محیط زیست

زنان طلایه‌دار حفاظت از محیط زیست

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:در بحث مدیریت محیط زیست، زنان طلایه دار حفاظت از محیط‌ زیست هستند چراکه مسئولیت اصلی اصلاح و مدیریت مصرف در خانواده و جامعه عملاً بر دوش آنها است. زنان می توانند پرورش دهنده و تربیت کننده نسل های دوستدار محیط زیست باشند.

نورالله مرادی در نشستی که با هدف تدوین نظام جامع آماری زنان و خانواده براساس منویات مقام معظم رهبری و سند تحول دولت مردمی همچنین تدوین شاخص‌های آماری زنان و خانواده در حوزه محیط زیست برگزار شد، گفت: در سند تحول دولت مردمی تدوین اطلس جامع آماری فعالیت زنان و خانواده و ایجاد نظام رصد و دیده بانی لحاظ شده است. هدف طرح ارتقای ساختار حکمرانی و بهبود مدیریت، برنامه‌ریزی و داده کاوی حوزه بانوان و خانواده و تقویت کارکردهای موثر در این حوزه است.

وی با اشاره به منزلت زن در فرهنگ ایرانی – اسلامی گفت: بعد از انقلاب اسلامی زنان در همه عرصه‌ها حضور اثرگذاری داشته اند و در حوزه‌های مختلف نقش آفرینی کرده‌اند. مصداق این حضور، فعالیت در عرصه‌های مدیریتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، ورزشی و کارآفرینی است. امروزه مشاهده می‌کنیم در حوزه‌های هنر، سینما، نویسندگی، تئاتر و … زنان نقش‌های کلیدی و اثربخش دارند و بخش عمده‌ای از محتوای اندیشه‌ای جامعه توسط زنان تولید می‌شود. 

سخنگوی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در بحث مدیریت محیط زیست، زنان طلایه‌دار حفاظت از محیط‌ زیست هستند چراکه مسئولیت اصلی اصلاح و مدیریت مصرف در خانواده و جامعه عملاً بر دوش آنان است. زنان می‌توانند پرورش‌دهنده و تربیت‌کننده نسل‌های دوستدار محیط زیست باشند و در شرایط کنونی که جهان دستخوش تغییرات اقلیمی و تنوع آب و هوایی است، زنان یکی از ارکان اصلی حفظ ، نگهداری و توسعه محیط زیست و محور توسعه اجتماعی و اقتصادی هستند. در سازمان حفاظت محیط زیست هم زنان نقش محوری و کلیدی دارند و می‌توان گفت زنان خبره، متخصص و اثرگذار این سازمان، بخش عمده‌ای از فعالیت سازمان را برای بهبود شرایط محیط زیست کشور برعهده دارند. 

وی در ادامه با توجه به اهمیت تدوین شاخص‌های مناسب گفت: امیدواریم معاونت امور زنان ریاست جمهوری با تعامل مناسب با سازمان محیط زیست و بهره گیری از توان کارشناسی سازمان، به حوزه محیط زیست نگاه متفاوت، عمیق‌تر و متمایز از ادوار گذشته داشته باشند و با بازنگری، بازتعریف و تدوین شاخص‌های جدید مبتنی بر سند تحول دولت همچنین منشور محیط زیستی دولت مردمی، نقش و جایگاه محیط زیست در نظام برنامه‌ریزی کشور به نحو شایسته‌ای تقویت شود. 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، مرادی گفت: زنان به دلیل دارا بودن جایگاه تاریخی، خانوادگی و تمایلات فطری، درک و شناخت بهتر از طبیعت می‌توانند نقش برجسته‌ای در برقراری عدالت آموزشی و تعیین الگوهای مناسب در حفاظت از محیط زیست ایفا کنند. بر این باورم در حفاظت از محیط زیست به مثابه امر اجتماعی و یکی از ارکان اصلی پایداری محیطی و ثروت‌آفرین برای جامعه، زنان بیشترین نقش را دارند و امیدوارم با توجه به رویکرد محیط زیستی دولت مردمی، با حفظ نقش موجود، فرصت‌های بهتری برای اثرگذاری هرچه بیشتر نیز فراهم آید. /منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا