محیط زیست

نقش حمایت قانون در مسائل زیست‌محیطی

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: هر عملیاتی اگر پشتیبانی مالی نداشته‌باشد با شکست مواجه خواهد شد. برخوردهای بازدارنده از سمت متولیان قانون برای شخص یا سازمانی که در حال ارائه پروژه است، این مسئله را گوشزد می‌کند که پس اجرای پروژه باید پاسخ‌گوی مشکلات زیست‌محیطی آن باشد.

علی‌خان نصراصفهانی ، با اشاره به نقش حمایت‌های مالی در پروژه‌های زیست‌محیطی، اظهار کرد: نکته مهمی که در حفاظت از محیط‌زیست باید بسیار مورد توجه قرار گیرد پشتیبانی مالی از پروژه‌های حمایت از محیط‌زیست است.

وی افزود: به طور کلی هر عملیاتی اگر پشتیبانی مالی نداشته‌باشد با شکست مواجه خواهد شد. برخوردهای بازدارنده از سمت متولیان قانون برای شخص یا سازمانی که در حال ارائه پروژه است این مسئله را گوشزد می‌کند که پس اجرای پروژه باید پاسخگوی مشکلات زیست‌محیطی آن باشد، بنابراین این مسئله را در پروژه‌های خود لحاظ می‌کند.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان تاکید کرد: درواقع باید این قوانین بازدارنده برای حفاظت از محیط‌زیست تدوین شود و اگر در پروژه‌ای پس از تحقیق و مطالعه مشخص شود که تأثیر مطلوبی در حفاظت از محیط‌زیست دارد قطعاً باید از نظر مالی حمایت شود تا به نتیجه مطلوبی برسد.

وی در رابطه با مسائل چالش برانگیز زیست‌محیطی کشور گفت: یکی از نکات مهمی که در حوزه حفاظت از محیط‌زیست باید مورد توجه جامعه قرار گیرد، بحث مدیریت صحیح مصرف آب‌های شیرین موجود در فلات ایران است.

نصراصفهانی ادامه داد: درواقع با توجه به شرایط فعلی کشور از هر نظر منابع آبی ما محدود است و اگر جلوی رودخانه‌ها سدهای مختلف احداث کنیم، قطعاً سیستم رودخانه تغییر خواهد کرد و ترکیبات شیمیایی و بهداشتی آب نیز تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

وی در همین رابطه افزود: از طرفی تجمع آب نیز مشکلات بسیاری به همراه دارد و به همین دلیل باید مدیریت صحیحی بر منابع آب‌های زیرزمینی و هدایت آن به سمت مسیرهای اصلی خود انجام شود.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان تاکید کرد: علاوه بر این مسائل باید تا حد امکان از مصرف آب شیرین توسط صنایع جلوگیری کرد؛ درواقع این مسئله در کشور بسیار چالش‌زا است و نباید از آب‌های شیرین در مصارف صنعتی استفاده کرد./منبع: ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا