خاک و فرسایش

تولید مالچ دوستدار محیط زیست پس از بررسی/تامین اعتبار برای اقدامات احیایی

دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و مدیریت پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه برای بیابان‌زدایی تنها تخصیص اعتبار کارساز نیست، گفت: اعتبارات عمدتا برای عملیات اصلاحی و احیایی کاربرد دارند در صورتی که بیابان‌زایی ناشی از تخریب سرزمین است.

علی محمد طهماسبی بیرگانی درباره بیابان‌زایی و اقدامات موثر برای کنترل آن اظهار کرد: در بحث بیابان‌زایی در ابتدا باید عوامل تخریب کنترل شود. بیابان‌زدایی آخرین اقدامی است که باید سراغ آن برویم. برای کنترل بیابان‌زایی اقدامات اصلاحی و احیایی اهمیت زیادی دارند.

وی با تاکید بر اینکه افزایش سرعت مقابله با بیابان‌زایی تنها مشروط به تامین اعتبار نیست، گفت: مشکل بیابان‌زایی به عوامل مخرب بسیاری اعم از تخریب منابع آبی، تخریب پوشش گیاهی، تخریب منابع خاک و تخریب پوشش گیاهی و … سرچشمه می‌گیرد که هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی وجود دارند و باید کنترل شوند.

دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و مدیریت پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: بنابراین‌ تنها اعتبار برای حل این مشکل کارساز نیست و عوامل بسیاری وجود دارند که باید بررسی و کنترل شوند. اعتبارات عمدتا برای عملیات اصلاحی و احیایی کاربرد دارند، در صورتی که بیابان‌زایی ناشی از تخریب سرزمین است.

صدور مجوز ساخت مالچ دوستدار محیط زیست پس از تایید و بررسی

وی درباره استفاده از مالچ دوستدار محیط زیست برای تثبیت خاک که بارها در جلسات محیط زیستی درباره آن صحبت شده است، گفت: مالچ دوستدار محیط زیست به‌صورت دستورالعمل فنی به سازمان برنامه و بودجه ارسال و به عنوان ضابطه به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است، یعنی آن دستورالعمل توسط ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار تهیه و برای تبدیل شدن به ضابطه به سازمان برنامه ارسال شده است و سازمان برنامه نیز پس از طی کردن مراحل موردنیاز این دستورالعمل را به تعدادی از متخصصان فرستاد و این متخصصان مناسب بودن آن دستورالعمل را تایید کردند و به ضابطه ۷۸۳ (ضابطه ارزیابی تثبیت کننده خاک) تبدیل و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

طهماسبی بیرگانی درباره موضوعات مورد بررسی در ضابطه ۷۸۳ اظهار کرد: در این ضابطه به بسیاری از شاخص‌های فیزیکی ، شیمیایی ، بیولوژیکی و … اشاره شده است. برای تایید این مالچ‌های دوستدار محیط زیست مراحل بسیاری باید طی شود که یکی از این مراحل آزمایش مالچ‌های دوستدار محیط زیست در آزمایشگاه معتمد است پس نتیجه آزمایش با دستورالعمل تعیین شده انطباق داده می‌شود و در صورتی که با آن منطبق و با محیط زیست سازگار باشد برای تولید و مصرف تایید ولی اگر با دستورالعمل تعیین شده منطبق نباشد، توسط کارگروه رد می‌شود.

وی درباره صدور مجوز برای تولید و مصرف تثبیت‌کننده‌های خاک گفت: طبق ضابطه تعیین شده در موضوع تثبیت‌کننده‌ها انواع متقاضیان اعم از فرد، پژوهشگر،مراجع حقوقی همچون شرکت‌های خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان، موسسات دولتی از جمله پژوهشگاه‌های دولتی وجود دارند که محصولات خود را ارائه می‌دهند و در فرایند سه مرحله‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرند.

دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و مدیریت پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: اگر متقاضیان از سه مرحله خوداظهاری، آزمایشگاه و میدان به خوبی عبور کنند، برای تولید و مصرف محصولات آن‌ها مجوز صادر می‌شود./منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا