پسماند و بازیافتمحیط زیست

پروژه افزایش ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی شیراز آغاز شد

با حضور معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران عملیات اجرایی طرح ارتقای ظرفیت تصفیه خانه شهرک صنعتی بزرگ شیراز آغاز شد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح ارتقاء ظرفیت تصفیه خانه شهرک صنعتی بزرگ شیراز گفت: ایجاد تصفیه خانه‌های فاضلاب در شهرکهای صنعتی در دو بخش توجه به رشد صنعتی در کنار حفظ محیط زیست و نیز بازچرخانی پساب موجود برای مصارف فضای سبز و برخی صنایع با توجه به کمبود آب در کشور، برای ما دارای اهمیت  است و  بعنوان یک اصل راهبردی مورد توجه قرار دارد.

به نقل از شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس، علی رسولیان با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰۸ تصفیه خانه فاضلاب در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور احداث شدند، افزود: این تصفیه خانه‌ها در شبانه روز  ۱۷۰ هزار متر مکعب پساب صنعتی را تصفیه می‌کند.

او ظرفیت فعلی بازچرخانی پساب تصفیه خانه فاضلاب شهرک‌های صنعتی کشور و استفاده از آن در فضای سبز را ۳۵ هزار متر مکعب در شبانه اعلام کرد و گفت: با اجرای پروژه‌های استحصال این ظرفیت در حال افزایش است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در ادامه با بیان اینکه در تامین بخشی از آب مورد نیاز مصارف غیر شرب صنعتی نگاه ما به استفاده از پساب تصفیه خانه ‌های فاضلاب شهری است گفت :در این زمینه مطالعات جامع توسط به وزارت صنعت معدن و تجارت انجام شده و در این مطالعات هم مراکز صنعتی و هم ظرفیت‌های موجود در تصفیه خانه های فاضلاب شهری بعنوان منبعی پایدار  شناسایی شده است.

رسولیان اضافه کرد: سال گذشته  حدود ۵۰میلیون  متر مکعب پساب شهری  برای برخی شهرک‌های صنعتی خریداری  شدکه این مهم بعنوان منبعی پایدار در برنامه این سازمان قراردارد.

او در ادامه با بیان اینکه دولت نیز در بخش ساخت واحداث تصفیه خانه‌های فاضلاب نگاه ویژه‌ای دارد، گفت: امسال ۱۵۰۰۰میلیارد ریال برای ساخت تصفیه خانه‌های صنعتی با اولویت مناطق  اختصاص یافته که امیدواریم این طرح‌ها تا دوسال آینده تکمیل و به بهره برداری برسد.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی فارس نیز گفت: برای اجرای این طرح در فاز اول افزون و ۱۹۰ میلیارد ریال از اعتبارات مصوب سفر ریاست محترم جمهوری هزینه خواهد شد.

سید مصطفی هاشمی ادامه داد؛ با بهره برداری از این طرح تا ۱۸ ماه آینده ظرفیت تصفیه پساب فاضلاب در شهرک صنعتی بزرگ شیراز که هم اکنون ۴هزارمکعب است، به ۶ هزار متر مکعب در روز افزایش خواهد یافت.

او با بیان اینکه شهرک صنعتی بزرگ شیراز، بزرگترین شهرک صنعتی جنوب کشور و مهمترین قطب اقتصادی استان فارس محسوب می‌شود، گفت: هم اکنون ۵۲۰۰قراردادصنعتی، صنفی وکارگاهی در این شهرک صنعتی منعقد و بیش از ۲۰۰۰۰واحد بهره بردار در آن به فعالیت می‌پردازد که با بهره برداری از سایر واحد های درحال ساخت وساز، ضرورت توسعه تصفیه خانه فاضلاب احساس می‌شد.

هاشمی در ادامه با بیان اینکه تکمیل کامل تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی بزرگ شیراز و احداث مدول سوم  افزون بر هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، گفت: برای آینده ،طرح استحصال پساب باهدف بازچرخانی و استفاده مجدد از پساب نیز در نظر گرفته شده است./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا