محیط زیست در صنعت و معدن

استفاده از غربال‌های مولکولی در زیرسازی جاده‌ها و ابنیه‌ها

 استفاده از غربال‌های مولکولی در زیرسازی جاده‌ها و ابنیه‌ها، با پیشنهاد کارشناسان محیط زیست شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در خوزستان محقق شد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری، رییس ایمنی ، بهداشت و محیط زیست این شرکت در این باره گفت: با پیشنهاد کارشناسان محیط زیست شرکت آغاجاری برای نخستین بار در سطح شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از غربال‌های مولکولی کارخانه گاز و گاز مایع ۱۰۰۰ در زیر سازی جاده ها، ابنیه ها و زیر ساخت های بتنی استفاده خواهد شد.
علی شکیبا کیا افزود: غربال‌های مولکولی یکی از پسماندهای بجا مانده در زمان تعمیرات اساسی کارخانه‌های گاز و گاز مایع است که وظیفه نم زدایی و حذف رطوبت از سیال گاز را بر عهده دارند.
وی ادامه داد: با توجه به ترکیبات و ساختار مستحکم این غربال‌ها، پس از مطالعات و بررسی آزمایشگاهی توسط واحد محیط زیست و مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب مجوز لازم برای استفاده از این غربال‌ها  در زیرسازی جاده ها، ابنیه ها و زیر ساخت‌های بتنی گرفته شد.
وی با توجه به کاهش هزینه امحای این پسماند افزود: هزینه صرفه جویی شده در امحای پسماندها در هر تعمیرات اساسی بیش از ۱۰ میلیارد ریال برآورد شده که با استفاده از این طرح در این هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهد شد.

شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری با گستردگی ۲۵ هزار کیلومتر مربع پراکندگی در نقاط کوهستانی و سخت گذر استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و سواحل استان بوشهر فعالیت دارد.

این شرکت، یکی از پنج شرکت بهره برداری تابعه شرکت ملی مناطق نفتتخیز جنوب است که راهبری عملیات تولید، فرآورش و انتقال نفت و گاز را با رعایت اصول صیانت از مخازن با فعالیت مستمر در ۴۵ واحد عملیاتی از هشت میدان نفتی (آغاجاری، کرنج، پرنج ، پارسی ، رامشیر، رگ سفید۱، پازنان یک و مارون) با فعالیت ۱۲ واحد بهره برداری، هشت کارخانه گاز و گاز مایع،‌ ۱۸ ایستگاه تقویت فشار و تزریق گاز، چهار واحد نمکزدایی را بر عهده دارد و ۲۵ درصد نفت مناطق نفتخیز جنوب را تولید می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا