انرژی‌های پاکبهینه سازی انرژیپسماند و بازیافت

لزوم توجه به تولید انرژی با استفاده از زباله‌های غیربازیافتی

حجم تولیدی زباله در ایران با توجه به فرهنگی حاکم زیاد است، اما می‌توان سرمایه‌گذاری خوبی در این حوزه انجام داد و از زباله‌های تولیدی برای تولید انرژی استفاده کرد.

 تاکنون سوخت‌های فسیلی منبعی برای تأمین انرژی‌های مورد نیاز بشر بود، اما به دلیل اینکه این مسئله موجب آلودگی بیش از حد کره زمین و آسیب به محیط‌زیست می‌شد، دنیا به دنبال استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کرد، زیرا قابلیت تبدیل دارد و همین عامل موجب کمک به محیط‌زیست می‌شود.

انرژی‌های تجدیدپذیر، دارای انواع مختلفی است و برای دستیابی به آن‌ها نیز روش‌های بسیاری وجود دارد؛ یکی از روش‌های مهم و کاربردی، سوزاندن زباله‌های غیربازیافتی است، این روش به‌دلیل اینکه زباله‌های غیربازیافتی را به انرژی حرارتی و برق تبدیل می‌کند، بسیار ارزشمند است، زیرا زباله‌های غیربازیافتی مشکلات بسیاری برای محیط‌زیست ایجاد می‌کنند.

برای شناخت بیشتر روش تولید انرژی از زباله و بررسی مزایا و معایب این نوع انرژی، با ساسان صفریان، کارشناس ارشد انرژی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

آیا انرژی حاصل از نیروگاه زباله‌سوز زباله جزو انرژی‌های تجدیدپذیر محسوب می‌شود؟

بله؛ یکی از انواع نحوه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده از نیروگاه‌های زباله‌سوز است. در نیروگاه‌های زباله‌سوز با سوزاندن زباله‌های غیر بازیافتی می‌توانیم به انرژی و حرارت دست‌پیدا کنیم که این انرژی تجدیدپذیر محسوب می‌شود و قدمت آن به بیش از ۲۰۰ سال پیش بازمی‌گردد.

تولید انرژی از زباله چه زمانی مطرح شد؟

تاریخچه نیروگاه‌های زباله‌سوز در دنیا تقریباً به بیش از ۲۰۰ سال پیش بازمی‌گردد؛ درواقع حدود ۲۰۰ سال پیش در کشورهای اروپا و آمریکا با سوزاندن زباله‌های غیربازیافتی به انرژی دست پیدا می‌کردند که طی سالیان اخیر توانستیم این انرژی را به برق تبدیل کنیم.

برای سوزاندن زباله و دستیابی به انرژی چه راه‌هایی وجود دارد؟

برای تولید انرژی از زباله روش‌های بسیاری وجود دارد که درحال‌حاضر چهار روش برای احتراق این مواد در دنیا مطرح شده است. امروزه برای تولید انرژی از زباله نیروگاه‌ها را طبق روش‌های مختلفی از جمله احتراق چندمرحله‌ای، تک‌مرحله‌ای، شناور و دوران طراحی می‌کنند.

چه چالش‌هایی در مسیر تولید انرژی از زباله وجود دارد؟

یکی از چالش‌هایی که در این زمینه مطرح است، مربوط به سرمایه‌گذاران است؛ درواقع تولید انرژی از این روش نیاز به سرمایه بسیاری دارد و تقریباً حدود دو برابر سرمایه لازم برای سایر انرژی‌های تجدیدپذیر باید هزینه کرد، اما این روش بسیار ارزشمند است، زیرا در این فرآیند موادی که در طبیعت تجزیه نمی‌شود را تبدیل به انرژی می‌کنیم.

از هر تن زباله چه مقدار انرژی می‌توان تولید کرد؟

در فرآیند تولید انرژی از سوزاندن زباله، تقریباً می‌توان از هر تن زباله نزدیک به ۴۵۰ کیلووات برق تولید کرد؛ البته میزان انرژی تولیدشده به نوع زباله نیز بستگی دارد.

آیا تولید انرژی از طریق سوزاندن زباله، منجر به ایجاد آلودگی نمی‌شود؟

خیر؛ درواقع یکی از مشکلات تولید انرژی از این روش، حجم زیاد آلودگی است که از دودکش نیروگاه‌های زباله‌سوز منتشر می‌شود، اما با استفاده از فیلترهای ویژه می‌توان از انتشار این آلودگی در جو جلوگیری کرد.

تولید انرژی از زباله چه مزایایی دارد؟

یکی از بهترین و مهم‌ترین مزایایی تولید انرژی از زباله جایی است که زباله‌های غیرقابل بازیافتی را با روش‌های مختلف تبدیل به انرژی می‌کنیم؛ درواقع زباله‌های غیربازیافتی معمولاً دفن می‌شود و تجزیه آن‌ها بسیار دشوار است ولی با این روش نه‌تنها به حفظ محیط‌زیست کمک می‌کنیم بلکه از یک کالای غیربازیافتی انرژی تولید می‌کنیم.

آیا می‌توان از انرژی تولید شده توسط نیروگاه‌های زباله‌سوز در صنایع مختلف استفاده کرد؟

بله؛ انرژی که از طریق سوزاندن زباله‌ها تولید می‌شود بسیار مطلوب بوده و راندمان بیشتری نسبت به سایر انواع انرژی‌های تجدیدپذیر دارد به همین دلیل می‌توان از انرژی تولید شده توسط نیروگاه‌های زباله‌سوز در منازل و صنایع مختلف استفاده کرد.

ایران در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر چه فعالیت‌هایی داشته است؟

ایران قدم‌های مطلوبی در حوزه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برداشته است، اما متأسفانه تاکنون برنامه مدونی در این حوزه نداشته‌ایم و با پیشرفت مواجه نشده‌ایم. ایران به دلیل اینکه کشوری نفت‌خیز است، به انرژی‌های تجدیدپذیر کمتر اهمیت می‌دهد، اما باید به این نوع از انرژی نیز توجه کند و سرمایه ناشی از نفت را برای مسائل زیرساختی هزینه کند.

به‌طورکلی با توجه به پتانسیل‌های کشور، کدام یک از انرژی‌های تجدیدپذیر برای ایران پیشنهاد می‌شود؟

اگر بخواهیم به‌طورکلی این مسئله را بررسی کنیم، باید بگوییم که ایران برای استفاده از تمام انرژی‌های تجدیدپذیر بستر مناسبی دارد، اما انرژی که نسبت به سایر انواع تجدیدپذیر جایگاه بهتری در این کشور دارد، انرژی خورشید است، پس از این نوع از انرژی تجدیدپذیر، نیروگاه‌های زباله‌سوز نیز بسیار حائز اهمیت است.

اهمیت استفاده از نیروگاه‌های زباله‌سوز در ایران چیست؟

زباله معمولاً به عنوان طلای سیاه نیز شناخته می‌شود زیرا با تفکیک آن، می‌توانیم موارد تجزیه‌پذیر را بازیافت و به طبیعت بازگردانیم و از زباله‌هایی که قابلیت تجزیه‌پذیری ندارند، انرژی تولید کنیم. حجم تولیدی زباله در ایران با توجه به فرهنگی حاکم زیاد است، اما می‌توان سرمایه‌گذاری خوبی در این حوزه انجام داد و از زباله‌های تولیدی برای تولید انرژی استفاده کرد./منبع : ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا