خاک و فرسایش

سلاجقه: سطح اجرای برنامه‌های بیابانزدایی به ۱ میلیون هکتار در سال افزایش یابد

 معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: باید سطح اجرای برنامه‌های بیابانزدایی از ۳۰۰ هزار هکتار در سال به یک میلیون هکتار در سال افزایش یابد تا عقب ماندگی ها در این زمینه جبران شود.

به گزارش از سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه در نهمین جلسه ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار، با انتقاد از عقب ماندگی برنامه های بیابانزدایی افزود: هم صندوق ملی محیط زیست و هم صندوق منطقه ای که به منظور مدیریت پدیده گرد و غبار در حال شکل گیری است، پشتیبان این برنامه ها خواهند بود، ضمن اینکه باید از ظرفیت های مدیریت بحران کشور هم استفاده کرد.

وی با بیان اینکه پروژه های بیابانزدایی باید اقتصادی و اشتغال آفرین باشند، ظرفیت شرکت های دانش بنیان را در تحقق این هدف بسیار موثر عنوان کرد.

سلاجقه در ادامه با تاکید بر ضرورت تسریع در آماده سازی خاکپوش (مالچ) های دوستدار محیط زیست در کشور، اظهار داشت: در گذشته خاکپوش های نفتی برای تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش بادی مورد استفاده قرار می گرفت که گرچه کارآیی داشت اما مضرات زیست محیطی آن بالا بود، در سال های اخیر بحث تولید خاکپوش های دوستدار محیط زیست توسط شرکت های دانش بنیان در دستور کار قرار گرفته است که باید هرچه سریعتر این کار به انجام برسد.

معاون رییس جمهوری با اشاره به اولویت بالای استفاده از خاکپوش های دوستدار محیط زیست برای تثبیت خاک و مدیریت پدیده گرد و غبار، خواستار برنامه ریزی برای استفاده از این خاکپوش ها در سطوح گسترده تری شد.

سلاجقه با بیان اینکه اکنون منطقه سرخس به یکی از کانون های فوق بحرانی گرد و غبار تبدیل شده است، بر لزوم توجه بیشتر به این منطقه برای اجرای برنامه های تثبیت خاک و مقابله با بیانزایی تاکید کرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای آن که اثربخشی پروژه های در دست اجرا افزایش بیاید، عامل زمان بسیار تعیین کننده است و باید اعتبارات هم به موقع در اختیار این پروژه ها قرار گیرد.

وی همچنین بر توجه به طرح احیای دریاچه ارومیه و جلوگیری از گسترش کانون مولد گرد و غبار در این منطقه تاکید کرد./منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا