آبمحیط زیستمحیط زیست در صنعت و معدن

الزام ساختمان‌های بزرگ شیراز به استفاده از آبهای خاکستری

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز، از الزام ساختمان‌های بزرگ به استفاده از آبهای خاکستری و پساب‌ها و ذخیره سازی آب باران برای استفاده در فضای سبز و موارد مشابه خبر داد.

مسعود زارعی در یک کنفرانس خبری، بیان کرد: طرح جامع مطالعات، تامین و توزیع آب کلانشهر شیراز با رویکرد چگونگی استفاده و استحصال منابع آبی تا ٢٠ سال آینده در مرحله نهایی قرار دارد.

او افزود: آنچه مسلم است از ذخایر و منابع آبی موجود به شکل نادرستی استفاده می‌شود.

عضو شورای شهر شیراز در بخش دیگری از سخنان خود افزود: از شروع بکار کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای ششم شیراز ۷۲ جلسه رسمی، ۱۶ مصوبه در صحن و ۲۴۳ تصمیم برای شهرداری اتخاذ شده است. 

زارعی به اقدامات انجام شده در این کمیسیون اشاره و اظهار کرد: بحران خشکسالی، نخستین بحرانی است که در همه کشور و حتی دنیا مشهود است و شهر شیراز از آن استثناء نبوده است که کمیسیون در این خصوص طرح جامع منابع آبی با هدف وضعیت نحوه مصرف و تأمین منابع برای حفظ فضای سبز و باغ‌های شهر شیراز را در دستور کار خود قرار دارد تا در این طرح وضعیت و مدیریت منابع آبی تا ۲۰سال آینده مشخص شود.  

او با بیان اینکه این طرح جامع برای اولین بار در شهر شیراز اجرا و تصویب شده است، افزود: در راستای اجرای این طرح جامع اولین تصفیه خانه محلی در شهر شیراز اقدامات اجرایی آن برای احداث انجام شده و شهرداری در حال انعقاد قرار داد با پیمانکار است.

این عضو شورای شهر شیراز افزود: باتوجه به اینکه ایجاد ۵ تصفیه خانه محلی در سطح شهر در حال بررسی است؟ اولین تصفیه خانه در باغ‌های قصردشت و دومین تصفیه خانه در شهرک آرین اجرایی می‌شود. 

احیای قنوات از دیگر موضوعاتی بود که رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا به آن اشاره و بیان کرد: در این خصوص تأمین اعتبار لازم برای سال جاری انجام شد و باتوجه به تعداد ۱۷ قناتی که در سطح شهر شیراز وجود دارد، شهرداری آنها را مدیریت و بعضا احیاء می‌کند. 

زارعی در خصوص خشک شدن فضای سبز ارتفاعات شهر شیراز گفت: آماری که از سوی شهردار اسبق در خصوص خشک شدن ۸۰ هزار اصله درخت اعلام شد درست نبود و در این خصوص با اجرای طرح جامع تأمین و توزیع  آب ارتفاعات در دستور کار قرار می‌گیرد. 

دو در این نشست همچنین از انعقاد قرار داد با اداره آبفا در راستای احداث تصفیه خانه شهر جدید صدرا خبر داد و گفت: این تفاهم نامه در راستای بهره مندی از پساب فاضلاب یا آبهای خاکستری است.  

زارعی از رفع مشکل تأمین منابع آب برای هزار هکتار جنگل در اراضی سایت برمشور خبر داد و گفت: این پروژه متأسفانه ۱۲ سال بر زمین مانده بود و با اجرای طرح لوله گذاری و شبکه انتقال منابع آبی خاکستری از تصفیه خانه رفع مشکل تأمین آب این اراضی سبز رفع شد.

ساماندهی بازارچه‌های شهرداری و تعیین تکلیف راه‌اندازی بازارچه‌های ۲۲ گانه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی با کیفیت و ارزان قیمت از دیگر اقدامات اجرایی این کمیسیون  بود که زارعی به آن اشاره و عنوان کرد: طرح راه‌اندازی بازارچه‌های عرضه مستقیم محصولات کشاورزی که شهرداری متولی آنها می باشد و انعقاد تفاهم نامه با ۸ دستگاه استان فارس از اقدامات شورای پنجم بود که در نحوه واگذاری آنها مشکلاتی وجود داشته است که  بعد از بررسی در کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای ششم برای بررسی  بیشتر به کمیسیون تلفیق ارسال شده است تا بزودی شاهد راه‌اندازی آنها باشیم. 

زارعی عنوان کرد: الگو برداری از طرح راه اندازی و ساماندهی بازارچه ها از شهر تهران  و تامین اعتبار برای ایجاد یک بازارچه ثابت در مناطق یازده گانه از جمله موضوعاتی است که در کمیسیون در حال برسی و تصویب است.  

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز به موضوع مشاغل مزاحم اشاره و با بیان اینکه ۲۵ شغل مزاحم در مصوبه هیأت وزیران اعلام شده است که نباید در محدوده قانونی شهر فعالیت داشته باشند، افزود: انتقال صنف ضایعاتی‌ها در سطح شهر شیراز یکی از برنامه های جدی این کمیسیون است. 

زارعی عنوان کرد: تاکنون براساس آمار غیر رسمی بیش از ۴۰۰ مرکز جمع آوری ضایعات در سطح شهر شیراز شناسایی شده است که تنها ۸۵ مرکز جمع آوری ضایعاتی دارای مجوز هستند و مقرر شده است تا ساماندهی این مراکز با مدیریت سازمان پسماند انجام شود که در دو زمین با مساحتی بالغ بر ۱۰ و ۲۷ هکتار برای انبار به این مشاغل اختصاص داده شود.

او همچنین به انتقال کارخانه‌های آلاینده در شهر شیراز اشاره و بیان کرد: برای انتقال کارخانه فعال و آزار دهنده شهر شیراز که در محدوده منازل مسکونی هستند چند جلسه تشکیل شده است که در آخرین بررسی کارخانه سیمان و روغن نباتی نرگس مقرر شده است تا پایان سال ۱۴۰۳به خارج از شهر منتقل گردد. همچنین کارخانه پشم شیشه نیز تا پایان سال جاری منتقل می‌شود. 

زارعی ادامه داد : همچنین  کارخانه‌های فعال نشاسته سازی که با مشکل انتقال فاضلاب به رودخانه چنار راهدار مشکلاتی را بوجود اورند مقرر شد از شبکه فاضلاب استفاده کنند و  برای انتقال دو کارخانه دنا و نیروگاه گازی در حال رایزنی با آنها هستیم. 

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری اظهار کرد: برای عدالت بین حقوق نیروهای پیمانی، قراردادی و یکسان سازی حقوق نیروهای فضای سبز و نیروهای پسماند در سال جاری بخشی از این حقوق ترمیم شده است. 

زارعی همچنین از تکمیل سایت نخاله‌های ساختمانی کیان آباد خبر داد و افزود: در این خصوص در جاده داریان یک سایت دیگر پیش بینی و در دستور کار قرار گرفت. 

مشکلات مربوط به سگ‌های ولگرد دیگر موضوع مورد اشاره این عضو شورا بود و افزود: براساس آمار اعلام شده از سوی مرکز بهداشت در ۹ ماهه اول امسال بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ مورد گاز گرفتگی توسط سگ داشتیم که ۴ فوتی ناشی از گزش سگ گزارش شده است. 

زارعی بیان کرد: در خصوص این موضوع ۱۰ سازمان وظیفه دارند و شهرداری تنها وظیفه زنده گیری دارد اما به دلیل فرآیند نامعیوبی که در  مراحل جمع آوری و عقیم سازی سگ‌ها وجود دارد موجب شده است تا این چرخه به خوبی اجرا نشود. 

او همچنین با اشاره به اینکه  ظرفیت آرامگاه دارالرحمه اشباع شده است، گفت: در حال حاضر سه چهارم اموات در بهشت احمدی دفن می‌شوند و زیر ساخت‌ها در این ارامستان برای خاکسپاری اموات فراهم است.

این عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه هیچگونه مجوز احداث آرامستان جدید حتی به صورت وقفی داده نمی‌شود، گفت: ۳۲ قبرستان در شهر شیراز وجود دارد که ۴ قبرستان غیر فعال و ۲ قبرستان مربوط به اقلیت است و آرامستان بهشت احمدی موظف شده است که اقدامات متمرکز نمودن آن را انجام دهد. 

رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر شیراز یادآور شد: برای تمام پروژه‌های شهر الزام پیوست محیط زیست تصویب شده است تا شهرداری به موازات طراحی پروژه‌ها این اقدام را در دستور کار قرار دهد. 

آیین نامه ساماندهی دکل‌های مخابراتی و جانمایی براساس آیین نامه جدید، تصویب آیین نامه ساماندهی ورودی های چهارگانه شهر شیراز از دیگر موضوعاتی بود که زارعی به تشریح آنها پرداخت و اضافه کرد: باتوجه به اینکه شهر شیراز قطب پزشکی جنوب کشور است مجمع خیرین تأمین سلامت در راستای تکمیل یک مجموعه به نام همراه سرای بیمار   با شهرداری همکاری می‌کند. 

ساماندهی معتادین متجاهر، احداث بزرگترین تله کابین کشور با ۴.۲ کیلومتر و احداث شهربازی در پارک کوهستانی دراک از دیگر موضوعاتی بود که رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز به تشریح آنها پرداخت. /منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا