پسماند و بازیافتمحیط‌زیست و فناوری

چراغ سبز سازمان محیط زیست به اپلیکیشن‌های مدیریت پسماند/ وزارت کشور همکاری کند

با وجود حجم بالای پسماندهای تولید شده در کشور هنوز تعداد قابل توجهی از شهروندان به دلایل مختلف به تفکیک پسماندهای خود اقدام نمی‌کنند. امروزه با توجه به پیشرفت فناوری‌های ارتباطی می‌توان از ظرفیت اپلیکیشن‌های بازیافت برای تسهیل تفکیک و مدیریت پسماندها بیشتر استفاده کرد. به گفته معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست به منظور مدیریت پسماند به‌شدت به استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی نیاز است و وزارت کشور به عنوان مجری باید بستر آن را فراهم کند.

 با حمایت از زیرساخت‌های سامانه‌های مدیریت پسماند می‌توان فرآیند تحویل پسماندها را برای عموم مردم آسان کرد و شاهد استقبال روزافزون شهروندان بود. شهروندان می‌توانند درخواست خود را طبق روز و ساعت دلخواه برای تحویل پسماند انتخاب کنند سپس در ازای نوع و وزن پسماند تحویل داده شده، وجه نقد به حساب کاربری‌شان واریز خواهد شد.

مردم با استفاده از برخی اپلیکیشن‌ها به ازای تحویل پسماند می‌توانند تخفیف برای خرید اشتراک سایت‌ها و اپلیکیشن‌های دیگر مانند برخی سایت‌های کتابخوانی دریافت کنند. از مجموع اپلیکیشن‌های بازیافت پر دانلود توسط شهروندان می‌توان به ۱۵ مورد از آن‌ها مانند زیست‌اپ، جارو اپ، جاروب، بهماند، کاپ زی، زودباز، بازماند، بازیار، پسماند ۲۱، الوبازیافت، سبزبین، پسماندیار، زرپلاس، شهر سبز و نونا اشاره کرد که شهر تهران را پوشش می‌دهند.۱۷  اپلیکیشن نیز شهرهای دیگر ایران را تحت پوشش دارند.

در تهران از دیگر راه‌ها برای تحویل پسماندها تماس با  شماره‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ و ثبت درخواست برای تحویل پسماند در منزل است.

پیام جوهرچی – معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست – درباره استفاده از بخش خصوصی و استارتاپ‌های مدیریت پسماند اظهارکرد: وزارت کشور درباره این موضوع باید پاسخگو باشد چراکه مجری این موضوع است.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس ماده ۳۲ آیین‌نامه قانون اجرایی مدیریت پسماند باید یک بانک اطلاعاتی و سامانه‌ای برای رصد سرنوشت پسماندهای کشور داشته باشد. در این جهت به وظیفه قانونی خود عمل و سامانه iranemp.ir را برای این موضوع ایجاد کرده است.

جوهرچی با اشاره به اپلیکیشن‌ها و سامانه‌های دانش‌بنیان در زمینه مدیریت پسماند توضیح داد: ما وجود این سامانه‌ها را در کارگروه مدیریت پسماند مطرح و جزو مصوبات می‌کنیم سپس پیگیری مصوبات را از دستگاه مجری خواستار می‌شویم.

معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست دستگاه نظارتی و حاکمیتی است ولی اجرایی نیست. اجرا بر عهده دستگاه‌های دیگری است که ما از آن‌ها این موضوعات را پیگیری می‌کنیم.

جوهرچی در ادامه اظهارکرد: چندین اقدام در زمینه سامانه‌های مدیریت پسماند صورت گرفته است و اپلیکیشن‌هایی نیز وجود دارد اما متاسفانه کافی نیست.

وی با اشاره به اینکه ما بخش خصوصی توانمندی را در عرصه پسماند نداریم، افزود: در موضوعات آب و فاضلاب بخش خصوصی و مشاوره‌های پایه یک حضور دارند اما در موضوع پسماند به بلوغ خاصی در کشور نرسیده‌ایم. به عبارتی باید سوددهی داشته باشد تا پیمانکاران یا مشاوران در این زمینه ورود کنند.

معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست با ذکر مثالی از مدیریت پسماند شهر رشت توضیح داد: وقتی مدیریت پسماند شهر رشت را به یک شرکت خودروسازی واگذار می‌کنند یعنی پتانسیل‌های عظیمی که بتوانیم در بخش خصوصی از آن‌ها استفاده کنیم، وجود ندارند.

جوهرچی در پایان ضمن ابراز امیدواری از حل مشکلات موجود، باتوجه به نیاز سازمان به حضور بخش خصوصی اظهار کرد: دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست به‌شدت به استفاده از بخش خصوصی نیازمند است که باید مجری بستر آن را فراهم سازد. در قانون ساماندهی مدیریت پسماند کشور با اولویت بخش غیردولتی، مجری دیده شده است بنابراین لازم است بخش خصوصی به کمک آید اما معضلاتی در این راستا وجود دارد که نیازمند پیگیری است. به عنوان نمونه شهرداری‌ها در موقعیت‌های مختلف خود را دولتی، غیردولتی یا خصوصی می‌پندارند که این مشکلات نیز می تواند مزید بر علت شود./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا