تغییرات اقلیمی

تغییرات اقلیمی در برخی نقاط جهان بسیار کشنده‌تر از سرطان است

داده‌های برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد (UNDP) نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوایی در برخی نقاط جهان بسیار کشنده تر از سرطان است.

بر اساس داده‌های جدید برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد، درصورتیکه میزان انتشار آلاینده کربن همچنان بالا بماند، تاثیر تغییرات آب ‌و هوایی بر سلامت انسان در برخی نقاط جهان می‌تواند تا دو برابر مرگبارتر از سرطان باشد.

در این مطالعه به عنوان نمونه به داکا در بنگلادش اشاره شده است؛ جاییکه تحت سناریوی انتشار قابل توجه گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۱۰۰، مرگ و میر مازاد ناشی از تغییرات آب و هوایی می تواند تقریبا به دو برابر میزان مرگ و میر سالانه فعلی در این کشور بر اثر همه سرطان‌ها و ۱۰ برابر تلفات سالانه ترافیک جاده‌ای افزایش پیدا کند.

کارشناسان تاکید دارند به دلیل فعالیت انسان، انباشت دی اکسید کربن در اتمسفر به سطح خطرناکی می‌رسد و دمای زمین را افزایش می‌دهد و فرکانس شدت شرایط آب و هوایی را تقویت می‌کند. بدون اقدام هماهنگ و فوری، تغییرات اقلیمی، نابرابری‌ها و توسعه نابرابری را تشدید خواهد کرد.

بر اساس تحلیل‌ و ارزیابی گزارش‌های توسعه انسانی مربوط به سال‌های ۲۰۲۰، ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، داده‌ها نشان می‌دهد که چگونه تغییرات آب و هوایی می‌تواند بر زندگی مردم در جنبه‌های مختلف از مرگ ‌و میر تا معیشت و مصرف انرژی تاثیر بگذارد.

به گزارش سایت اطلاع رسانی سازمان ملل، اگرچه افزایش دما و آب و هوای گرم سیستم قلبی عروقی و تنفسی افراد در همه نقاط را تحت فشار قرار می‌دهد، پیامدهای آن در مکان‌های مختلف متفاوت است. برای مثال داده‌ها حاکی از آن است که تغییرات آب و هوایی می تواند نرخ مرگ و میر را در فیصل آبادِ پاکستان نزدیک به ۶۷ مورد مرگ در هر ۱۰۰ هزار نفر افزایش دهد. در نتیجه مرگ و میر ناشی از آن بیشتر از سکته مغزی و سومین علت اصلی مرگ و میر در این کشور می‌شود./منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا