آببهینه سازی مصرف آبمحیط‌زیست و فناوری

کاهش ۷.۵ برابری مصرف آب در سیستم هیدروپونیک

مدیر عامل شرکت زیست فناور ناژو گفت: سیستم هیدروپونیک ۹ برابر بهره‌ وری گلخانه هیدروپونیک موجود را دارد و مصرف آب را به اندازه ۷ و نیم برابر کاهش می‌دهد.

سید علی حسینی، در حاشیه نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی در جمع خبرنگاران، به فناوری هیدروپونیک اشاره کرد و گفت: هیدروپونیک عبارت است از کشت گیاه در آب یا محلول غذایی که امروزه تکنولوژی پرورش گیاهان در محلول غذایی بدون استفاده از محیط کشت و یا بستره اعم از شن و ماسه، قلوه سنگ ورمیکولیت و… هیدروپونیک گفته می شود.

وی افزود: اجرای گلخانه هیدروپونیک طبقاتی عمودی شیوه نوینی از طراحی گلخانه‌ای است که با این جایگزینی بسیاری از فاکتورهای کشت همچون میزان آب مصرفی، احتمال آفت زدگی، زمان برداشت محصول و بازده کلی قابل کنترل بوده و می توان آن ها را به سطح بسیار مطلوب نزدیک کرد.

حسینی ادامه داد: سیستم هیدروپونیک nft (سیستمی که گیاه در آن تغذیه می کند ) بصورت طبقاتی در ۱۵ طبقه است که در دنیا فقط ۱۰ طبقه از این سیستم وجود دارد.

مدیر عامل شرکت زیست فناور ناژو گفت: این سیستم ۹ برابر بهره‌ وری گلخانه هیدروپونیک موجود را دارد و مصرف آب را به اندازه ۷ و نیم برابر کاهش می دهد؛ تمامی گیاهان پایه کوتاه در این سیستم قابل کشت است، انواع سبزیجات، گلهای شاخه بریده، گیاهان دارویی و..

وی با اشاره به تاسیس شرکت و برنامه ریزی‌های صورت گرفته توضیح داد: این شرکت نوپا در سال ۹۹ تاسیس شده است و هر قسمت از کار توسط یک مدیر بخش انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: سازه گلخانه‌ای منحصر به فرد داریم که محاسبات و نقشه های لازم در آن صورت گرفته است.

وی سپس به تجاری سازی این سیستم اشاره کرد و گفت: برای تجاری سازی این سیستم کارهایی را قبلاً انجام داده‌ایم، اما باید در نظر داشت که مبلغ پایین سیستم و اشتغالزایی ۳ نفر در هر گلخانه با سرمایه ۱۳ میلیارد ریال یکی از قابلیت های حایز اهمیت این سیستم است.

حسینی خطاب به مسئولین گفت: تنها موضوعی که از مسئولین می‌خواهیم این است که تسهیل سازی و حمایت کنند، آرئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی تاکنون ما را حمایت کرده‌اند اما در رده های پایین اجرایی فعلا کسی سراغ مان نیامده است.

مدیر عامل شرکت زیست فناور ناژو به ویژگی های این دستگاه اشاره کرد و توضیح داد: این دستگاه قابلیت کنترل از راه دور را دارد به طوری که دستورالعمل های لازم را از سمت دستگاه دریافت می نماید، سطح اکسیژن محلول یک جریان آب منظم همواره سطح اکسیژن محلول را بالا نگه می دارد تا علاوه بر تغذیه مناسب گیاه از گندیدگی و بو گرفتن محلول جلوگیری به عمل آید، فضای کشت بیشتر و طبقاتی بودن باعث می شود تا فضای کشت بیشتری جهت کشت وجود داشته باشد./منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا