.

در نتیجه رهبران استرالیا، ویتنام، برونئی، اندونزی، کانادا، چین، نیوزیلند، پاپوا گینه‌نو، سنگاپور، فیلیپین، شیلی و ژاپن و همچنین دولت هنگ‌کنگ حضور شخصی خود را تایید کرده‌اند. با این حال، مالزی، مکزیک، پرو، روسیه، آمریکا، تیوان و کره جنوبی تصمیم گرفته‌اند تا نماینده‌ای در سطح پایین‌تر در این اجلاس بفرستند.

آندری بلوسوف، معاون اول نخست وزیر روسیه و کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا در این نشست حضور خواهند داشت. به علاوه سه نماینده از کشورهایی که اعضای این نشست نیستند برای حضور در اجلاس اپک دعوت شده‌اند که شامل هان سن نخست وزیر کامبوج، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان می‌شوند.  

رهبران چین، عربستان و ویتنام علاوه بر حضور در اجلاس اپک، با نخست وزیر تایلند نشست‌هایی دوجانبه خواهند داشت.

اپک شامل ۱۹ کشور و دو منطقه است. ۱۲ بنیان‌گذار این سازمان شامل استرالیا، برونئی، اندونزی، کانادا، مالزی، نیوزیلند، سنگاپور، آمریکا، تایلند، فیلیپین، کره جنوبی و ژاپن است. دیگر شرکت‌کنندگان شامل چین، مکزیک، پاپوا گینه‌نو، شیلی، روسیه، ویتنام و پرو است. دو منطقه هنگ‌کنگ و تایوان نیز در سال ۱۹۹۱ میلادی به این سازمان ملحق شدند./منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا