انرژی‌های پاکهوا

امید برای تنفس هوای بهتر با توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر

استفاده از انرژی خورشید و باد برای کاهش آسیب‌ها و هزینه‌های سوخت فسیلی در تولید انرژی از اهمیت بالایی برخوردار است. بسیاری از کشورهای جهان در جهت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تلاش می‌کنند. به گفته سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست قرار است دولت در قالب برنامه سه ساله ۱۰ هزار مگاوات به سبد نیروگاه‌های تجدیدپذیر اضافه کند.

با توجه به تاثیراتی که سوخت‌های فسیلی بر آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی می‌گذارند و به تبع آن با تغییرات شدید اقلیمی مشکلاتی از قبیل خشکسالی،کم بارشی،بیابان‌زایی و… اتفاق می‌افتد، تولید انرژی از طریق ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی، تولید سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر و استفاده از باد و خورشید از اهمیت بالایی برخوردار است.

ازجمله موضوعاتی که در قانون هوای پاک به آن اشاره شده، تولید و عرضه انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک است. بر اساس ماده ۱۹ این قانون وزارت نیرو مکلف است که نسبت به توسعه، تولید و عرضه انرژی‌های تجدید پذیر اقدام کند؛ به‌طوری‌ که حداقل ۳۰ درصد افزایش سالانه ظرفیت مورد نیاز برق کشور از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شود.

به گفته داریوش گل‌علیزاده – سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست – علاوه بر بایدها و تکالیفی مانند توزیع سوخت استاندارد توسط وزارت نفت، تامین حق‌آبه تالاب‌ها و ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر توسط وزارت نیرو، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی توسط وزارت کشور و… که در قانون هوای پاک برای دستگاه‌ها پیش بینی شده است، باید منابع جدید را بر اساس اجرای طرح‌ها، پروژه‌ها و تصویب قوانینی که مغایر با کاهش آلودگی هوا نباشد در نظر گرفت تا موجب تشدید آلودگی نشود.

گلعلی زاده در یک شبکه رادیویی با بیان اینکه شدت مصرف انرژی در ایران سه برابر میانگین جهانی است، می‌گوید: وزارت نیرو باید به‌تدریج وابستگی به سوخت‌های فسیلی را از طریق توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر به حداقل برساند که البته خوشبختانه قرار است که دولت در قالب برنامه سه ساله ۱۰ هزار مگاوات به سبد نیروگاه‌های تجدیدپذیر اضافه کند.

با توجه به مصرف بالای انرژی در شهرهای پرجمعیت مانند تهران، بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر در دستور کار اداره حکل محیط زیست شهر تهران قرار گرفته است. به گفته شینا انصاری – مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران –  شهر تهران بالغ بر ۳۰۰ روز آفتابی دارد که می‌تواند در حوزه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به‌ویژه بهره‌مندی از نیروگاه‌های خورشیدی نقش مهمی ایفا کند و با توجه به وجود آلودگی‌ها و شدت مصرف انرژی می‌تواند در استفاده از انرژی‌های نو موثر باشد. شهرداری تهران به عنوان یکی از متولیان اصلی مدیریت شهری با داشتن فضاهای عمومی و فضاهایی که تحت تملک دارد می‌تواند نقش مهمی در توسعه انرژی‌های نو داشته باشد.

به گفته وی اقداماتی که تاکنون انجام شده توسعه ۶۰۰ کیلوووات ساعت ظرفیت اسمی نیروگاه خورشیدی در طول سال است که می‌تواند موجب کاهش ۷۰۰ تنی دی اکسید کربن به عنوان مهمترین گاز گلخانه‌ای یعنی معادل کاشت ۳۵۰۰ اصله درخت در شهر تهران شود.

انصاری ۱۰ بوستان انرژی، ۳۵ ساختمان انرژی، ۸۰۰ آبگرمکن خورشیدی همچنین احداث نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس در۴۵ نقطه شهر تهران در فضاهای باز و در ساختمان‌ها با ظرفیت حدود ۶۳۳ کیلووات، ریجکت سوز با ظرفیت ۲ مگاوات ساعت، پایه چراغ خورشیدی، ایستگاه اتوبوس خورشیدی، پل عابرپیاده خورشیدی و غرفه بازیافت خورشیدی را از جمله دارایی‌های شهرداری تهران در حوزه توسعه انرژی‌های نو دانست.

به گزارش ایسنا با توجه به پتانسیل زیاد انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران و توجه قانون هوای پاک به این موضوع همچنین آلایندگی بالای سوخت‌های فسیلی لازم است بیش از پیش به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر توجه و در این حوزه سرمایه‌گذاری و اقدام شود./منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا