انرژی‌های پاک

۵٠٠مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تا ۳ماه آینده وارد مدار می‌شود

رییس سازمان انرژی های تجدیدپذیر گفت: برنامه احداث ۵٠٠ مگاوات نیروگاه را در دستور کار داشتیم، ١٢٠ مگاوات به انتها رسید و امیدواریم ظرف سه ماه آینده ۵٠٠ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر وارد مدار شود.

 محمود کمانی در نشستی در جمع خبرنگاران گفت: اینگونه نیست که پروژه ها متوقف شده باشند، اما با توجه به اینکه تعهد کار بر عهده بخش خصوصی است اجرای کار بنا به دلایلی با تاخیر مواجه شده است.

وی با بیان اینکه از طرف دیگر تولید پنل در داخل به میزان کافی صورت نمی گیرد و مشکلاتی همچون کرونا واردات از چین را بامشکلاتی مواجه کرده، ادامه داد: مسایل و چالش های تامین کالا نیز اجرای کار را دچار وقفه کرد.

وی با اشاره به برنامه تولید ۲۰ هزار مگاوات برق از نیروگاه تجدیدپذیر در دو پروژه ۱۰ هزار  مگاواتی نیروگاه جدید و ۱۰ هزار مگاوات ازمسیر بهینه سازی،   گفت:  برای این اهداف مباحث علمی و فناوری اهمیت دارد.   در حوزه انرژی تجدیدپذیر پتانسیل احداث ۱۰۰ هزارمگاوات نیروگاه خورشیدی و ۴۰ هزار مگاوات نیروگاه بادی در کشور وجود دارد و همچنین ظرفیت نیروگاههای زیست توده و زمین گرمایی هم استفاده می‌کنیم.

رییس سازمان انرژی های تجدیدپذیر با بیان اینکه استفاده از انرژی تجدیدپذیر روز به روز در دنیا در حال افزایش است،   گفت: طی ۱۵سال گذشته تنها ۲۰ درصد ظرفیت سالانه ایجاد شده از انرژی های تجدیدپذیر بود اما طی ۲ سال گذشته این عدد به ۷۰ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه در کشور ما علیرغم وجود سوخت فسیلی ظرفیت احداث نیروگاه با سوخت فسیلی محدود است و باید به سمت افزایش راندمان در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و در کنار آن تجدیدپذیرها برویم،   گفت: برنامه احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه را در چند مرحله دردستور کار داریم که برای احداث ۴٠٠٠ مگاوات خورشیدی در انتهای سال گذشته مجوز گرفتیم،   لذا با شناسایی ساختگاه ها مناقصه برگزار شد که حدود ۱۴۳۴ مگاوات برای ساختگاه موجود در مرحله عقد قرارداد هستیم و ۲۶۰۰ مگاوات هم به مناقصه می رود.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر با بیان اینکه مناقصه به صورت دو مرحله‌ای است و با ارزیابی توان اقتصادی شرکت‌ها بعد از اعلام برنده عقد قرارداد و اجرای پروژه صورت می‌گیرد، گفت: برنامه احداث ۲۰۰۰ مگاوات نیروگاه بادی را با شورای اقتصاد به توافق رساندیم که به زودی تصویب می‌شود. در این بخش نیز بعد از اعلام برنده‌ها و عقد قرارداد کار را آغاز می‌کنیم.

کمانی با اشاره به برنامه احداث نیروگاه توسط صنایع گفت: صنایع انرژی‌بر که عمدتا صنایع معدنی هستند درخواست احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر دارند که به صورت برق خود تامین به آنها مجوز می‌دهیم و قراردادی که با این بخش بسته می‌شود اینگونه است که معادل انرژی تحویلی به شبکه، برق به صورت توان ثابت در اختیار آنها قرار می‌گیرد و تعهد وزارت نیرو اینگونه است که یک ضمانت قرارداد سه گانه برای تحویل ثابت برق با آنها امضا می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه تا کنون برای ۴۰۰۰ مگاوات درخواست ثبت شده و برای ۲۰۰۰ مگاوات پروانه صادر کرده‌ایم، گفت: برای احداث نیروگاه‌های کوچک مقیاس در پشت بام منازل نیز طرح‌های حمایتی وجود دارد که طی تفاهم‌نامه پنج جانبه در سال اول ۱۱۰ واحد پنج کیلوواتی احداث می‌شود.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر ادامه داد: منابع این طرح از طریق وام‌های کم بهره و منابع در اختیار نهادها تامین می‌شود و از طریق خرید برق توسط وزارت نیرو و ساتبا وام بازپرداخت شده و بعد از تسویه درآمد خرید برق به خانوارها تعلق می‌گیرد.

کمانی در خصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه بهره‌وری انرژی اظهار کرد: در این راستا کاهش ۱۰ هزار مگاواتی مصرف برنامه ریزی شده؛ به گونه‌ای که در حوزه سیستم‌های سرمایشی برنامه کاهش مصرف تدوین شده است و مقرر شده مصرف بهینه در ۲۰ میلیون کولر آبی در دستور کار قرار گیرد. سالانه ۱.۵ تا دو میلیون موتور جدید کولر تولید می‌شود که راندمان پایینی دارد و اگر بتوانیم این موتورها را تعویض کنیم، راندمان و صرفه جویی ۵۰ درصدی را شاهد خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه استاندارد اجباری برای کولرهای کم مصرف و پربازده ابلاغ شده است، گفت: جلساتی را با کولرسازان داشته‌ایم که در این راستا جایگزینی یک میلیون کولر گازی  فرسوده در دستور کار قرار دارد.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه اصلاح روشنایی معابر گفت: شرکت‌های علاقمند می‌توانند پیشنهادات خود را در حوزه بهینه سازی روشنایی معابر اعلام کنند و از محل بازگشت سرمایه از طریق اوراق می‌توانند در بازار انرژی به فروش برسانند. در حال حاضر در دو استان یزد و کردستان برای جذب سرمایه‌گذار فراخوان داده‌ایم که در استان یزد در مرحله آغاز به‌کار است. علاوه بر این در حوزه لوازم خانگی و آسانسور نیز در بخش بهینه سازی مصرف طرح‌هایی را در دستور کار داریم.

کمانی با اشاره به مقایسه وضعیت ایران با دیگر کشورها در حوزه گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: وضعیت ایران در حوزه تجدیدپذیرها مطلوب نیست؛ چرا که تنها یک درصد از ظرفیت نیروگاهی کشور از انرژی‌های تجدیدپذیر بوده و این در حالیست که در کشورهای همسایه همچون ترکیه ۲۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر وجود دارد. در عربستان وضعیت مطلوب نیست اما برنامه گسترده‌ای را در این حوزه تدوین کرده‌اند. امارات ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه منصوبه دارد و در آلمان نیز ۵۵ درصد ظرفیت برق را انرژی‌های تجدیدپذیر به خود اختصاص داده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه در این حوزه کم کاری صورت گرفته است، گفت: دلیل عدم پیشرفت ایران در این حوزه قیمت انرژی فسیلی است. تا زمانیکه قیمت برق واقعی نشود نمی‌توان به سمت توسعه سریع در این بخش حرکت کرد.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر با اشاره به احداث نیروگاه‌های زباله سوز در کشور، گفت: حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تن زباله در کشور تولید می‌شود و در حال حاضر پنج نیروگاه در این حوزه ساخته شده و چهار نیروگاه نیز در دست ساخت است. این نیروگاه‌ها با حمایت شهرداری، محیط زیست و وزارت نیرو ساخته می‌شود و در جلساتی که با شهرداری داشته‌ایم، اعلام کردیم که آمادگی احداث نیروگاه زباله سوز را داریم اما باید توجه داشت که سهم وزارت نیرو یک سوم است و شهرداری نیز در این حوزه نقش دارد.

کمانی در پاسخ به سوال در خصوص آخرین وضعیت پیشرفت تونل بادی مشترک ایران و افغانستان، گفت: هیچ اقدام خاصی در این حوزه صورت نگرفته است. قرار بود پروژه با کمک آلمان اجرا شود و مطالعات آن هم صورت گرفت اما به دلیل وقوع اتفاقات سیاسی در افغانستان این پروژه اجرایی نشد.

وی در خصوص تامین اعتبار پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: بر اساس بودجه ۱۴۰۱، ۳۰۰۰ میلیارد تومان برای انرژی‌های تجدیدپذیر در نظر گرفته شد که تا کنون هیچ رقمی تخصیص نیافته است./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا