خاک و فرسایشکشاورزی و محیط‌زیستهوا

باید صدای فرونشست و ریزگردها را بشنویم

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه صدای محیط زیست صدای تمام ذی‌نفعان است، اما همزمان باید صدای فرونشست و ریزگردها را نیز بشنویم،گفت: اجرای الگوی کشت نیز لاجرم باید محقق و پیگیری لازم برای جلوگیری از برداشت آب‌های سطحی و زیرزمینی غیر مجاز انجام شود.

آرزو اشرفی‌زاده _ در اجلاس مدیریت منابع آب فلات مرکزی ایران، اظهار کرد: تالاب گاوخونی در انتهای حوضه زاینده‌رود قرار گرفته و پایداری جریان رودخانه به احیای این تالاب منجر می‌شود که لازمه آن رعایت برنامه منابع و مصارف حوضه است‌.

وی افزود: اگر امروز با مطالبات اجتماعی در خصوص تأمین معیشت کشاورزان مواجه هستیم، در صورت تحقق نیافتن مطالبات زیست‌محیطی با تبعاتی وسیع‌تر مواجه خواهیم شد.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست کشور گفت: یکی از اجزای اصلی محیط زیست انسان است، بنابراین حقابه محیط زیست مطالبه حق انسان‌ها است؛ در این زمینه خلاءهای قانونی وجود داشت که با پیگیری انجام شده قانون حفاظت و احیای تالاب‌ها در سال ۱۳۹۶ تصویب شد.

وی اضافه کرد: از سال ۹۳ درخصوص تالاب گاوخونی و حوضه زاینده‌رود مطالعاتی با کمک دانشگاه اصفهان انجام شد و از همان زمان پیگیر این موضوع و رسیدگی به تلاب‌های کشور بوده‌ایم؛ صدای محیط زیست صدای همه ذی‌نفعان است، اما همزمان باید صدای فرونشست و ریزگردها را نیز بشنویم.

اشرفی‌زاده ادامه داد: اجرای الگوی کشت نیز لاجرم باید محقق شود. جلوگیری از برداشت آب‌های سطحی و زیرزمینی غیر مجاز باید پیگیری شود. در این راستا در چهارمین جلسه ستاد تالاب‌های کشور مصوب شد و استانداران بر این موضوع نظارت داشته باشند.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیا تالاب‌های سازمان محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: در سیل سال ۹۸ آبی به تالاب گاوخونی نرسید، لذا رسیدگی به این بحران نیازمند اراده جدی مسئولان است.

قانون برنامه هفتم ظرفیت خوبی برای احیا حقوق آب دارد

احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست استان اصفهان نیز در این نشست گفت: در خصوص حقابه‌ها علاوه بر معاونت حقوقی ریاست جمهوری، موضوع به شورای عالی امنیت ملی نیز مطرح شده است و این موضوع در جلساتی با حضور آقای مخبر نیز مطرح شده است.

وی افزود: نقشه راه احیای زاینده‌رود حدود دو سال پیش به تصویب شورای عالی آب رسید و هنوز مشخص نیست وزارت نیرو چه اقدامی برای این طرح انجام داده است.

مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست استان اصفهان گفت: قانون برنامه هفتم برای قانونی کردن سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و آمایش سرزمین ظرفیت بسیاری دارد که نمایندگان مجلس باید از آن بهره ببرند.

لاهیجان‌زاده اضافه کرد: الگوی کشت هنوز ابلاغ نشده است. پیش از این کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی بیش از ۶۰۰ جلسه استانی و ۷۰ جلسه ملی تشکیل داد، اما بیش از یکسال است فعالیت این کارگروه متوقف شده است.

وی با تاکید بر اینکه بازنگری منابع و مصارف با رویکرد تأمین نیاز آبی محیط زیست باید بازنگری شود، تصریح کرد: برای تأمین نیاز آبی تالاب گاوخونی مطالعاتی انجام شد که براساس آن میزان جریان مورد نیاز برای حفظ شرایط رودخانه را تعیین کرده است؛ حداقل حجم آب مورد نیاز برای حفظ پایداری پهنه تالاب ۱۷۶ میلیون متر مکعب تعیین شده که فقط ۲۴ درصد از آن را پر می‌کند./منبع : ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا