محیط زیست

تبر سرمایه‌گذاران بر گردن درختان پایتخت

مدتی است موضوع قطع و خشک شدن درختان پایتخت بر سر زبان‌ها افتاده است و شهرداری تهران باید این موضوع را پیگیری و با متخلفان برخورد قانونی کند، در این بین شهروندان نیز باید به حفظ درختان کمک کنند، لذا طرحی جامع برای حفظ درختان کهن و نیز احیای درختان جدید در پایتخت لازم است.

خیابان ولی‌عصر تهران یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های تهران است که جاذبه و زیبایی بصری این خیابان و درختان آن از گذشته موجب شده است تا مردم تهران خاطرات خوبی در این خیابان به یادگار داشته باشند، اما به دلایلی این درختان یا در حال خشک شدن و قطع شدن است، از این‌رو اعضای شورای اسلامی شهر تهران در یکی از جلسات علنی شورای ششم شهر از شهرداری تهران درخواست کردند تا برای حفظ این درختان و بررسی کارشناسی جهت یافتن علت قطع یا خشک شدن برخی از این درختان اقدامات لازم را انجام دهد، به همین دلیل نیاز است گزارش کاملی در خصوص علت خشک شدن این درختان ارائه و در اسرع وقت اقدامات لازم انجام و با متخلفان برخورد قانونی شود تا افراد دیگر در شهر جرئت انجام چنین اقدامی را نداشته باشند.

گاهی شاهد خشک شدن یا قطع درختان توسط مالک ساختمان‌ها هستیم، مالکان ساختمان‌ها دست به این اقدام می‌زنند تا ساختمان آن‌ها بهتر دیده شود، اما این اقدام جرم است و مجازات دارد، به همین دلیل این پرونده از طریق شهرداری تهران و دادستانی در حال پیگیری است.

شهرداری تهران نسبت به قطع درختان به مالکان بعضی از ساختمان‌ها هشدارهای لازم را داده است، اما مالکان اعتنایی نکردند و در نهایت اقدام به خشکاندن درختان و قطع آنها کردند، از این‌رو این موضوع در کمیسیون ماده ۷ بررسی و نتایج آن نیز اعلام شده است و مشکل تنها پرداخت جریمه نقدی از بین بردن درختان نیست، این کار جرم است و از مراجع قضائی و دادستانی درخواست می‌کنیم تا بر اساس قانون مجازات لازم برای این مالکان در نظر گرفته شود.

مسئله قطع درختان کهن باید با نگاه محله‌محوری حل شود

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران ، در خصوص خشک و قطع شدن درختان کهن متعدد در سطح شهر توسط مالکان ساختمان‌ها اظهار می‌کند: با یک طرح جامع می‌توانیم در حفظ درختان کهن و نیز احیای درختان جدید در سطح محلات شهر تهران به دست شهروندان اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر تهران در دوره ششم از ابتدای آغاز به کار خود در مورد فضای سبز و درختان حساسیت ویژه‌ای داشته است، ادامه می‌دهد: رئیس شورای اسلامی شهر در بحث حفاظت از باغات و دیگر مباحث مرتبط صاحب‌نظر و صاحب‌سبک است، بر این اساس تلاش کردیم در این دوره مدیریت شهری با سردمداری رئیس شورای اسلامی شهر موضع خود را نسبت به موضوع فضای سبز شهری و حفظ درختان کهن حفظ کنیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران تصریح می‌کند: مدیریت شهری در دوره ششم نسبت به این ماجرا دقت نظر لازم را داشته است، اما نمی‌توانیم خارج از تفکری که مناسب با سبک زندگی ایرانی‌-اسلامی است، شهر را اداره کنیم.

وی با بیان اینکه شاهد بهم ریختگی‌هایی در سبک زندگی ایرانی-اسلامی هستیم، می‌افزاید: در بعضی از نقاط شمال شهر تهران یا دیگر مناطق بناهای مدرن توسط برخی از شهروندان ساخته می‌شود و تنها برای آن که ظاهر ساختمان‌های شهر در چشم شهروندان دلربایی کند، شاهد قطع و خشکاندن درختان چند ساله یا حتی کهن هستیم.

شورای اسلامی شهر تهران حساسیت ویژه‌ای نسبت به قطع درختان دارد

نادعلی خاطرنشان می‌کند: ماجرای قطع یا خشک شدن درختان شهر مورد حساسیت شورای اسلامی شهر تهران است و از مدیران شهری و شهرداری تهران خواستیم با جدیت با این موارد برخورد کنند، از آن جایی که شهردار تهران روحیه ضد فساد دارد، به صورت قطعی با این موضوع برخورد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در راستای قطع یا خشک شدن درختان شهر تهران، شرکت‌های خصوصی ساخت‌وساز و بعضی شرکت‌های دولتی به معنای عام (حاکمیتی) حتی دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها در ادوار مختلف دخیل بوده و تخلفاتی داشته‌اند، اضافه می‌کند: حساسیت نسبت به این موضوع در این دوره مدیریت شهری بسیار بیشتر است، چرا که امروزه نظارت میدانی توسط مردم و شهروندان بسیار دقیق و قوی انجام می‌شود و بر اساس آن مطالبه می‌کنند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا اتفاق ناگوار قطع و خشکاندن درختان در این سال‌ها بیشتر شده است؟، می‌گوید: اقدام تلخی است که در تمام ادوار گذشته چه بسا بیشتر نیز روی داده، اما در حال حاضر قابلیت رصد مردمی بسیار بالاتر بوده و این موضوع ظهور و بروز بیشتری یافته است، این در حالی است که نبود توجه به فضای سبز شهری، زیست آینده در شهر تهران را به خطر می‌اندازد.

وی با بیان اینکه اطلاع دقیقی از انجام وظیفه دیگر نهادهای مربوطه مانند سازمان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی در راستای موضوع قطع درختان ندارم، اظهار می‌کند: سعی کردیم در این مأموریت و رسالتی که به صورت مشترک چه در موضوع فضای سبز شهری و چه در موضوعات اجتماعی و فرهنگی با دیگر سازمان‌ها داریم، امری را فروگذاری نکنیم و آن سازمان‌ها را نیز با خود بر سر یک میز همراه کنیم.

نادعلی می‌افزاید: در قرارگاه مسکن و قرارگاه اجتماعی نیز چنین روالی در حال وقوع بوده و شاید لازم است برای بحث درختان و فضای سبز شهر از دیگر ارگان‌ها و نهادها کمک بگیریم، اما به صورت قطعی نقش شهرداری تهران در این موضوع قابل حذف نیست.

موضوع خشک و قطع شدن درختان در بازه زمانی کوتاه قابل بررسی و کنترل نیست

وی ادامه می‌دهد: به صورت مکرر تذکراتی در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران پیرامون موضوع قطع درختان داده شده است که این تذکرات منجر به پیگیری روال قانونی این موضوع می‌شود، اما به دلیل وسعت شهر تهران، وقوع این موضوع به راحتی در بازه زمانی کوتاه قابل بررسی، کنترل و پیگیری نیست.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گوید: بر این اساس کاهش روند قطع درختان و خشکاندن آنها در شهر تهران را باید در قالب یک بازه زمانی مشخص که قابلیت اندازه‌گیری داشته باشد، رصد و محاسبه کنیم و گزارش دهیم، این موضوع در اواسط اولین سال آغاز به کار دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران مطرح شد، لذا لازم است در بازه زمانی یک ساله رصد شود و آن گاه درباره نتایج پیگیری‌های خود صحبت خواهم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که به غیر از عوامل انسانی چه عوامل دیگری در خشکیدن این درختان مؤثر است، اضافه می‌کند: درختان نیز دارای عمر مفید هستند، حتی درختان مثمر نیز عمر کوتاه‌تری نسبت به درختان دیگر از جمله چنار دارند، اما شاهدیم برخی درختان قدیمی که باید تنومند شوند، دچار این معضل شده‌اند که این موضوع بسیار ناراحت‌کننده است، البته گاهی نبود رسیدگی‌هایی لازم زمینه‌ساز خشکیدن یا از بین رفتن درختان می‌شود.

موضوعات فرهنگی و اجتماعی با تفکر محله‌محوری دنبال شود

نادعلی ادامه می‌دهد: پیگیری متمرکز این موضوعات به طور قطعی نتیجه‌بخش خواهد بود، اما معتقد هستم اگر با تفکر محله‌محوری موضوعات فرهنگی و اجتماعی را دنبال کنیم، نتایج بهتر و مطلوب‌تری خواهیم گرفت و معضلات موجود نیز بهتر و سریع‌تر رفع خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه لازم است شهرداری در محلات مختلف پایتخت برای حفظ درختان به شهروندان کمک کند، می‌افزاید: با طرحی جامع می‌توانیم در حفظ درختان کهن و نیز احیای درختان جدید در سطح محلات شهر تهران به دست شهروندان اقدام کنیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان می‌کند: در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران، اصلاح قانون باغات را داشته‌ایم که منجر به تغییراتی برای حفظ درختان کهن سطح شهر، به هر نحوی شود، بنابراین رفع این موضوع علاوه‌بر اینکه باید از طریق قوانین پیگیری شود، نیاز به همت محله‌ای و انسانی نیز دارد تا به صورت کامل محقق شود./منبع:ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا