آبکشاورزی و محیط‌زیست

پیگیری مجلس برای جلوگیری از برداشت بی رویه آب های زیر زمینی

رئیس کمیسیون آب و کشاورز مجلس گفت: رعایت حق آبه محیط زیست دیگر نکته قابل توجه است، امروز ما در زمینه حقوق محیط زیست عقب هستیم، این عقب افتادگی ها حاصل غفلت برخی دستگاه های متولی در دوره های گذشته بوده است،

محمد جواد عسگری  _در اجلاس مدیریت منابع فلات مرکزی، اظهار کرد: امنیت غذایی از جمله مباحث مهمی است که با امنیت کشور گره خورده و هر کشوری که در این زمینه ورود نکند با چالش‌های جدی در آینده روبرو خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه در کشور ایران با چالش جدی در بحث آب مواجه هستیم وطی سال‌های گذشته نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های بالقوه حوضه آبی بهره ببریم، در این راستای مصمم هستیم در زمینه اصلاح قانون و سهل الوصول کردن قانون‌های موجود، کار را جلو ببریم.

رئیس کمیسیون آب و کشاورزی مجلس تاکید کرد: ضروری است در خصوص مبحث استفاده بهینه از آب، سازوکار مناسب تعریف شود. از جمله آن می‌شود به الگوی کشت اشاره کرد که مجلس شورای اسلامی ۱۵ سال گذشته دولت‌ها را مکلف به آن کرده ولی دولت‌ها با دلایلی انجام نداده‌اند.

وی ادامه داد: در رابطه با مبحث آب و ذخایر آب قانون‌های مندرج و کهنه را اصلاح شد و وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و سازمان محیط‌زیست را مکلف به اجرای رسالت آن شد.

عسگری تصریح کرد: مجلس در زمینه چالش‌ها از جمله برداشت بی رویه از سفره‌های زیر زمینی که خطر جدی است که ما را تهدید می‌کند، ورودی جدی داشته و نسبت به ترک فعل به دستگاه قضائی تذکر داده‌ایم، به زودی جلسه‌ای با حضور مسئولان کشوری در این زمینه در کمیسیون کشاورزی برگزار خواهد شد.

وی افزود: در آستانه تدوین بودجه ۱۴۰۲و برنامه هفتم توسعه لازم است نسبت به ارائه نقشه جامع مدیریت منابع آبی با رویکرد پرهیز از جزیره‌ای عمل کردن توجه شود، زیرا در صورتی که بتوانیم اراضی خود را در کشور مدیریت کنیم می‌توانیم در زمینه تولید و کشت گندم می‌توانیم خودکفا شویم.

رئیس کمیسیون آب و کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: دستگاه‌های متولی باید پای کار بیایند، رعایت حق آبه محیط زیست دیگر نکته قابل توجه است، متاسفانه امروز در زمینه اجرای حقوق محیط زیست عقب هستیم، این عقب افتادگی‌ها حاصل غفلت برخی دستگاه‌های متولی در دوره‌های گذشته بوده است، همچنین توجه به برنامه‌های آبخیزداری و آب خوان داری دیگر پیشنهاد است.

وی ابراز کرد: اجرای کشاورزی محافظتی، دیگر پیشنهاد ما است که در کمیسیون کشاورزی و آب پیگیری می‌کنیم چرا که در مصرف کمتر آب در امر کشت مؤثر است.

عسگری تصریح کرد: امروز فرونشست زمین به بحران در کشور تبدیل شده و اگر در اصفهان با برنامه پیش نرویم، این بحران تشدید می‌شود، امروز بحران خاک نیز چالش دیگری است که باید به آن توجه داشت.

وی تاکید کرد: دغدغه مردم اصفهان نسبت به آب، به حق است، اما برای پیگیری بیشتر، استاندار اصفهان و نمایندگان اصفهان در مجلس از طریق کمیسیون کشاورزی باید موضوع را پیگیری کنند.

رئیس کمیسیون آب و کشاورزی مجلس افزود: اصفهان می‌تواند در زمینه انتقال آب از خلیج فارس نیز اقدام کند، امروز کشورهای خلیج فارس چون عربستان درصدد شیرین کردن آب و حتی کشت گندم وگرفتن ژست صادرات گندم را هم می‌گیرند.

وی در پایان، همدلی وهمراهی و برنامه‌ریزی را لازمه موفقیت در این زمینه دانست./منبع : ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا