محیط زیست

ایران پیشرو در کاهش انتشار گازهای مضر برای لایه ازن

مدیر طرح ملی حفاظت از لایه ازن سازمان حفاظت محیط زیست به تعهدی اشاره کرد که براساس آن باید ۳۰ درصد کاهش انتشار گازهای مخرب لایه ازن در سال ۲۰۲۲ اتفاق می‌افتاد اما ایران پیشرفت ۶۰ درصدی داشته است.

ابراهیم حاجی زاده  در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در اداره کل محیط زیست استان تهران برگزار شد، درباره هدف طرح ملی حفاظت از لایه ازن گفت: در زمینه حفاظت از لایه ازن بیشتر هدف انتقال تکنولوژی است و بر اساس تعهد مجلس به سازمان‌های بین‌المللی باید کاهش انتشار گازهای مضر برای لایه ازن را داشته باشیم. در این مسیر صنایع، بخش‌های خدماتی و کشاورزی را پایش می‌کنیم و نسبت به ارتقاء فناوری آنها پیش می‌رویم.

وی ادامه داد: اعتبار این بخش از آژانس‌های بین المللی تامین می شود و برای یک دوره چهار ساله ۱۱ میلیون دلار اعتبار از سازمان‌های بین المللی دریافت کردیم. امسال ۵۴۱ هزار دلار گرفتیم که ۳ میلیون دلار آن برای تامین تجهیزات ۳۲ واحد بوده است. بر این اساس تا پایان سال میلادی ۲۰۲۲ باید ۲۴۷ تن گاز مخرب لایه اُزن را به ۹۵ تُن برسانیم.

حاجی‌زاده تاکید کرد: تغییر خط تولید کار ساده‌ای نیست چون هم تعداد زیادی در حال کار کردن در آن بخش هستند و از سوی دیگر نیاز به اعتبار دارد اما تلاش می کنیم تا پایان سال ۲۰۲۴ این کار را در صنایع آلاینده انجام دهیم.

وی افزود: برای هماهنگی با سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با این امر همچنین اعتبارات در داخل کمیته‌ای متشکل از وزارتخانه‌های امور خارجه، صنعت، گمرک، صنوف صنعتی و سایر دستگاه‌های مرتبط تشکیل شده است و سازمان‌های بین‌المللی که اعتبار می دهند هم به‌طور مرتب وضعیت فعالیت ما را رصد می‌کنند البته شرایط بسیار خوبی داریم و با وجود اینکه با مشکلاتی مانند تحریم مواجه هستیم اما جزو کشورهای پیشرو در کاهش انتشار گازهای مخرب لایه ازن محسوب می‌شویم. به عنوان نمونه اگر تعهد ما در سال ۲۰۲۲ کاهش ۳۰ درصدی این گازها بود اما به کاهش ۶۰ درصدی دست پیدا کردیم و این مساله مورد توجه سازمان‌های بین المللی قرار گرفته است.

حاجی‌زاده با توجه به اهمیت آموزش در خصوص حفاظت از لایه ازن گفت: سال گذشته ۸۳۰ نفر از نیروهایی که در این زمینه فعال هستند و با سازمان فنی حرفه ای همکاری می کنند را آموزش داده‌ایم که در این دوره ها هم از مدرسان داخلی و هم خارجی استفاده کردیم.

مهدی ثامنی – مدیر مرکز منطقه ای کنوانسیون های بازل و استکهلم – در این نشست گفت: مرکز منطقه‌ای کنوانسیون بازل و استکهلم یکی از ۱۴ مرکز منطقه‌ای در سطح جهان است که با هدف انتقال فناوری و تبادل اطلاعات در راستای کنوانسیون‌های بازل و استکهلم فعالیت می‌کند. در حدود ۲۲ کشور مانند سوریه، لبنان،  قزاقستان، ارمنستان، عراق و افغانستان در منطقه فعالیت می‌کنند و مرکز منطقه ای در قسمت جنوب و غرب آسیا فعال است.

وی افزود: این ۲۲ کشور در دو سال اخیر ارتباطات بسیار خوبی داشته‌اند. چند کمیته راهبردی فنی را برگزار کردیم و این روند ادامه دارد.

ثامنی ادامه داد: دبیرخانه ما در کشور سوئیس مستقر است و ما گزارش‌های عملکردی را سالیانه به این دبیرخانه ارسال می‌کنیم. در جلسات منطقه‌ای و بین‌المللی شرکت می‌کنیم و در این راستا توانسته‌ایم فعالیت‌های خوبی را انجام دهیم.

وی با توجه به هدف این مرکز که انتقال فناوری است، گفت: در این راستا توانسته‌ایم با کشور آلمان در خصوص انتقال فناوری کنترلی کاهش آلاینده‌ها از منابع ثابت انتشار ارتباط خوبی برقرار کنیم. با اتحادیه اروپا در خصوص پایش آلاینده‌های نوپدید کار می‌کنیم تا بتوانیم این تکنولوژی را وارد کشور کنیم. با کشور پاکستان پروژه‌ای را درباره مدیریت صحیح پسماندهای پلاستیکی تهیه کرده‌ایم و توانسته‌ایم بودجه‌ای (Fund) را از دبیرخانه مستقر در سوئیس دریافت کنیم. منتظر انتقال پول هستیم تا پروژه را انجام دهیم. با چین نیز توانستیم ارتباطات خوبی را برقرار کنیم که امیدواریم بتوانیم با مرکز ملی هوا در خصوص انتقال فناوری CHP در صنایع سیمان هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم تا از طریق این پروژه به خودکفایی مصرف برق برسند.

ثامنی در پایان اظهارکرد: در بحث تدوین استانداردها، بازیافت لامپ‌های حاوی جیوه و لامپ‌های LED مشارکت‌های زیادی را داشتیم تا بتوانیم تکنولوژی این موارد را نیز به داخل کشور انتقال دهیم همچنین در حال تهیه گزارش سالیانه بازل با همکاری دفتر مدیریت پسماند در سازمان محیط زیست هستیم./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا