پسماند و بازیافت

حذف موثر پسماندهای خطرناک دارویی از فاضلاب هامبورگ

شهرداری هامبورگ و اداره آب و فاضلاب این شهر اعلام کردند که برای کنترل باقیمانده‌های داروهای مصرفی که از بدن ساکنان وارد فاضلاب شهر می‌شود، طرح جدیدی را آغاز کرده‌اند تا مانع از آسیب آن‌ها به طبیعت بشوند چراکه اگر کنترل نشوند، باقیمانده‌های دارویی می‌تواند تا ۷۰ درصد در ۲۰ سال آینده بیشتر شود.

مقامات هامبورگ اعلام کردند که پروژه جدیدی را در راستای ایجاد یک سیستم فیلتراسیون برای کنترل مواد شیمیایی باقیمانده ناشی از استفاده از دارو توسط ساکنان آغاز خواهند کرد. بسیاری از مواد موجود در داروها به عنوان باقیمانده‌های مضر و سمی در فاضلاب شهر وارد می‌شوند و در نهایت باعث آلودگی رودخانه‌ها و دریاچه‌های محلی می‌شوند.

شهرداری اشاره کرده است که سیستم‌های فعلی تصفیه آب در پاکسازی بسیاری از آلاینده‌های موجود در فاضلاب مؤثر است اما جادویی و خارق‌العاده نیست. در عین حال، با توجه به امید به زندگی بالا در شهر، مصرف داروهای پزشکی در سال‌های آینده افزایش می‌یابد که به نوبه خود باعث افزایش غلظت باقی مانده‌های دارو در بدنه‌های آبی شهر می‌شود.

بیش از ۱۰۰ هزار محصول پزشکی تأیید شده در آلمان وجود دارد که حدود ۳۵ هزار مورد از آنها بدون نسخه به فروش می‌رسد. بسیاری از آنها دارای موادی است که زیست‌تخریب‌پذیر نیست و پس از خروج از بدن به عنوان مواد سمی و خطرناک برای محیط زیست طبقه بندی می‌شوند.

این موارد شامل مسکن‌هایی مانند دیکلوفناک، داروهای ضد فشار خون و محصولات حاوی هورمون است. آنها از طریق فاضلاب وارد محیط زیست می‌شوند، زیرا تصفیه خانه‌های فاضلاب نمی‌توانند همه آنها را به طور کامل از آب خارج کنند.

به همین دلیل است که مقامات شهری و اداره آب و فاضلاب هامبورگ دو آزمایشگاه را در نزدیکی مرکز پزشکی دانشگاه هامبورگ-اپندورف راه‌اندازی کردند، جایی که دانشمندان سعی خواهند کرد راه‌های جدیدی برای فیلتر کردن آب بیابند.

طبق بیانیه اینگو هانمان، مدیر عامل اداره آب و فاضلاب هامبورگ، در حال حاضر مقدار زیادی ریزآلاینده مبتنی بر دارو در آب شهر وجود دارد و وضعیت بدتر نیز خواهد شد چراکه با توجه به افزایش امید به زندگی و سالخوردگی جامعه آلمان، تخمین زده می‌شود که مصرف دارو تا ۷۰ درصد در ۲۰ سال آینده افزایش یابد./منبع : ایمنا

حذف موثر پسماندهای خطرناک دارویی از فاضلاب هامبورگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا