محیط زیست در صنعت و معدن

هفت ماهی که نیروگاه شازند مازوت نسوزاند

پیگیری‌های مدیریت ارشد استان مرکزی باعث شد که نیروگاه حرارتی شازند در سال جاری حتی یک قطره مازوت هم نسوزاند، اما با توجه به نزدیک شدن فصل سرما، امید است مسئولان نسبت به افزایش سهمیه سوخت گاز نیروگاه توجه ویژه داشته باشند تا اراکی‌ها با زمستانی خاکستری مواجه نشوند.

 اراک به دلیل قرار گرفتن در مسیر حرکت آلودگی‌های ناشی از فعالیت نیروگاه حرارتی شازند، همیشه در خصوص نوع سوخت مصرفی این صنعت بزرگ نگرانی وجود داشته و گاهی اوقات این نگرانی تبدیل به کابوسی برای اراکی‌ها شده است.

نیروگاه شازند در شرایطی خاص از مازوت استفاده می‌کند که به دلیل وجود سولفور بالا و ترکیبات فلزات سنگین در آن جزو سوخت‌های آلاینده محسوب می‌شود، اما مسئولان استان مرکزی معتقدند با فرآیند جداسازی سولفور از مازوت می‌توان گام بلندی در جهت کاهش آلایندگی این نیروگاه شازند برداشت.

پیگیری‌های مدیریت ارشد استان مرکزی باعث شد که نیروگاه شازند در سال جاری حتی یک قطره مازوت هم نسوزاند اما با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما، امید است مسئولان نسبت به افزایش سهمیه سوخت گاز نیروگاه توجه ویژه داشته باشند و استفاده از گاز و پرهیز از سوخت مازوت در این واحد نیروگاهی استمرار داشته باشد تا اراکی‌ها باز هم با زمستانی خاکستری مواجه نشوند.

نیروگاه شازند به عنوان یکی از طرح‌های مهم ملی کشور است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۷۳ در زمینی به مساحت ۲۴۰ هکتار ایجاد و فعالیت خود را آغاز کرده است.

نیروگاه شازند یکی از نیروگاه‌های نوع حرارتی کشور است که برق تولیدی این نیروگاه از طریق پست ۲۳۰ کیلوولت توسط شرکت سهامی برق منطقه ای باختر ایجاد شده و به شبکه سراسری انتقال داده می‌شود.

نیروگاه شازند برای عبور از بحران‌های آلایندگی خود نیاز به نقشه راه دارد

هفت ماهی که نیروگاه شازند مازوت نسوزاند

رئیس شبکه مردم نهاد زیست محیطی استان مرکزی گفت: نیروگاه شازند برای عبور از بحراهای آلایندگی خود نیاز به نقشه راه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دارد.

«سیاوش آقاخانی» افزود: سال‌های سال است که بحث سوخت نیروگاه شازند بویژه در ایام سرد سال مطرح می‌شود و هیچ برنامه مشخص و منسجمی برای عبور از این موضوع ندارد و هر سال همه دیگران را مقصر می‌دانند و پاسکاری بین دیگران انجام می‌شود و همین روند موجب ایجاد بحران‌های اجتماعی بزرگ شده و به اعتماد عمومی آسیب جدی وارد کرده است.

رئیس شبکه مردم نهاد زیست محیطی استان مرکزی ادامه داد: سوخت سبز حق اجتماعی مردم است اما متاسفانه مدیران حوزه برق استان مرکزی و ملی توپ را به زمین تامین انرژی و صنعت نفت قرار می دهند و مدیران نفت و انرژی هم صحبت از تکنولوژی‌های برق دارند و این چرخه تاکنون پایانی ندارد.

آقاخانی اظهار داشت: بحث سبک سازی مازوت می‌تواند یک فرصت اقتصادی در کشور ایجاد کند و به عنوان یک راهکار میان مدت در نیروگاه شازند مورد توجه توجه قرار گیرد.

وی گفت: فیلتراسیون نیروگاه شازند یک اقدام کوتاه مدت است اما موثر و توجیه اقتصادی بالا دارد، افرادی که دم از توجیه اقتصادی می زنند، آیا از هزینه‌هایی که به حوزه سلامت، اجتماعی و محیط زیست متحمل می شوند، با خبرند؟ چندین برابر هزینه فیلتراسیون در این حوزه‌ها هزینه می‌شود.

بیشترین آلایندگی نیروگاه شازند متوجه مردم اراک است

هفت ماهی که نیروگاه شازند مازوت نسوزاند

رئیس امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: بیشترین آلایندگی نیروگاه شازند متوجه مردم اراک است.

«علیرضا محرابیان» افزود: نیروگاه شازند از آذرماه پارسال تا پایان سال ۱۴۰۰ اقدام به سوزاندن مازوت کرد اما از ابتدای امسال و در فصل تابستان با توجه به مشکلات کمبود برق تولیدی و تاکنون، از مازوت استفاده نکرده است.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: بر اساس قانون هوای پاک، فیلتراسیون نیروگاه‌ها یک ضرورت است اما تاکنون نیروگاه شازند و سایر نیروگاه‌های کشور به این مهم و مسئولیت اجتماعی خود پایبند نبوده اند و نتیجه مطلوبی در این راستا محقق نشده است.

محرابیان عنوان کرد: طرح بررسی سهم آلودگی هوای این واحد صنعتی در شهرهای اراک، شازند و خنداب در حال انجام است و تا یک ماه آتی مشخص و اعلام می شود تا سهم عوارض آلایندگی ها نیز برای این شهرها مشخص شود.

وی یادآور شد: رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور نیز در سفر به استان مرکزی قول مساعد دادند تا حد امکان مازوت در این نیروگاه سوزانده نشود و در زمان های بحرانی نیز حداقل سه میلیون متر مکعب گاز برای این واحد صنعتی تامین شود.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: یکی از راهکارها برای کاهش آلایندگی نیروگاه‌ها، در زمانیکه که فیلتراسیون را انجام نداده اند، جداسازی سولفور از مازوت توسط پالایشگاه‌ها است.

محرابیان عنوان کرد: این مهم به مقدار کمی در پالایشگاه شازند انجام می شود اما همین مقدار کم نیز به سوخت کشتی ها اختصاص پیدا می‌کند و به نیروگاه شازند داده نمی شود و نیاز است بحث جداسازی سولفور از مازوت با جدیت و سرعت بیشتری مورد توجه قرار گیرد.

نیروگاه شازند در سال جاری یک قطره مازوت هم نسوزانده است

هفت ماهی که نیروگاه شازند مازوت نسوزاند

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق منطقه مرکزی کشور گفت: نیروگاه شازند از ابتدای امسال تاکنون یک قطره مازوت استفاده نکرده و در فصل سرما هم سعی بر این است که از مازوت استفاده نشود مگر در جایی که مجبور باشیم و بحث خاموشی خانه ها مطرح باشد، از مازوت استفاده می کنیم.

«علیرضا شیخی مهرآبادی» افزود: مصرف سوخت گاز به نفع نیروگاه است چرا که یک سوخت پاک است و رانمدمان با سوخت گاز به مراتب بیشتر از مازوت است اما به دلیل اینکه در فصل سرما محدودیت گاز وجود دارد و سهمیه گاز نیروگاه کاهش پیدا می‌کند و ما مجبور هستیم هر زمان که سوخت گاز نداشته باشیم، با وجود اینکه میلی نداریم، از مازوت استفاده کنیم.

وی بیان کرد: نیروگاه شازند در انتخاب نوع سوخت هیچ نقشی ندارد و وزارت نفت باید گاز را در اختیار این واحد صنعتی قرار دهد، نیروگاه هم مانند مردم مطالبه گر سوخت گاز است.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق منطقه مرکزی کشور ادامه داد: نیروگاه زمانی که گاز هم نداشته باشد برای تولید برق و جلوگیری از خاموشی‌ها مجبور به تولید برق است.

شیخی مهرآبادی در خصوص اجرایی نشدن فیلترینگ در نیروگاه هم گفت: فیلترینگ دود کار منطقی نیست و باید سولفور سوخت قبل از سوختن گرفته شود و آنچه باعث آلایندگی هوای می‌شود، سولفوری است که در مازوت است، و عاقلانه آن است که ابتدا این سولفور از سوخت مازوت گرفته شود بعد سوزانه شود نه اینکه اول سوخته شود و بعد فیلتر شود.

وی اظهار داشت: در خصوص فیلتر دود اقدامات زیادی صورت گرفته است و در دفتر معاون عمرانی استانداری مرکزی نشستی برگزار شد که همه تشکل‌های زیست محیطی و محققان دانشگاهی دعوت شدند تا اگر طرحی برای فیلترینگ مازوت وجود دارد، اعلام شود که هیچ طرح معتبر و دانشگاهی ارائه نشد.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق منطقه مرکزی کشور افزود: در هیچ کجای دنیا مگر در کنار دریا و اقیانوس امکان فیلترینگ دود وجود ندارد، زیرا برای فیلترینگ دود نیاز به ۲۰ حلقه چاه عمیق است و روزانه ۷۰ کامیون ترکیبات گچی و آهکی غیرقابل استفاده تولید می شود.

شیخی مهرآبادی بیان کرد: این موضوع به خودی خود در نیروگاه شازند رد است، زیرا همچین آبی در دشت شازند وجود ندارد و معقول و منطقی آن است که سوخت قبل از سوختن، سولفور زدایی شود و سولفور زدایی سوخت برعهده شرکت نفت است.

وی تصریح کرد: بهترین و معقول ترین کار این است که فیلترینگ مازوت ورودی به نیروگاه که با خط لوله از پالایشگاه شازند منتقل می شود را فیلتر کرد و وظیفه این مهم با شرکت نفت است.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق منطقه مرکزی کشور ادامه داد: در حال حاضر پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند تمام سوخت مازوت نیم درصد سولفور کشتیرانی کشور را تامین می‌کند اما در اختیار نیروگاه قرار نمی دهد.

شیخی مهرآبادی بیان کرد: این در حالی است که پالایشگاه در مجاورت نیروگاه قرار دارد اما به نیروگاه مازوت با ۲ و نیم درصد سولفور و به کشتیرانی نیم درصد سولفور می‌دهد.

وی گفت: اگر پالایشگاه شازند مازوت نیم درصد سولفور که به کشتیرانی می‌دهد، در اختیار نیروگاه شازند هم قرار دهد، کل مشکل آلودگی این واحد صنعتی حل می‌شود و مردم باید این مطالبه گری را به جای نیروگاه از پالایشگاه داشته باشند.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق منطقه مرکزی کشور اضافه کرد: اگر به جای گازی که وارد منازل می‌شود مازوت داده شود، مصرف کننده گناهی ندارد بلکه تولید کننده باید اصلاح کند.

شیخی مهرآبادی اظهار داشت: نیروگاه شازند از ابتدای امسال تاکنون یک قطره مازوت استفاده نکرده و در فصل سرما هم سعی بر این است که از مازوت استفاده نشود مگر در جایی که مجبور باشیم و بحث خاموشی خانه‌ها مطرح باشد، از مازوت استفاده می‌کنیم.

اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است که از ابتدای امسال تاکنون حدود ۸۰ روز ناسالم در کارنامه خود به ثبت رسانده است./منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا