سلامتی و محیط‌زیستمحیط‌زیست و فناوری

افزایش زمان مصرف مواد غذایی با کیسه‌های هوشمند نانویی تولید فناوران ایرانی

فناوران یک شرکت دانش بنیان با بهره گیری از فناوری نانو کیسه‌های هوشمند برای نگهداری طولانی‌مدت محصولات غذایی تولید کرده است که عمر سبزیجات، میوه‌، گوشت‌ و مواد لبنی را افزایش می‌دهد.

شرکت‌های دانش‌بنیان که این روزها بسیار از آنها می‌شنویم، شرکت‌هایی هستند که با توسل به نیروی انسانی ماهر و دانش‌آموخته دانشگاهی و با استفاده از فناوری سطح بالا به محصول و در نتیجه ثروت می‌رسند. 

قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات مشتمل بر ۱۳ ماده و ۶ تبصره پنجم آبان ۱۳۸۹ جهت دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان، به تصویب مجلس رسید، پس از تایید شورای نگهبان همان سال به مجلس شورای اسلامی ابلاغ شد و سال ۱۳۹۲ اولین فهرست از شرکت‌های دانش بنیان به تصویب کارگروه ویژه رسید.

تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس آمار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امروز به حدود ۶۶۰۰ شرکت رسیده که این شرکت ها بر اساس ماهیت و فعالیت‌ به دو گروه شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی و نوپا و دانش‌بنیان‌های نوپا یا تولیدی بر اساس نوع فعالیت، پیچیدگی و اهمیت فناورانه در سه گروه نوع یک، نوع دو یا نوع سه دسته بندی شده‌اند.

شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های گوناگون فناوری از جمله فناوری زیستی، کشاورزی، صنایع غذایی، دارو، فرآورده‌های پیشرفته تشخیص و درمان، مواد پیشرفته، محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی، ماشین‌آلات پیشرفته، تجهیزات پزشکی، برق، الکترونیک، فوتونیک، مخابرات، فناوری اطلاعات و ارتباطات، نرم‌افزارهای رایانه‌ای و خدمات تجاری‌سازی بیش‌ترین حجم از تولید محصولات و خدمات دانش‌بنیان را ارایه می‌دهند.

در حالی که سهم شرکت‌های دانش‌بنیان از اقتصاد کشور در سال ۱۳۸۹، حدود ۲ هزار میلیارد ریال بود، در سال ۱۴۰۰ میزان فروش این شرکت‌ها از ۹۰۰ هزار میلیارد فراتر رفت که رشد بیش از ۴۵۰ درصدی را نشان می‌دهد. 

با وجود این، میزان موفقیت این شرکت‌ها و اشتغال‌زایی آنها با توجه به توان اقتصاد داخلی کشور هنوز کافی نیست، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌ مناسبت آغاز سال ۱۴۰۱، سال جدید را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام گذاری و بر تولید دانش‌بنیان و متکی بر دانش‌ و پیشرفت های علمی و همچنین تولید اشتغال‌آفرین تاکید کردند.

شرکت های دانش بنیان که بیشتر با ابتکارها و سرمایه‌گذاری‌های فردی کار خود را آغاز می‌کنند، در ادامه با وجود برخورداری از تسهیلات مختلف با مشکلاتی هم در زمینه های مختلف از اعطای مجوز تا دشواری های صادرات محصولات و غیره روبرو هستند. در پرونده خبری دانش‌بنیان‌ها؛ چالش‌ها و دستاوردها پای صحبت فعالان این شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف نشسته ایم. 

افزایش جمعیت جهان، رویدادهای مکرر خشکسالی‌ها و دیگر پیامدهای ناشی از تغییر اقلیم همچنین شیوع و همه‌گیری کرونا از اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی تهدیدها علیه امنیت غذایی را در سراسر جهان افزایش داد. بر اساس آخرین گزارش وضعیت مواد غذایی و تغذیه در سال ۲۰۲۱ در جهان، یک نفر از هر سه نفر جمعیت جهان یعنی دو میلیارد و ۳۷۰ میلیون نفر از دسترسی به منابع غذایی کافی در سال ۲۰۲۰ محروم بوده‌اند. در این شرایط کاهش دورریز مواد غذایی و استفاده طولانی‌تر از میوه‌ها و سبزیجات ضروری‌تر از قبل است.

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی فعال در زمینه فناوری نانو کیسه‌های هوشمندی تولید کرده است که طول عمر سبزیجات، میوه‌ها، گوشت‌ و مواد لبنی را افزایش می‌دهد. این شرکت همچنین اسپری‌های آنتی باکتریال وآنتی‌اکسیدان تولید کرده است که با پاشش آنها روی مواد غذایی بدون اینکه ضرری داشته باشد، موجب افزایش زمان مصرف آنها می‌شود.

افزایش زمان مصرف مواد غذایی با کیسه‌های هوشمند نانویی تولید فناوران ایرانی+فیلم

تولید کیسه های نانو برای نگهداری مواد غذایی بعد از مطالعه‌ای هشت‌ساله

عبدالله مرزبان مدیر فروش این شرکت دانش‌بنیان اظهار داشت: شرکت نانوفیدار نیکان پارس اولین شرکت دانش‌بنیان بود که با استفاده از فناوری نانو این کیسه‌های هوشمند را برای نگهداری طولانی‌مدت محصولات غذایی تولید کرده است. البته محصولات شرکت را در شرکت زیرمجموعه به نام آگروفن ارائه می‌کنیم.

وی در مورد مجوزهای لازم برای این محصولات گفت: تاییدیه نانو مقیاس از ستاد فناوری نانو، همچنین گواهی انطباق محصولات دانش‌بنیان از سازمان ملی استانداد و سیب سلامت را داریم.

افزایش زمان مصرف مواد غذایی با کیسه‌های هوشمند نانویی تولید فناوران ایرانی+فیلم

مرزبان در مورد روند تولید این محصول توضیح داد: روند تولید این محصول از سال ۱۳۹۱ و طی یک طرح تحقیقاتی به نام آزاده مرزبان (دختر این فناور) که دانش‌آموخته رشته صنایع غذایی است آغاز شد و محصول هشت سال بعد یعنی سال ۱۳۹۸ به بازار آمد. 

وی در مورد دیگر محصولات این شرکت توضیح داد: محلول‌های آنتی اکسیدان و آنتی‌باکتریال هم تولید می شود که به میوه و سبزیجات زده می شود و به این شکل محصول مدت‌ها کامل سلامت می‌ماند. این محلول‌ها کاملا گیاهی بوده و هیچ مواد شیمیایی و ناسازگاری‌ با محیط یا بدن انسان، در آن به کار نرفته است. همچنین سمومی را به شکل اسپری ساخته‌ایم که برای دفع حشرات از بدن انسان مفید است و ضرری برای فرد یا محیط‌زیست ندارد. /منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا