آبمحیط زیست

احیای دریاچه ارومیه نیازمند حرکت جهادی است

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه به عنوان مطالبه ملی، در دستور کار دولت است، گفت: احیای این دریاچه به سرنوشت کشور گره خورده است و به این منظور نیاز به حرکت جهادی است.

علی سلاجقه در نشست با اساتید دانشگاه تبریز با بیان اینکه در ستاد احیاء دریاچه ارومیه، دگردیسی صورت گرفته و مدیریت آن از سازمان حفاظت محیط زیست به استان ها واگذار شده است، گفت: ۲ کارگروه عملیاتی با عضویت جهاد کشاورزی، آبفا، آب منطقه ای، دانشگاه ها و سازمان محیط زیست باید در این راستا تشکیل و گزارش ها در مورد اقدامات به دولت و مردم ارایه شود.

وی افزود: مردم اگر ببینند که برای احیای دریاچه اقداماتی می شود حتما در ذهنشان می ماند و دولت در این راستا عملا وارد شده است.

سلاجقه با اشاره به قراردادهای چند میلیاردی با برخی دانشگاه در موضوع احیای دریاچه ارومیه و یا مسایل محیط زیست در گذشته، گفت: متاسفانه خروجی کار خیلی مشکل گشا نبوده و ما باید با عملکردمان، این لکه ها را پاک کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست با انتقاد از برخی دانشگاه های حوضه این دریاچه، افزود: از دانشگاه بناب و مراغه که در حاشیه این دریاچه و در معرض بیشترین خطر ناشی از خشک شدن آن قرار دارند، گلایه دارم که تاکنون پایان نامه و یا مقاله علمی در این زمینه نداشته اند.

وی با تاکید بر اینکه در موضوع محیط زیست باید مردم را همراه کنیم، اظهار کرد: دانشگاه ها و سازمان حفاظت محیط زیست هر استان باید با برگزاری نشست های تخصصی، اولویت های زیست محیطی را مشخص کنند و ریش و قیچی در این زمینه در دست دانشگاه هاست.

وی همچنین به انجام اقدامات سخت افزاری از سوی دولت در زمینه احیای این دریاچه از جمله آب گیری سد کانی سیب و یا انتقال پساب برخی شهرها، اشاره کرد و گفت: در بخش نرم افزاری که طرح جامع آن آماده است دانشگاه ها باید وارد عمل شوند و با تعریف کشت ها و معیشت جایگزین، در احیای این دریاچه سهم خود را ایفا کنند./منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا