پسماند و بازیافتمحیط‌زیست و فناوری

ارائه راهکارهای فناورانه برای مدیریت پسماند صنعتی در کشور

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری طرح‌هایی را در حوزه مدیریت پسماندهای صنعتی در کشور ارائه کرده است.

محسن رزمجو، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: در عصر جدید، روز به روز به پیچیدگی‌ها و ابعاد فناورانه صنعت بازیافت پسماند صنعتی افزوده می‌شود. صنایع مختلف در حال تکوین هستند و با این پیشرفت، بحث تصفیه، استفاده مجدد و مدیریت پسماند صنعتی نیز، ابعادی فناورانه‌تر می‌یابد. با توجه به پروژه کلانی که معاونت علمی و فناوری‌ ریاست‌جمهوری برای توسعه نفوذ شرکت‌های دانش‌بنیان در این عرصه تعرف کرد، ما نیز با تشکیل یک هسته تحقیق و توسعه تلاش کردیم تا بر دامنه فعالیت‌هایمان در این حوزه بیفزایم.

به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی معاونت علمی، وی ارائه انواع مختلفی از تصفیه‌خانه‌ها را به صورت خط تولید و پکیج از دستاوردهای این شرکت نام برد و افزود: صنایع مختلفی مانند فولادسازی، پتروشیمی، آبکاری، سم‌سازی و تولید خودرو از خدمات این شرکت بهره می‌برند و ما با استفاده از روش الکتروشیمیایی و با اضافه کردن برخی مواد شیمیایی، عمل تصفیه را در این واحدهای صنعتی انجام می‌دهیم. بسته به نیاز مشتری، می‌توان تا مرحله اخذ تاییدیه محیط زیست پیش رفت و از آب تصفیه شده برای استفاده مجدد در واحدهای صنعتی و یا آبیاری گیاهان غیربارور استفاده کرد.

رزمجو ادامه داد: همچنین مواد پسماند برجای مانده به صورت لجن نیز ابتدا آبگیری می‌شوند و سپس، گل خشک بر جای مانده یا برای امحاء تحویل واحدهای محیط زیستی می‌شود و یا آنکه می‌توان از آن به سبب مواد ارزشمند داخل گل و یا به عنوان کود، مجدداً استفاده کرد. در صورتی که حجم پسماند مایع کم باشد، تنها یک پکیج در محل نصب می‌شود و در مقیاس‌های بزرگتر یک خط تولید کامل تصفیه برای مدیریت پسماند واحد صنعتی احدث می‌شود./منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا