محیط زیست

«گردشگری جایگزین»؛ موجب حفظ محیط زیست می‌شود/ معضل ورود آفرودها به مناطق جنگلی

رئیس هیئت مدیره انجمن پیام‌آوران سبز سمیرم گفت: یکی از مشکلات اخیر در حوزه گردشگری سمیرم، ورود آفرودها به ذخیره‌گاه‌های جنگلی است که این معضل به منابع طبیعی شهرستان و منطقه تنگ خشک آسیب وارد می‌کند.

سمیه بهرامیان  درباره مهم‌ترین مشکلات گردشگری شهرستان سمیرم، اظهار کرد: بیشترین جاذبه‌های سمیرم، جاذبه‌های طبیعی است و این جاذبه‌ها یک ظرفیت قابل تحملی دارند، اما این موضوع بررسی نشده است، به طوری که آخر هفته‌ها در آبشار سمیرم بیشتر از آن ظرفیتی که باید مسافر پذیرش شود مسافر می‌آید. همچنین برخی مکان‌ها در سمیرم مانند تفرجگاه «تقرچه» هیچ امکاناتی برای ارائه خدمات گردشگری مانند سرویس بهداشتی، امنیت و آب آشامیدنی ندارد که اگر این امکانات وجود داشت این تفرجگاه می‌توانست مکملی برای آبشار باشد تا تعداد مسافران نرمال شده و به آبشار آسیبی وارد نشود.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات سمیرم گردشگری انبوه است، افزود: «بی‌بی سیدان» یکی از روستاهای تفریحی سمیرم نزدیک روستای تنگ خشک است که آخر هفته‌ها با انبوهی از گردشگران و تعداد بالای اتوبوس‌ها مواجه می‌شود، به طوری که در پایان روز انبوهی از زباله از گردشگران در این منطقه تلمبار می‌شود و زمانی که به این منطقه می‌رویم باید از روی زباله‌ها رد شویم. بنابراین گردشگری انبوه از مشکلات اصلی در این حوزه است و در شهری که بیشتر جاذبه‌های طبیعی دارد بهتر است برنامه‌ریزی‌های بهتری انجام شود.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن پیام‌آوران سبز سمیرم، تصریح کرد: چون گردشگری انبوه در جهان به یک معضل تبدیل شده بود گردشگری جایگزین را در دستور کار قرار دادند و به موفقیت‌های خوبی هم رسیدند. در ایران هم باید روی گردشگری جایگزین سرمایه‌گذاری کنیم و فقط دلمان خوش به این نباشد که مسافران انبوه به شهرها و مکان‌های دیدنی می‌روند.

بهرامیان ادامه داد: یکی از مواردی که باید گردشگر رعایت کند فرهنگ جامعه محلی است. برای مثال برخی گردشگران وقتی وارد یک روستا می‌شوند متناسب با فرهنگ و مذهب روستائیان رفتار نمی‌کنند و حتی گاهی گردشگر با پوشش نامناسب وارد روستاهای مذهبی می‌شود که تناسبی با فرهنگ محلی آن روستا ندارد.

وی افزود: مسئولان امر در سمیرم و آژانس‌های مسافرتی که به شکل تور، گردشگران را به سفر می‌برند باید راهنمایان تورها را توجیه کنند تا آموزش‌های لازم را به گردشگران ارائه دهند. گردشگران بدون هیچ آگاهی از فرهنگ جامعه محلی وارد روستاها می‌شوند که موجب آسیب‌های فرهنگی می‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن پیام‌آوران سبز سمیرم، گفت: یکی از مشکلات اخیر در حوزه گردشگری سمیرم ورود آفرودها به ذخیره‌گاه‌های جنگلی است که این معضل به منابع طبیعی شهرستان و منطقه تنگ خشک آسیب وارد می‌کند و برای جلوگیری از ورود این آفرودها به دادستانی نامه نوشتیم که دستور داده شد از ورود آفرودها به منابع جنگلی جلوگیری شود.

بهرامیان ادامه داد: آفرود سوارهایی که به ذخیره‌گاه‌های جنگلی در فصل تابستان ورود پیدا کرده بودند عکس‌ها و فیلم‌های سفر خود را در فضای مجازی منتشر کرده بودند که توانستیم از این طریق پیگیری‌هایی انجام دهیم، اما به‌هرحال این معضل می‌تواند آسیب‌های جدی به طبیعت منطقه وارد کند.

وی گفت: ظاهراً جاده آب ملخ آسفالت شده است، اما بهتر است که مسیرهای جاذبه‌های طبیعی سخت باشد که همه نتوانند به این مناطق بروند و چون برنامه‌ریزی لازم برای ارائه خدمات به گردشگران وجود ندارد بهتر است دسترسی به چنین مناطقی تسهیل نشود.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن پیام‌آوران سبز سمیرم، خاطرنشان کرد: بومگردی یکی دیگر از مشکلات در حوزه گردشگری در شهرستان و کشور است، به طوری که مسئولان فقط به این موضوع توجه دارند که تعداد بومگردی‌ها زیاد شود. این بومگردی‌ها بدون اینکه آموزش‌های لازم را دیده باشند وارد کار می‌شوند و از مفهوم اصلی بومگردی دور می‌شوند، به طوری که تنها به این فکر هستند که یک خانه قدیمی را به اقامتگاه تبدیل کنند.

بهرامیان افزود: هدف ایجاد بومگردی این است که اقامتگاه‌ها سازگار با محیط زیست باشند و تمام فعالیت‌هایی که در این بومگردی‌ها انجام شود برای حفظ محیط زیست باشد. برخی از این اقامتگاه‌ها ظروف یک بار مصرف استفاده می‌کنند که این امر متضاد با محیط زیست است که این مشکلات به دلیل نبود آموزش‌های درست ایجاد شده و نباید تنها روی کمیت بومگردی‌ها تمرکز کنیم.

وی درباره گردشگری جایگزین، گفت: برای مثال در مبحث اکوتوریسم که زیرمجموعه‌هایی مانند گردشگری کشاورزی دارد می‌تواند در مقابل گردشگری انبوه نقش ایفا کند. اکنون در ایران تعداد تورهای اکوتوریسم اندک است و طبیعت گردهایی داریم که حافظ محیط زیست هستند. اینکه صرفاً یک نفر ادعا می‌کند من طبیعت گردم و زباله نمی‌ریزم به تنهایی نمی‌تواند مفهوم اکو توریسم را برساند.

رئیس هیئت مدیره انجمن پیام‌آوران سبز سمیرم، خاطرنشان کرد: در قالب تورهای اکوتوریسم دو اتوبوس ۴۰ نفره با یکدیگر به یک منطقه سفر نمی‌کند، چراکه باید تعدادشان محدود باشد و حداکثر گروه‌های آنان باید ۱۵ نفره باشد. گروه‌های گردشگری که در قالب اکوتوریسم سفر می‌کنند قبل از سفر درباره فرهنگ آن جامعه و محیط زیست آن مطالعه و به اقتصاد جامعه محلی کمک می‌کنند و مواد غذایی مورد نیاز خود را از همان منطقه گردشگری تهیه می‌کنند.

بهرامیان افزود: مهم‌ترین حُسن گردشگری جایگزین این است که به اقتصاد جامعه محلی کمک می‌کند و سبب حفظ محیط زیست و فرهنگ جامعه محلی می‌شود. در گردشگری علاوه بر حفظ محیط زیست باید به فرهنگ جامعه محلی هم توجه کنیم. آموزش‌های لازم نیز باید به تورلیدرها داده شود تا برنامه‌های تفریحی موجب سلب آسایش جامعه محلی نشود./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا