محیط زیست

نقش آموزش در مسائل زیست‌محیطی

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: هنگامی که جامعه نسبت به موضوعی شناخت کافی نداشته‌ باشد، نمی‌تواند اهمیت آن موضوع را درک کند و به‌صورت دستوری و فرمایشی نسبت به آن رفتار می‌کند.

علی‌خان نصراصفهانی با اشاره به اهمیت فرهنگ و آموزش در مسائل زیست‌محیطی، اظهار کرد: آموزش در کنترل مسائل زیست‌محیطی جایگاه بسیار مهمی دارد و می‌توان اساسی‌ترین مشکل موجود در حفظ محیط‌زیست را نبود آموزش در نظر گرفت.

وی افزود: هنگامی که جامعه نسبت به موضوعی شناخت کافی نداشته‌باشد، نمی‌تواند اهمیت آن را درک کند و به‌صورت دستوری و فرمایشی نسبت به آن رفتار می‌کند. در این شرایط الزام رفتاری، اجتماعی یا دینی وجود ندارد و به همین دلیل نتیجه مطلوبی در پی نخواهد داشت.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: متأسفانه اگر به گذشته نگاه کنیم عملاً فرهنگ خود را فراموش کرده‌ایم و کسانی که این فرهنگ را حفظ کرده‌اند به نسل‌های بعدی انتقال نداده‌اند.

وی اشاره کرد: در گذشته تمام مردم سعی می‌کردند که به هر شکلی از آب نگه‌داری کنند، اما متأسفانه در چند دهه اخیر شاهد ورود مقادیر زیادی فاضلاب به داخل محیط‌های آبی بودیم.

نصراصفهانی تاکید کرد: به مرور زمان جامعه نسبت به عاقبت سدسازی و مشکلاتی که از طریق دست‌اندازی به محیط‌زیست ایجاد می‌شد، بی‌توجه شد و عملاً به سمتی حرکت کردیم که اتصال دو طرف دریاچه ارومیه را امتیاز می‌دانستیم.

وی در همین رابطه افزود: برای اتصال دو طرف دریاچه ارومیه پروژه‌های بسیاری انجام شد و نسبت به نتیجه آن نیز افتخار می‌کردیم، اما این مسئله فاجعه‌های بسیاری برای محیط‌زیست به همراه داشت.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: متأسفانه با بی‌توجهی به مسائل زیست‌محیطی پس از گذشت هزاران سال دریاچه‌های بسیاری از جمله زاینده‌رود را از بین بردیم.

وی تاکید کرد: در این مسیر طبیعت نیز به کمک بشر آمد و توانستیم وضعیت محیط‌زیست را به سمتی حرکت دهیم که برخی از تغییرات ایجاد شده، دیگر قابل برگشت نخواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا