پسماند و بازیافت

هدفگذاری ۳۰ پهنه در بحث پسماند در کشور

مدیرکل دفتر محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: در سازمان شهرداری ها در وزارت کشور ۳۰ پهنه را در بحث پسماند هدف گذاری کرده ایم که ۱۷ پهنه در استان ساحلی شمالی، ۴ پهنه در استان های ساحلی جنوبی، ۸ پهنه در هر هشت کلانشهر و دو پهنه در استان های کرمانشاه و ارومیه وجود دارد.

سید حبیب راضی در نهمین نشست کمیته تخصصی محیط زیست مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران که با هدف انتقال تجربیات، هماهنگی و مشارکت در مسائل محیط زیستی برگزار شد؛ با بیان اینکه وضعیت حوزه محیط زیست در کشور چندان قابل دفاع نیست، اظهار کرد: در حوزه پسماند ۷۵ درصد پسماند عادی را مستقیما دفن می‌کنیم و تفکیک از مبدأ نیز تنها ۱۰ درصد انجام می شود، در حالی که در برنامه ششم این میزان ۲۸ درصد هدف گذاری شده بود.

وی ادامه داد: بحث هوای پاک، مدیریت پسماند و فضای سبز باید بر اساس طرح های جامع و تفصیلی متناسب با هر شهر دیده شود و در این موضوعات سازوکارهای جدیدتری نیاز است تا شاهد همکاری و هماهنگی بین بخشی باشیم. 

راضی گفت: در سازمان شهرداری ها در وزارت کشور ۳۰ پهنه را در بحث پسماند هدف گذاری کرده ایم که ۱۷ پهنه در استان ساحلی شمالی، ۴ پهنه در استان های ساحلی جنوبی، ۸ پهنه در هر هشت کلانشهر و دو پهنه در استان های کرمانشاه و ارومیه وجود دارد.

مدیرکل دفتر محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ادامه داد: مطالعات جدی در این ۳۰ پهنه و بر وضع موجود و سناریوهای قابل اجرا، شروع شده است و ۳۰ کارشناس خبره و نفرات اول در حوزه پسماند بر این موضوع کار می کنند. این پهنه ها ۶۰ درصد پسماند عادی کشور را شامل می شود؛ برنامه ها را پیش بینی کردیم تا مشکلات پسماند بر اساس آن حل شود و حتی اعتبارات آن نیز پیش بینی شده است؛ همچنین بحث پسماند ویژه و عادی و چگونگی تفکیک آن از مشکلاتی است که باید از طریق  تعامل با سازمان محیط زیست حل شود.

وی یکی از راه‌های حرکت سریع در حوزه پسماند را ورود فناوری‌ها دانست و گفت: معاونت فناوری ریاست جمهوری در یک سال اخیر جلسات هفتگی را برای این موضوع برگزار کرده است. در این راستا ۲۳ عنوان فناورانه در حوزه پسماند احصا شده است که از این تعداد ۶ عنوان در اولویت قرار گرفته اند. همچنین از عناوین در اولویت، بر روی ۳ تا ۴ مورد هدف گذاری صورت گرفته است.

راضی افزود: تولید RDF در تهران و اصفهان همچنین هاضم در دو شهر تا آخر امسال اجرایی می شوند.

وی همچنین با اشاره به موضوع استارتاپ‌ها در زمینه پسماند گفت: فناوری های نوین برای تفکیک در مبدا نیاز است چراکه اینگونه فرآیند دفع پسماند به خوبی صورت می‌گیرد. دستورالعمل استارتاپ‌ها یک ماه پیش ابلاغ شد و براساس دستورالعمل وزارت کشور و معاونت فناوری شرکت های مجاز انتخاب و معرفی خواهند شد.

مدیرکل دفتر محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های ، سگ های بدون صاحب را مبتلا به کلانشهرها و روستاهای کوچک دانست که نیازمند قانون جامع و مانعی است و اظهار کرد: البته لایحه حمایت از حیوانات و طرح صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات خطرناک در دولت وجود دارد اما برای پیش رفتن و کارآمد شدن زمان بر است.

راضی در پایان تاکید کرد: رویکرد توسعه پایدار، محور سیاستگذاری‌ها در حوزه مدیریت شهری باشد./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا