محیط زیست

ارائه راهنمای عملیِ کاهش کربن در COP۲۷/ “سبزشویی” چیست؟

سازمان ملل متحد با همکاری “سازمان بین‌المللی استاندارد” (ISO) که نهاد تنظیم کننده استانداردهای جهانی است، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را با هدف کمک به سازمان‌ها برای تهیه برنامه‌های عملی و موثر در زمینه “دستیابی به کربن صفر خالص” و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ارائه کرد.

از آنجا که ناظران و تنظیم کننده‌ها به طور فزاینده‌ روی مقابله با ادعاهای ضعیف زیست‌محیطی از سوی شرکت‌ها تمرکز می کنند و سرمایه گذاران نیز خواستار استانداردهای جهانیِ هماهنگ در این زمینه هستند، سازمان ملل و ISO اعلام کردند که این مجموعه به عنوان یک “سند کتبی مرجع و اصلی” در مورد آنچه که باید در “برنامه‌های کربن صفر خالص” گنجانده شود، کاربرد خواهد داشت.

تهیه این دستورالعمل کتبی و استاندارد در پی انتشار گزارش این هفته سازمان ملل در مذاکرات اقلیمی COP۲۷ مصر صورت گرفت.

در آن گزارش تاکید شد: برای مقابله با پدیده “سبزشویی” که اخیرا در میان کمپانی‌ها شایع شده، اقدامات ضروری باید صورت گیرد و این سند کتبی، استانداردهای جدیدی را برای مقابله با این پدیده ارائه می‌کند.

سبزشویی چیست؟

سبزشویی (Greenwashing) واژه‌ای است که به تبلیغات غیرواقعیِ انسان‌های به‌ظاهر دوستدار محیط زیست اشاره دارد به این صورت که با نام حمایت از محیط زیست در عمل به محیط زیست و جامعه انسانی صدمه می‌زنند.

این واژه به کمپانی‌ها و شرکت‌هایی اشاره دارد که ادعا می‌کنند در مسیر دوستی با محیط زیست فعالیت دارند اما بیش از این که کاری مفید برای محیط زیست انجام دهند، سبز بودن خود را تبلیغ و برای این تبلیغات هزینه می‌کنند. آنها بیش از اینکه اقدامی در جهت حفاظت از محیط زیست انجام دهند تلاش دارند مردم را با تبلیغات متقاعد کنند که محصولات، اهداف و سیاست‌هایشان سازگار با محیط زیست است.

دستورالعمل جدید ISO توسط گروهی متشکل از ۱۲۰۰ سازمان و متخصص از بیش از ۱۰۰ کشور تهیه شده است.

در حالی که حدود ۸۰ درصد از انتشار جهانی گازهای گلخانه‌ای تحت تعهدات برنامه‌های کربن صفر خالص قرار گرفته اما بسیاری از سازمان‌ها، فاقد یک استراتژی روشن در این زمینه هستند و بنابراین دستورالعمل های جدید ISO با هدف ارائه یک راهنمای عملی برای کمک به استانداردسازی و هماهنگ کردن اقدامات محیط زیستیِ این سازمان‌ها و نهادها تهیه شده است./منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا