پسماند و بازیافت

احداث تصفیه خانه‌های تکمیلی برای استاندارد سازی پساب‌های مورد استفاده در آبیاری فضای سبز

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از احداث تصفیه‌خانه‌های تکمیلی برای استانداردسازی پساب مورد استفاده در فضای سبز شهر تهران خبر داد و گفت: این تصفیه‌خانه‌های تکمیلی و کوچک استاندارهای پساب خروجی را برای آبیاری فضای سبز فراهم می‌کند.

شینا انصاری  در تشریح روند نظارت محیط زیستی بر بازچرخانی آب برای ابیاری فضای سبز شهر تهران گفت: بهره‌بردار اصلی در مدیریت مصرف آب در مدیریت شهری سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران است و قسمت عمده آب مصرفی شهرداری تهران، سهم آبیاری و نگهداشت فضای سبز می‌شود.

وی افزود: با توجه به محدودیت منابع آبی، الزام به بازچرخانی آب و استفاده از پساب‌ها در دستور کار قرار دارد تا استفاده از منابع آب‌های زیرزمینی نیز کاهش پیدا کند. در حقیقت باید به سمت بهره‌گیری بیشتر از پساب‌ها حرکت کنیم.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ادامه داد: تفاهمنامه‌ای برای بهره‌مندی از پساب‌ها در آبیاری فضای سبز شهری با وزارت نیرو منعقد شده است ولی موضوعی که در اداره کل محیط زیست شهرداری پیگیری می‌شود، راه‌اندازی کمیسیون بازچرخانی آب است که در آن از بخش‌های مختلف شهرداری تهران، شورای شهر، اساتید دانشگاه و صاحبنظران حوزه آب حضور دارند.

وی افزود: در این کمیسیون پروژه‌هایی که جهت تفاهمنامه با وزارت نیرو در حوزه تصفیه پساب و بازچرخانی آب مناطق است، از نظر ضوابط محیط زیستی بررسی می‌شود. برای مثال پساب خروجی تصفیه‌خانه اکباتان در منطقه ۵ وادر نهر فیروزآباد می‌شود ولی در راستای تفاهمنامه با وزارت نیرو بخشی از خروجی این تصفیه‌خانه برای مصارف آبیاری فضای سبز منطقه ۵ اختصاص داده شده است.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه سهم اختصاص داده شده از خروجی پساب تصفیه‌خانه منطقه ۵ با استانداردهای موجود آن قابل استفاده برای آبیاری فضای سبز نیست، افزود: استانداردهای لازم برای پساب قابل استفاده در فضای سبز شهری را سازمان محیط زیست ابلاغ کرده است. بر همین اساس تصفیه‌خانه تکمیلی راه اندازی شده است.

انصاری در پایان گفت: تصفیه‌خانه‌های تکمیلی در حال حاضر در منطقه ۸ هم در حال احداث است و در منطقه ۱۳ هم احداث آن در حال پیگیری است. در حقیقت این مراکز تصفیه‌خانه‌های تکمیلی و کوچکی هستند که در هر منطقه‌ای که بر اساس تفاهم با وزارت نیرو احداث تصفیه خانه عملیاتی شود، در کنار آن تصفیه‌خانه‌های تکمیلی کوچک نیز با هدف تحقق استانداردهای ملاک عمل سازمان محیط زیست برای مصرف در فضای سبز شهر تهران ایجاد خواهد شد./منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا